اگر شما هم از این گروه هستید و می‌خواهید پرده‌هایی با مدل خاص در خانه‌تان داشته باشید، شاید بد نباشد این روش‌ها را هم امتحان کنید.
خیلی از خانم‌ها دوست دارند پرده‌های خانه‌شان ساده باشد و هیچ طرح و نقشه‌ای را نمی‌پسندند؛ اما در مقابل این گروه، خیلی‌ها هم هستند که دوست دارند خانه‌شان پرده‌های متفاوتی داشته باشد و اصلا پرده ساده و بدون مدل را نصب نمی‌کنند. بعضی‌ها هم خودشان دست به کار می‌شوند و پرده‌ای متفاوت برای خانه‌شان آماده می‌کنند. اگر شما هم از این گروه هستید و می‌خواهید پرده‌هایی با مدل خاص در خانه‌تان داشته باشید، شاید بد نباشد این روش‌ها را هم امتحان کنید.

پنجره‌ها را با پرده مقوایی بپوشانید
برای تهیه و آماده کردن این مدل پرده به مقداری مقوا و نخ ضخیم، رنگ دلخواه، اکلیل، چسب و اسپری براق‌کننده نیاز دارید. زمانی که این لوازم را خریدید و در دسترس داشتید، ابتدا باید طرح مورد نظرتان را روی مقوا بکشید، برای مثال می‌توانید از قلب و دایره استفاده کنید، اما نکته مهم این است که در این مدل باید دقت داشته باشید طرح‌ها کاملا با هم یکسان و مشابه باشند؛ برای همین هم بهتر است از یک قالب یا الگو استفاده کنید تا همه یک شکل از کار در بیاید.
وقتی طرح را روی مقوا پیاده کردید، باید با دقت دور آنها را برش دهید؛ این کار هم به توجه و تمرکز احتیاج دارد تا کار شما تمیز انجام شود و نتیجه خوبی داشته باشد. حالا نوبت رنگ کردن کار است که بستگی به سلیقه شما دارد. می‌توانید تمام مقواها را با یک رنگ مشخص رنگ بزنید یا از رنگ‌های مختلف برای این کار استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اکلیل هم کمک بگیرید و طرح دیگری به آن ببخشید که برای این کار ابتدا باید تمام سطح مقوا را با چسب بپوشانید و سپس اکلیل را روی آن بریزید.
حالا اجازه دهید کمی چسب خشک شود و بعد از آن اکلیل‌های اضافه را از روی کار بردارید. پس از این مرحله، نخ‌ها را به اندازه‌ای که می‌خواهید طول پرده‌تان باشد برش دهید و در نهایت مقواهای رنگی را روی نخ بچسبانید. دقت داشته باشید برای هر قسمت به دو عدد مقوا احتیاج دارید که یکی روی نخ قرار بگیرد و یکی دیگر زیر آن. برای نصب مقواها هم می‌توانید به صورت منظم و با فاصله‌های یکسان این کار را انجام دهید یا به صورت نامنظم و با فاصله‌های متفاوت. در انتها برای وصل کردن نخ‌ها هم می‌توانید از روبان‌های پهن یا پارچه استفاده کنید.

پرده‌هایی از جنس روبان برای خانه‌ها
تهیه این نوع پرده بسیار راحت و ساده است. برای شروع کار باید مقداری روبان به رنگ دلخواه که بهتر است عرض آنها 5ـ2 سانتی‌متر باشد، انتخاب کنید. البته یک روبان پهن‌تر هم برای بالای کارتان و به اندازه عرض پرده احتیاج دارید.
حالا روبان‌های باریک‌تر را با توجه به ارتفاع دلخواه پرده برش دهید؛ سپس ابتدا و انتهای کار را کمی تو بگذارید و آن را بدوزید یا سر روبان را کمی روی حرارت بگیرید تا نخ‌های آن جمع شود. بعد با کمک نخ و سوزن همرنگ با روبان‌ها ابتدای روبان‌های باریک را روی روبان پهن بدوزید. به همین سادگی، کار آماده کردن پرده تمام می‌شود و می‌توانید یک پرده متفاوت، زیبا و بسیار ارزانقیمت با هنر خودتان تهیه و آن را در خانه نصب کنید.

با دکمه پنجره‌ها را بپوشانید
معمولا در هر خانه‌ای، جعبه‌هایی پر از دکمه‌های رنگارنگ پیدا می‌شود که مدت‌ها بدون استفاده مانده و دیگر به درد هیچ کس نمی‌خورد، اما شما می‌توانید از همین دکمه‌های به ظاهر بی‌استفاده، به بهترین شکل استفاده کنید و به کمک آنها پرده‌های زیبایی بسازید. برای این کار به نخی ضخیم احتیاج دارید که نخ مخصوص کوبلن می‌تواند مناسب باشد.
برای شروع، ابتدا باید سوزن را نخ کنید و انتهای نخ را گره بزنید. حالا یک دکمه را وارد نخ کنید و به میزانی که می‌خواهید بین دکمه‌ها فاصله باشد، فاصله بیندازید. سپس دوباره نخ را گره بزنید و دکمه بعد را روی گره بیندازید تا فاصله بین دکمه‌ها حفظ شود. این کار را تا پایان نخ که به اندازه ارتفاع پرده است، ادامه دهید. وقتی تعداد زیادی از این نخ‌ها را آماده کردید آن را روی یک پارچه پهن یا روبان بدوزید تا پرده شما آماده شود.

مهره‌هایی که پرده‌های خانه را می‌سازد
تهیه این پرده هم مثل دیگر پرده‌هایی که گفته شد آسان است و فقط به نخ ضخیم و مهره‌هایی با رنگ و اندازه دلخواه احتیاج دارد. در این نوع پرده می‌توانید با تعیین دقیق جای مهره‌ها، طرح‌های خاص و متفاوتی را هم روی پرده ایجاد کنید که البته کمی به دقت و مهارت بیشتری احتیاج دارد، اما اگر به دنبال کارهای ساده‌تر هستید، می‌توانید مهره‌ها را به طور نامنظم از نخ رد کنید تا پرده‌ آماده شود.


 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : جام جم سرا



مطالب پیشنهادی :
10 ایده منحصر به فرد برای تزئینات پرده
درست کردن پرده و کوسن و روتختی برای اتاق خواب(+عکس)
والان پرده، زیبایی بخش دکوراسیون شما در سال جدید
اصول انتخاب پرده در دکوراسیون اتاق کودک
چگونه پرده را با دیوار ست کنیم؟