مقاربت دردناک عارضه‌ای شایعی است و تا یک پنجم زنان زمانی در طول زندگی‌شان ممکن است دچار آن شوند.

بسیاری از زوجهای جوان به دلیل عدم آشنایی و در پاره ای از موارد نبود آگاهی کا فی درباره نحوه برخورد با روابط عاطفی و زناشویی بین همسران ، با مشکلاتی مواجه هستند، که متاسفانه این مشکلات در برخی از موارد تبدیل به بحران های خانوادگی می گرد که آثار آن در معضلاتی همچون افزایش آمار طلاق در جامعه ، تنوع طلبی جنسی و.... قابل مشاهده می باشد . سیمرغ با هدف پیش گیری از ایجاد این گونه مشکلات و با احترام به حریم خانواده ، جهت افزایش دانایی زوجهای جوان و کمک به بهبود واستحکام روابط همسران اقدام به تهیه و ارائه مطلب زیر نموده است

دیس‌پارونیا، اصطلاحی پزشکی به معنای مقاربت دردناک است. این بیماری اصولا عارضه‌‌ای است که زنان را گرفتار می‌کند، اما گاهی در مردان هم رخ می‌دهد. در اغلب موارد علل مقاربت دردناک، حتی اگر مدت‌ها طول کشیده باشد، قابل برطرف کردن است، اما ممکن است پس از اینکه علت اولیه بیماری برطرف شد، فرد با توجه به تجربیات قبلی، همچنان احساس درد کند.

مقاربت دردناک عارضه‌ای شایعی است و تا یک پنجم زنان زمانی در طول زندگی‌شان ممکن است دچار آن شوند. در اغلب موارد دیس‌پارونیا یک علت جسمی اولیه وجود دارد و باید پیش از آنکه این عارضه را به عوامل روانی نسبت داد، آن را برطرف کرد. واژینیسموس، شکل شدید مقاربت دردناک است که ناشی از انقباض ناخودآگاه عضلات کف لگن است. گرچه تصور شما این است که آمیزش جنسی باید تجربه‌ای لذت‌بخش باشد، اما ممکن است برای شما به تجربه‌ای دردناک بدل شود. ممکن است از سخن‌گفتن درباره این عارضه احساس خجالت کنید یا فکر کنید اشکالی جدی در مغز یا دستگاه تناسلی‌تان دارید، اما حقیقت این است که آمیزش جنسی برای همه زنان در همه اوقات لذت‌بخش و بدون درد نیست. در واقع بسیاری زنان در نقطه‌ای از زندگیشان به علت‌هایی بسیار معمولی ممکن است آمیزش دردناک را تجربه کنند. اصطلاح پزشکی که برای این عارضه به کار می‌رود، «دیس‌پارونیا» است که این صورت تعریف می‌شود: داشتن درد تناسلی مداوم یا عودکننده که درست پیش از آمیزش جنسی، در حین آن یا پس از آن رخ می‌دهد و باعث ناراحتی فرد می‌شود.

از بیان این عارضه به پزشکتان نباید پرهیز کنید، زیرا درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند به برطرف شدن یا کاهش این مشکل شایع در شما کمک کنند. پژوهشگران تخمین می‌زنند که از هر 5 زن یک نفر درد تناسلی درست پیش از آمیزش، در حین آن یا پس از آن را تجربه می‌کند، اما محل درد و میزان تکرار آن میان زنان بسیار متفاوت است.

شدت آمیزش دردناک
آمیزش دردناک ممکن است شدت یا مکان‌های متفاوتی داشته باشد، از جمله:
احساس درد با هر دخولی، حتی هنگام گذاشتن تامپون.
احساس درد تنها هنگام آمیزش در حالتی خاص.
درد جدید پس از دوره قبلی آمیزش جنسی بدون درد.
درد سطحی (در دهانه ورودی دستگاه تناسلی.)
درد عمیق در دستگاه تناسلی هنگام آمیزش.
احساس سوزش یا درد مبهم.

