علی‌رغم یادآوری دوره‌ای دردناک در تاریخ آلمان، Pelzer آن‌قدر مد دهه ۱۹۴۰ را تحسین می‌کند که لباس‌های اصل آن زمان را هر روز می‌پوشد و در این راه تنها هم نیست.
Constanze Pelzer با رژ لب قرمز پررنگ، موهای تاب دار و دامن دهه چهلی چسبانش،  انگار از صحنه یک فیلم جنگ جهانی دوم بیرون آمده است.

از سر تا نوک انگشتان پا، این آلمانی ۴۹ ساله تصویری از زیبایی در دهه ۱۹۴۰ است، از عینک‌های کوچک گرفته تا جواهرات زیبا و لباس قرمز زنجیردارش، کل ظاهر او مؤید این نکته است.
اما این یک لباس نمایش نیست.
علی‌رغم یادآوری دوره‌ای دردناک در تاریخ آلمان، Pelzer آن‌قدر مد دهه ۱۹۴۰ را تحسین می‌کند که لباس‌های اصل آن زمان را هر روز می‌پوشد و در این راه تنها هم نیست.


او در فروشگاه اجناس قدیمی مربوط به دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ خودش واقع در  Kurfuerstendamm برلین به AFP می‌گوید: «هم جنس پارچه، هم رنگ‌ها و هم مهارت به کار رفته، همه این‌ها هستند.»
او می‌گوید: «من با این لباس‌های مد قدیمی ابداً احساس نمی‌کنم که لباس مبدل پوشیده‌ام. من احساس خوبی دارم.»
اوج درخشش مد دهه ۴۰ در Lauren Bacall و دیگر ستاره‌های هالیوودی دیده می‌شد.

 
وسایل عتیقه در فرشگاه عتیقه‌جات Pelzer در منطقه Wilmersdorf برلین نمایش داده شده است.

اما دوره‌ای که پس از اوج‌گیری نازی‌ها، اروپا درگیر جنگ شده بود، در زمینه مد، لباس‌هایی مفید و قابل استفاده برای زنان عادی بوجود آورد. دامن‌های تا زانو ولی کاربردی، شلوارهای گشاد و لباس‌های یک‌سره چسبان.
Pelzer که می‌گوید تحت تأثیر مبارزه‌طلبی زنان آن دوره قرار گرفته، اضافه می‌کند: « آن سال ها یک مد عالی، ولی زمانه‌ای بسیار بد برای بسیاری از مردم بود .»



Tina Buettner یک عتیقه‌دوست ۴۰ ساله دیگر می‌گوید که تضادهای موجود در مد دهه ۴۰، شگفت‌زدگی او را بیشتر می‌کند.
او در حالی که می‌گوید من خودم را با ایده‌آل‌های آلمانی آن زمان مقایسه نمی‌کنم.
«آنها در آن زمان یک همسر درون آشپزخانه را ترجیح می‌دادند که هر چه بیشتر بچه بیاورد بهتر است.»
این شهروند برلینی می‌گوید: « و این عقیده در واقع دقیقاً برعکس چیز جالبی که در این لباس‌ها است.»

 
کلاه‌ها و وسایل زنانه‌ای که در مغازه عتیقه‌فروشی Pelzer در Wilmsdorf برلین به نمایش گذاشته شده است.

هر دو زن می‌گویند که مد دهه ۱۹۴۰ اکنون یک گرایش بین‌المللی است و قسمتی از جذابیت های آن، ملاقات با دیگر علاقه‌مندان به مد این دوره در آلمان و دیگر جاها در مجالس مختلف است.

فانتزی در برابر واقعیت
مورخ فرهنگ Mila Ganeva از دانشگاه میامی در آمریکا گفته است، مد دهه ۱۹۴۰ غنی و متنوع است. از دوره‌های جنگ و پس از جنگ گرفته تا ظاهر جدیدی که کریستین دیور در ۱۹۴۷ ارائه کرد.
او در یک مصاحبه تلفنی گفت: « برخلاف برداشتی که همگی از دوره جنگ داریم و چیزی جز  گرسنگی، محرومیت و کمبود مواد داریم، این مد تنوع زیادی نشان می‌دهد »
وی می‌گوید: در طول جنگ، زنان آلمانی اغلب لباس‌هایشان را با رومیزی‌ها، یونیفرم‌ها و لباس‌های مردانه، خود می‌دوختند.

