هفت زوج از روش ها و راهکارهای خود در مسیر حفظ استحکام ارتباطات عاشقانه سخن می گویند.

 

 

رموز عاشق بودن و عاشق ماندن

هفت زوج از روش ها و راهکارهای خود در مسیر حفظ استحکام ارتباطات عاشقانه سخن می گویند.

 

بهار گذشته که راد فوربس 40 ساله شد، به این فکر افتاد که با چند نفر از دوستانش به کنسرت جاز محلی برود و روز تولد خود را با آنها جشن بگیرد.
همسرش، مریدل، می گوید: من بدون اطلاع راد، جمعی از اقوام و دوستان را از راههای دور و نزدیک دعوت کردم و ترتیبی دادم که راد خودش برنامۀ موسیقی راک را اجرا کند و ما همه تماشاچیان برنامۀ او باشیم. ما همه ساکت بودیم و به محض ورود راد و دوستانش او را به شدت غافلگیر کردیم.  او که تابحال برنامۀ زنده اجرا نکرده بود، بسیار خوشحال و هیجان زده شده بود و وانمود می کرد که یکی از ستارگان راک است.

متخصصین روابط زناشویی می گویند، کلید عاشق ماندن آن است که با میل و خواست قلبی برای عاشق ماندن تلاش کنیم.

عاشق بودن و عاشق ماندن موجب دستیابی به مشارکتی دراز مدت در زندگی خواهد شد و توانایی اقدامات شجاعانه را بوجود خواهد آورد.

سوزان پیور، نویسندۀ کتاب "سوالات سخت" که حاوی 100 سوال اساسی و کلیدی است، می گوید:
کار برقراری ارتباطات نباید سخت و طاقت فرسا بنظر برسد بلکه برعکس برای کسی که مایل به برقراری ارتباط است  تلاشی عاطفی، احساسی و لذت بخش و مفرح خواهد بود ؛مثل کاری که مریدل برای تولد 40 سالگی شوهرش کرده بود.

پیور می گوید: "اگر شما به باغبانی علاقه داشته باشید، رسیدگی به یک باغ حتی اگر پر از علفهای هرز باشد یا کوهی از آشغال کنار باغچه جمع شده باشد نیز لذت بخش است و با علاقه به اوضاع باغ سامان خواهید داد. اما اگر از باغبانی متنفر باشید حتی دیدن گوجه فرنگی های سرخ و رسیده روی یک بوتۀ کوچک نیز جذابیتی برای شما نخواهد داشت. برقراری ارتباط با دیگران نیز همینطور است. اگر مایل به معاشرت باشید به زیباترین نحو رابطه برقرار خواهید کرد و از لحظه به لحظۀ آن لذت خواهید برد ."  

البته نکته اینجاست که برای انجام کاری که به آن علاقه دارید باید وقت و امکانات مناسب داشته باشید.
 
دکتر پپر شوارتز، استاد جامعه شناسی دانشگاه واشنگتن می گوید:
" زندگی امروز ما مردم، مملو از گرفتاری ها و درگیری های اقتصادی و اجتماعی است و دیگر  وقت چندانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند چون هرکس فقط مراقب کلاه خود است که باد آن را با خود نبرد."
" اما همانطور که کندن علفهای هرز و آبیاری برای شاداب نگه داشتن باغ ضروری است، وقت گذاشتن برای ارتباطات و گفت و شنود با شریک زندگی نیز برای طراوت زندگی زناشویی و خانوادگی ضروری است.
 
پیور می گوید:
زن و شوهر ها فکر می کنند همۀ زوایای زندگی همدیگر را شناخته اند و همه چیز تثبیت شده و قابل پیش بینی است. در حالی که تغییر و تحولات است که به زندگی رنگ می دهد و اتفاقات غیر مترقبۀ خوشایند است که زندگی را از یکنواختی خارج کرده و به آن هیجان می دهد
 
شما چقدر وقت مفید را به رفع نیازهای شریک زندگی خود اختصاص می دهید؟
پیور می گوید:
 "نمی توان جواب صریح و مشخصی به این سوال کلی داد داد چون نیاز های افراد متفاوت است." همچنین می گوید، اختصاص وقت به یکدیگر موضوعی است که تقریبا" همۀ زوج ها در مورد آن با هم حرف می زنند و گاه اختلاف نظراتی نیز با هم دارند. بعضی اوقات یک طرف مایل است وقت بیشتری را به خودشان اختصاص دهند در حالی که دیگری دوست دارد بیشتر وقت خود را با ارتباط با سایرین پر کند.
اگر هریک از طرفین به اختصاص وقت به یکدیگر قائل باشند و هر روز ساعاتی را با آرامش در کنار هم بگذرانند، شروعی زیبا و خوب خواهند داشت.
مهم آن است که این ساعات با آرامش سپری شوند و طرفین از آن لحظات لذت ببرند.
 