اغلب زنان مبتلا به دیس‌پارونیا از درد سطحی هنگام دخول شکایت می‌کنند. بسیاری از زنانی که دچار درد مداوم هنگام آمیزش جنسی هستند، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. شما نباید جزو آنها باشید! اگر هنگام آمیزش احساس درد دارید، با دکترتان در مورد آن صحبت کنید. درمان این مشکل ممکن است زندگی جنسی شما را متحول کند، صمیمیت عاطفی‌تان با همسرتان را تقویت کند و برداشتتان از خودتان را بهبود بخشد.

علت‌های آمیزش دردناک
علل آمیزش دردناک بر حسب محل احساس درد، درد سطحی یا عمیق متفاوت است.
علل درد سطحی (هنگام دخول): در هنگام دخول به علل متفاوتی ممکن است رخ دهد، از جمله:

نرم‌شدگی ناکافی :
این عاضه اغلب به علت نوازش ناکافی پیش از آمیزش است. همچنین به‌طور شایعی پس از یائسگی، پس از زایمان یا هنگام شیردهی از پستان به علت افت هورمون استروژن هم ممکن است نرم‌شدگی واژن به میزان کافی ایجاد نشود. برخی از داروها که میل یا برانگیختگی جنسی را مهار می‌کنند، می‌توانند نرم‌شدگی واژن را نیز کم کنند و به آمیزش جنسی دردناک منتهی شوند. از جمله برخی داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدفشارخون، داروهای آنتی‌هیستامین (ضدحساسیت) و برخی از قرص‌های پیشگیری از بارداری.

آسیب، تحریک، ضربه :
آسیب‌ها و جراحت‌های ناشی از حوادث، جراحی لگن، اپیزیوتومی یا ناهنجاری‌های مادرزادی.

التهاب، عفونت یا اختلال پوستی :
عفونت در ناحیه تناسلی یا مجاری ادراری می‌تواند آمیزش را دردناک کند. اگزما یا سایر مشکلات پوستی ناحیه تناسلی نیز می‌تواند این عارضه ایجاد کند.

واکنش به فراورده‌های پیشگیری از بارداری:
واکنش آلرژی به فوم‌ها، ژل‌ها یا لاتکس ممکن است در زنان رخ دهد. همچنین اگر وسایل پیشگیری از بارداری دیافراگم یا کلاهک گردن رحم درست اندازه نشده باشد، می‌تواند درد ایجاد کند.

واژینیسموس :
انقباض و گرفتگی غیرارادی عضلات دیواره واژن (که به آن واژینیسموس می‌گویند) ممکن است تلاش برای دخول را بسیار دردناک کند.
احساس درد هنگام دخول همچنین ممکن است ناشی از عارضه‌ای به نام «وستیبولیت» باشد. این عارضه که علت ان دقیقا معلوم نیست به صورت احساس سوزش یا مورمور شدن در مدخل واژن بروز می‌کند.

علل درد عمیق :
درد عمیق معمولا هنگام دخول عمیق رخ می‌دهد و ممکن است در برخی از وضعیت‌های بدنی هنگام آمیزش شدیدتر شود. علت‌های درد عمیق شامل این موارد می‌شود:

برخی از بیماری‌ها :
فهرست طویلی از بیماری‌ها شامل آندومتریوز، بیماری التهابی لگن، افتادگی رحم، رحم به عقب برگشته، فیبروم‌های رحم، التهاب مثانه، نشانگان روده تحریک‌پذیر، هموروئید یا بواسیر و کیست‌ها تخمدانی ممکن است درد عمیق هنگام آمیزش ایجاد کنند.

عفونت‌ها :
هر عفونتی در گردن رحم، رحم یا لوله‌های رحم ممکن است باعث درد عمیق هنگام آمیزش شود.

درمان‌های جراحی و دارویی :
جوشگاه‌های به جا مانده از جراحی‌هایی که در ناحیه لگن انجام شده‌اند، از جمله رحم‌برداری گاهی ممکن است باعث مقاربت دردناک شوند. به علاوه درمان‌های سرطان شامل پرتوتابی و شیمی‌درمانی باعث تغییراتی در بافت‌ها می‌شوند که آمیزش جنسی را دردناک می‌کنند.