 
صاحب مغازه Constanze Penzer با لباسی از دهه ۱۹۴۰ در آینه عتیقه مربوط به سال‌های ۱۹۲۰-۱۹۵۰ در مغازه‌اش در Wilmsdorf برلین دیده می‌شود.

متخصص فیلم و مد آلمانی می‌گوید: « آیا در هیچ دوره زمانی دیگری چنین طیف گسترده‌ای از واقعیت و خیال در مد وجود داشته است »

صحنه‌ای غنی و قدیمی
مانند دیگر متخصص‌ها، مغازه Pelzer یعنی Glensheck که او می‌گوید منبع لباس‌های فیلم‌های جنگ جهانی دوم مثل The Reader و The Monuments بوده، هم جایی برای جمع شدن علاقه‌مندان به عتیقه‌جات است. 
Lucia Vicente که تورهای بازدید از مغازه‌ها و مکان‌های تاریخی را برگزار می‌کند می‌گوید جستجو به دنبال وسایل دهه ۴۰ می‌تواند خیلی جالب و هیجان انگیز باشد.

بسیاری از لباس‌ها بر اساس علاقه و عشق به Lindy Hop که یک عاشق رقص بود، الهام گرفته شده است و دهه ۴۰ و فراتر از آن را تحت تأثیر قرار داده است.
از مدهای دهه ۴۰ لباس‌ها و کفش‌هایی که بسیار کم استفاده شده‌اند، به رغم خرابی‌های گسترده جنگ، باقی مانده‌اند.
مورخ مد آلمانی Brigit Hasse از انتخاب مد دهه ۱۹۴۰ به عنوان لباسی که هر روزه میتوان به تن کرد، ابراز شگفتی می‌کند و دلایل آن را ریشه‌های تاریخی این دهه در آلمان و دلایل مدشناسانه بیان می کند.


دردناک اما زیبا
اما  Susan Ingram استاد انسان‌شناسی در دانشگاه یورک کانادا می‌گوید، ممکن است فیلم‌های سیاه و سفید دهه ۴۰ (دوران پیش از تمام رنگی) برای مردم عصر دیجیتال رنگ و بویی دلپذیر از آن دوران ایجاد کرده باشد.
او در یک ایمیل می‌گوید: محبوبیت آن دوره می‌تواند ناشی از واکنش منفی نسبت به مد نامانوس افراد مشهور در حال حاضر باشد.
Ingram  یکی از ویراستاران Urban Chic درباره تاریخچه مد شهرهای مختلف و نویسنده همکار در ویرایش مخصوص برلین می‌گوید: « دهه ۱۹۴۰ ممکن است دورانی دردناک باشد، اما به شکل باورنکردنی زیبا هم بود. »

Buettner که عشقش به جزئیات دهه ۴۰ در ظاهر و لباسش آشکار است، وقتی در خیابان قدم می‌زند، توجهات را به سمت خود جلب می‌کند اما می‌گوید واکنش‌ها مثبت است.
طرفداری او از این هم فراتر می‌رود. در خانه او فقط مبلمان عتیقه دارد و همچنین تلفن و کاسه‌های سفالی قدیمی.
او می گوید : «چیزی که هنوز کم دارم، یک ماشین قدیمی است، اما آن‌ها برای جای پارک‌های برلین، زیادی بزرگ هستند.»

 صاحب مغازه Constanze Pelzer لباسی قدیمی مربوط به دهه ۴۰ پوشیده و در میان لباس‌ها و اثاثیه قدیمی در مغازه عتیقه‌فروشی خود به نام Glencheck در Wilmsdorf برلین نشسته است.



تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
بهترین لباسهای جسیکا سیمپسون بین سالهای 2003 تا 2005
بهترین لباس ها در هفته مد پاریس 2014.07.07
تیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمز
بهترین لباسهای Rihanna در سال 2014 به پیشنهادی مجله Elle
بهترین لباس های Taylor Swift روی فرش قرمز