شوارتز می گوید:
" یکی از برنامه های بسیار مفید و مفرح در زندگی آن است که هر روز ساعتی را دور میز بنشینند و با هم چای یا قهوه بنوشند و به خاطر بیاورند که چرا و چقدر همدیگر را دوست دارند."

 

نظر خواهی از زوج های خوشبخت

زوج های خوشبخت چگونه عاشق می مانند؟ ما این سوال را از هفت زوجی که زندگی شاد و رضایتبخشی دارند پرسیده ایم و از آنها خواسته ایم رموز موفقیت خود را برای ما بازگو کنند.

 

*******************************
خلق وقت برای باهم بودن

کتی ب. ویلکینسون ، 34 ساله، و اریک ویلکینسون ، 36 ساله، ساکن سیاتل، واشنگتن هستند. آنها  7 سال پیش ازدواج کرده اند.

رمز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها:

کتی می گوید: " زندگی ما صرفا" وقف بچه ها نیست. ما دو دختر داریم و همه باهم زندگی می کنیم و زندگی شیرین و خوبی داریم ولی من و اریک همیشه توجه داریم که بچه ها بزرگ می شوند و هریک به دنبال زندگی و سرنوشت خودشان می روند  در عین حال که توجه زیادی به آنها داریم می دانیم که  نهایتا باز هم ما دو نفر هستیم که با هم می مانیم. آنها می گویند وجود و حضور بچه ها باعث نشده که ما ارتباط زناشویی خود را قطع کنیم و همیشه وقتی را هم به خلوت دو نفره امان اختصاص می دهیم

توصیۀ آنها به دیگران:
به برنامۀ خلوت خودتان بها دهید و به هیچ دلیلی آنرا قطع نکنید. ترتیبی بدهید که در بعضی از روزهای تعطیل برنامۀ تفریحی دو نفره داشته باشید و بچه ها را با خود نبرید.
کتی می گوید: " ما سالی یکبار یک مسافرت دو نفره در برنامۀ خود داریم. ماه گذشته به مکزیک رفتیم و بسیار خوش گذشت. وقتی برگشتیم به شدت پرانرژی و شاد بودیم .

********************************

حرکات عاشقانه

کرگ ریسدال 44 ساله، و الیزا شرمن 39 ساله. آنها ساکن لارامی ، ویومینگ هستند. دوسال و نیم است که با هم زندگی می کنند.

رمز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها :

 الیزا می گوید من و کرگ برای حفظ روابطمان روشهای ساده ولی موثری داریم مثلا" هر روز صبح چند دقیقه با هم قدم می زنیم؛ وقت خواب دستهایمان را در دست هم می گیریم؛ صبح که از خواب بیدار می شویم و شب قبل از خواب همدیگر را می بوسیم.
 الیزا می گوید: " این حرکات ساده باعث می شوند که هر دو حس کنیم به هم نزدیک هستیم."

 

 توصیۀ آنها به دیگران :
 الیزا می گوید: " صریح و واضح به هم بگویید، " دوستت دارم". هر دوی ما در زندگی و ارتباط سابقمان از گفتن این جمله پرهیز می کرده ایم. ولی حالا که در تجربه و زندگی جدیدمان براحتی به هم می گوییم "دوستت دارم" و اثر اعجاب انگیز آن را نیز می بینیم.

********************************

 قدردانی و سپاسگزاری

کوین دکر  45 ساله و جوی دکر 40 ساله. آنها ساکن فیرفکس ویرجینیا هستند. 12 سال است که با هم هستند و زندگی مشترک آنها از 9 سال پیش آغاز شده است.
رمز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها :
کوین و جوی میگویند که  چند بار در روز هم را می بوسند . کوین می گوید : " شاید باور تاثیر گذاری این روش ساده کمی سخت باشد ولی بوسه ما را به شدت به هم نزدیک کرده است." 
 
 
توصیۀ آنها به دیگران : 
قدر دانی و سپاسگزاری از یکدیگر را جدی بگیرید. کوین می گوید: " اگر همسرتان کاری برای شما انجام داد به او بگویید:" متشکرم" . این کار شما را به هم نزدیک می کند و عشق موجود در روابطتان را استحکام می بخشد." کوین معتقد است خرید هدایای کوچک، مثل چند شاخه گل و غافلگیر کردن طرف مقابل با برنامه های خاص در مناسبتهای خاص باعث می شود همسرتان احساس کند شما قدر او را می دانید و برای کارهای او ارزش قائل هستید.

*******************************

نامه دادن

آماندا وگا 29 ساله و  جاستین وگا 31 ساله . آنها ساکن اسکاتسدیل آریزونا هستند. اکنون 4 سال است که ازدواج کرده اند.