عوامل عاطفی زمینه‌ساز آمیزش دردناک
عواطف عمیقا با فعالیت جنسی درآمیخته هستند و ممکن است در هر نوع درد جنسی نقشی داشته باشند. از جمله عوامل عاطفی موثر در آمیزش دردناک اینها هستند:

مشکلات روانی :
اضطراب، افسردگی، نگرانی در مورد ظاهر جسمی، ترس از صمیمیت و نزدیکی یا مشکلات در روابط زن و شوهر ممکن است با کاهش میزان برانگیختگی جنسی در زن باعث ناراحتی یا درد در هنگام آمیزش همراه شود.

استرس :  
عضلات کف لگن شما بسیار به استرس حساس هستند، بنابراین استرس می‌تواند به آمیزش دردناک بینجامد.

سابقه سو‌ء‌استفاده جنسی :
اغلب زنان مبتلا به مقاربت دردناک سابقه‌ سوء‌استفاده جنسی ندارند، اما اگر زنی مورد سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته باشد، این واقعه ممکن است در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد.

گاهی اوقات با اطمینان بگوییم عوامل روانی باعث آمیزش دردناک شده‌اند، مشکل است. درد اولیه به هر علت از جمله علل جسمی، ممکن است به ترس از بروز مجدد در بینجامد، در نتیجه زن نمی‌تواند در حین آمیزش آرامش عضلانی داشته باشد و خود این امر به درد بیشتر می‌‌انجامد. مانند بسیاری از دردهای دیگر در بدن، شما ممکن است به محافظت از ناحیه دردناک و اجتناب از فعالیت‌هایی که با درد همراهند، گرایش پیدا کنید.

پزشک برای شما چکار می‌کند
پزشکتان برای تشخیص علت زمینه‌ساز درد شما این اقدامات را انجام می‌دهد:

سابقه پزشکی :
پزشک برای حل این مشکل سابقه پزشکی کاملی را از شما خواهد خواست از جمله هنگام شروع درد، ‌مکان درد، ‌شدت درد، ارتباط درد با وضعیت‌های متفاوت قرار گیری بدن هنگام آمیزش، سوابق جنسی شما، سوابق جراحی و زایمان‌ها. از اینکه به پرسش‌های دکترتان صادقانه جواب دهید، خجالت به خود راه ندهید. این سوالات ممکن است علت درد شما را مشخص کند.

معاینه لگنی :
پزشک در حین معاینه لگنی نشانه‌های تحریک پوستی، عفونت و مشکلات آناتومیک (بدنی) را بررس خواهد کرد. پزشکتان ممکن است در معاینه دستگاه تناسلی و عضلات لگن از شما بخواهد که محل درد را مشخص کنید و همچنین ممکن است با اسپکولوم واژنتان رامعاینه کند. برخی از زنان دچار آمیزش دردناک، حین معاینه لگنی احساس ناراحتی می‌کنند، حتی اگر پزشک این کار را به آرام‌ترین شیوه انجام دهید. اگر درد بیش از حدی احساس می‌کنید، از دکتر بخواهید معاینه را متوقف کند. در صورتی که پزشکتان به علل خاصی مشکوک باشد، ممکن است سونوگرافی یا لاپاراسکوپی برای دیدن اندام‌های لگنی را تجویز کند.

چطور درد جنسی را برطرف کنیم
در گذشته آمیزش دردناک یا دیس‌پارونیا را عمدتا یک مشکل روانی می‌دانستند که نیاز به روان‌درمانی دارد، اما امروزه این دیدگاه را کنار گذاشته‌اند. پژوهشگران بسیاری از علل آمیزش دردناک را شناخته‌اند و توصیه آنها به یک درمان چندجانبه و وفراگیر است. درمانی که پزشک انجام می‌دهد شما بستگی به علت زمینه‌ساز درد شما دارد. به غیر از اینها شما و همسرتان ممکن است بتوانید با چند تغییر در روتین‌ جنسی‌تان درد‌تان را به حداقل برسانید.

