اما اگر بكوشید با چند روش ساده این كار را یاد بگیرید، آن وقت دیگر مجبور نیستید گل‌های دوست داشتنی‌تان را دور بریزید.
 
اگر بشود دسته گل شب نامزدی یا عروسی، سبد گل اولین جلسه خواستگاری، شاخه‌های زیبای رز كه برای تولد فرزندت هدیه گرفته‌ای یا دسته گلی كه یك دوست برای قبولی‌ات در دانشگاه آورده را خشك كرد، آن وقت می‌شود روی این گل‌های خاطره‌انگیز به عنوان دكوری زیبا حساب كرد.
 
خشك كردن گل‌های طبیعی البته فوت و فنی دارد و اگر كسی بدون دانستن قواعدش دست به این كار بزند، نتیجه كار مجموعه‌ای از گیاهان درهم تنیده بدرنگ می‌شود كه نگهداری‌اش در خانه چنگی به دل نمی‌زند.
 
اما اگر بكوشید با چند روش ساده این كار را یاد بگیرید، آن وقت دیگر مجبور نیستید گل‌های دوست داشتنی‌تان را دور بریزید.
 
روش پرس كردن گل‌ها می‌تواند روش خوب و ساده‌ای باشد. دستگاه پرس گل دو صفحه نئوپان است كه در 4 طرفش سوراخ‌هایی دارد و به وسیله پیچ و مهره روی هم بسته شده‌اند. برای استفاده از این دستگاه باید گل‌ها را لای روزنامه قرار داد و آن را بین دو صفحه دستگاه گذاشت. وقتی گل‌ها تحت فشار قرار بگیرند، خشك می‌شوند اما دقت داشته باشید هنگام قرار دادن گل‌ها لای روزنامه روی گل به طرف پایین باشد. این روش برای خشك كردن بیشتر گل‌ها (از جمله ژریرا، بنفشه، مارگریت و گل‌ها و برگ‌‌هایی كه ارتفاع و عمق كمتری دارند)‌ مناسب است، اما گل‌‌های جعفری و داوودی نباید با این روش خشك شوند.
 
البته اگر این دستگاه در دسترستان نبود، می‌توانید از تعدادی كتاب سنگین نیز برای این كار استفاده كنید..
 
با دانه‌هاش شن هم می‌شود گل‌‌های خشك و خوبی از كار درآورد. برای این كار باید ابتدا شن‌ها را شست و كاملا تمیزشان كرد. سپس باید گل‌ها را داخل شن خواباند. دقت داشته باشید كه درون شن سنگریزه‌های درشت نباشد تا آسیبی به گلبرگ‌های گل نرسد.
 
استفاده از سیلیكاژل هم می‌‌تواند روش خوبی باشد. این ماده شیمیایی كه در داروخانه‌ها موجود است، ماده‌ای به رنگ آبی آسمانی است كه وقتی رطوبت را به خود می‌گیرد به رنگ صورتی درمی‌آید.
 
پس می‌توان گل‌های تازه را درون این ماده فرو برد و تا زمان خشك شدن آنها صبر كرد.
سیلیكاژل را چندین مرتبه می‌توان استفاده كرد یعنی وقتی مرطوب و صورتی رنگ است، آن را درون فر گاز قرار داده تا دوباره آبی رنگ شود.
 
یادتان باشد این ماده دانه‌های درشتی دارد، به همین دلیل لازم است قبل از استفاده آسیاب و سپس الك شود. استفاده از سیلیكاژل بهترین روش برای خشك كردن گل‌های حساسی چون لیلیوم و آنتریوم است.
 
خشك كردن گل‌ها در محلول گلیسیرین و آب داغ هم روش خوبی برای گل‌های خوشه‌ای مثل شاخه‌های اكالیپتوس است. روش كار به این صورت است كه باید یك قسمت از گلیسیرین را با دو قسمت آب داغ نمك زده مخلوط كرد و شاخه‌های گل را درون آن فرو برد.
 
برای سریع‌تر خشك كردن گل‌ها با این روش می‌توانید از روش اتو كردن استفاده كنید، یعنی گل‌ها را بین دو دستمال كاغذی قرار دهید و چند ورق روزنامه زیر و روی آن قرار دهید و سپس اتو را روی آن بگذارید. این روش راه خوبی برای خشك كردن گل رز و كاملیا خواهد بود.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:hamshahrionline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
حلقه های گل زیبا برای تزیین منزلتان
ظروف‌چدنی‌ بخریم ‌یا نخریم؟
استفاده های جالب و متفاوت از وسایل دردسترس
نحوه پاک کردن لکه های خون از لباس(+عکس)
پاک‌کردن لکه‌ گوجه‌فرنگی