تغییر وضعیت هنگام آمیزش :
اگر در وضعیت بدنی خاصی هنگام آمیزش احساس درد می‌کنید، ممکن است با تغییر دادن آن و امتحان وضعیت‌های دیگر دردتان کاهش پیدا کند.

برقراری ارتباط با همسر:
در مورد احساسات بد و خوبتان با همسرتان صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید باید آمیزش کندتر شود به همسرتان بگویید.

نوازش پیش از آمیزش :
نوازش طولانی‌تر پیش از آمیزش به تحریک نرم‌شدگی طبیعی واژن کمک می‌کند. به تاخیر انداختن دخول تا هنگامی که حداکثر برانگیختگی ایجاد شده است نیز ممکن است به کاهش درد کمک کند.

استفاده از نرم‌کننده‌ها :
نرم‌کننده‌ها موجود در بازار شامل نرم‌کننده‌های با پایه آب یا با پایه سیلیکون ممکن است آمیزش جنسی را برای شما راحت‌تر کند. در برخی از زنان نرم‌کننده‌های حاوی گلیسرین ممکن است زمینه‌ساز عفونت قارچی شود، بنابراین هنگام خرید این نرم‌کننده ها به اجزای آنها در روی برچسبشان دقت کنید و از دکترتان در این مورد سوال کنید.

درمان‌های دارویی و غیردارویی :
رفع عامل زمینه‌ای :
اگر عفونت به عنوان یک عارضه پزشکی خاصی باعث درد شده است، درمان آن ممکن است درد را برطرف کند. اگر مصرف دارویی باعث مشکل در نرم‌‌شدگی واژن شده است، کنار گذاشتن آن ممکن است مشکل را حل کند.

درمان با استروژن :
در اغلب زنان پس از سن یائسگی، دیس‌پارونیا ناشی از مقدار ناکافی نرم‌شدگی واژن به علت افت میزان هورمون جنسی استروژن است. در این موارد استفاده از کرم‌ها یا شیاف‌های واژنی این هورمون با تجویز پزشک ممکن است مشکل را برطرف کند.

حساسیت‌زدایی :
در این شیوه درمانی، شما می‌آموزید با انجام تمریناتی برای شل کردن واژن دردتان را کاهش دهید. درمانگرتان ممکن است انجام ورزش‌های کف لگن (تمرینات کگل) یا سایر تمرینات را برای کاهش دردتان توصیه کند.

مشاوره یا سکس‌درمانی :
اگر برای مدتی طولانی در حین آمیزش جنسی احساس درد کرده باشی، ممکن است حتی پس از درمان و رفع علت درد، نسبت به تحریکات جنسی پاسخ عاطفی منفی نشان دهید. اگر به علت آمیزش دردناک، ‌شما و شوهرتان از صمیمیت جنسی پرهیز کرده باشید، ممکن است نیاز به بهبود ارتباطتان و بازگرداندن صمیمیت جنسی داشته باشد. صحبت کردن با یک مشاور یا متخصص سکس‌درمانی می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

بالاخره اینکه برخی تغییرات در عادات بهداشتی‌تان می‌توان درد و ناراحتی شما هنگام آمیزش جنسی را به حداقل برساند. از استفاده از شستشودهنده‌های معطر مانند شامپوهای بدن و ژل‌های دوش در ناحیه تناسلی پرهیز کنید. این فراورده‌ها ممکن است باعث تحریک ناحیه تناسلی و مختل‌کردن نرم‌شدگی طبیعی آن شوند، به‌خصوص اگر بیش از حد مصرف شوند، از دوش واژینال هم پرهیز کنید.



گردآوری :  گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : سپیده دانایی



مطالب پیشنهادی :
چگونه بهترین رابطه جنسی را با همسرمان داشته باشیم؟
لزوم به تعویق انداختن رابطه جنسی در دوران نامزدی
چگونه همسرمان را ترغیب به شروع رابطه جنسی کنیم؟
چرا همسرتان از رابطه جنسی با شما امتناع می کند؟
در مورد رابطه جنسی چطور با همسرم صحبت کنم؟