 

رموز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها

از آنجاییکه جاستین مشغول تحصیل در مقطع تخصصی پزشکی است، خیلی از اوقات مجبور می شود به خارج از شهر برود و گاه حتی مجبور می شود مدتی را جدا از آماندا در شهرهای دیگر زندگی کند. آنها برای حفظ رابطه و خبر داشتن از هم برای هم نامۀ الکترونیکی می نویسند و نسبت به هم اظهار علاقه و دلتنگی می کنند. آنها به هم می گویند که چقدر برای خنده ها ی هم دلتنگ شده اند و چقدر دوست داشتند که همین حالا کنار هم بودند. آماندا می گوید حرفهای عاشقانه ای که از این طریق میان ما رد و بدل می شود سندهای مکتوبی هستند که همیشه در دسترس هستند و هر وقت یکی از ما از دیگری دلخور شود با مراجعه به این سوابق شیرین آرامش می یابد.

 

توصیۀ آنها به دیگران :

تا جایی که می توانید از هم دور نشوید و اگر مجبور به این کار شدید ارتباطتان را به هر وسیله ای که شرایط اجازه می دهد حفظ کنید. آماندا می گوید : " خیلی از زن و شوهرها به دلایل غیر ضروری مثل بودن با دوستان قدیمی یا رفتن به دنبال علائق شخصی از هم دور می شوند و این مسئله به روابط زناشویی آنها لطمه می زند. من اصلا" قبول ندارم که اگر مدتی دور از هم باشیم ، دلتنگی ما را به هم نزدیک تر می کند و برای هم تازه تر خواهیم بود."

********************************

شریک زندگی خود را بشناسید   

دیانا دانیلز 41 ساله و آرون دانیلز 42 ساله، ساکن نرویچ کانکتوایت. آنها  14 سال پیش ازدواج کردند.

 

رموز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها

آنها توقعات یکدیگر را برای عاشق شدن و عاشق ماندن به خوبی فهمیده اند. دیانا می گوید: " شوهر من دوست دارد همۀ کارهایمان را باهم و در کنار هم انجام دهیم. مثلا" وقتی روی کاناپه دراز کشیده و تلویزیون تماشا می کند دوست دارد منهم کنارش باشم و دست مرا در دستش بگیرد. من با انجام کارهای خانه مثل شام خوشمزه درست کردن و غافلگیر کردن او و بچه ها در اتو کردن و تا کردن همۀ لباسهایشان در یک روز عشق خود را به آنها نشان می دهم. کدام زنی است که دوست نداشته باشد شوهرش هم هر کاری از دستش بر می آید برای او انجام دهد. اگر نیازها و علائق همسرتان را بشناسید و برای دستیابی به آنها تلاش کنید، عشق شما پایدار خواهد ماند."

توصیۀ آنها به دیگران :

همسر خود را بشناسید و دریابید که به چه کاری جواب می دهد.

دیانا می گوید: " مردی که به احترام متقابل اهمیت می دهد، در مقابل احترام و محبت شما، خود نیز همین روش را پی می گیرد. چنین مردی از الفاظ تند و زننده متنفر است و مسلما" دوست ندارد این الفاظ از دهان شما نیز خارج شوند."

********************************

قوانین دوران نامزدی

ادری توماس 43 ساله و تونی توماس 46 ساله ، ساکن بلومینگتون مینه سوتا. 18 سال از زمان ازدواج آنها می گذرد.

 

رموز عاشق بودن و عاشق ماندن آنها :

ادری می گوید: " ما قبل از ازدواج کتابهایی در مورد ازدواج می خواندیم و در مورد نکات هر فصل از آن با هم بحث می کردیم. به این ترتیب فرصتی برای هم فراهم کرده بودیم تا در مورد نکات مهم زندگی مشترک نقطه نظرات یکدیگر را بشناسیم و سعی می کردیم به تفاهم برسیم. این کار در زندگی مشترکمان نیز ادامه پیدا کرد و به بحث و تبادل نظر عادت کرده بودیم. من ترجیح می دادم  به جای آنکه فقط لباسها را بشویم، شام درست کنم و قبض ها را بپردازم ، به دنبال راهی برای هر چه نزدیک تر شدن به همسرم باشم." با این روش آنها توانسته اند عاقلانه و با دانش کافی زندگی را برای هم لذت بخش تر کنند و نگذاشته اند زندگی آنها دچار روزمرگی شود.

 

توصیۀ آنها به دیگران :

کیفیت لحظاتی که با هم می گذرانید را بالا ببرید.
ادری می گوید: " در دوران نامزدی صرفا" سینما رفتن و وقت گذرانی کافی نیست و مسلما" سینما و پارک و مهمانی محلی برای بحث های جدی و شناخت یکدیگر نیست."
ادری می گوید:" راه عاشق ماندن، یک راز مبهم است. یک ارتباط طولانی مدت پستی بلندی های زیادی دارد. فضای این ارتباط، گاه آفتابی است و گاه بدون آنکه شما نقش موثری در آن داشته باشید طوفانی است و برف و تگرگ می بارد. به همین دلیل است که طرفین باید باهم صادق و شفاف باشند حتی اگر به شدت تگرگ ببارد.
*************************************
 
 
پیور می گوید : " البته برای عاشق ماندن هیچ راه قطعی و تضمین شده ای وجود ندارد. هر زوجی باید راه خودشان را پیدا کنند." اما ما با ارائه رموز خوشبختی زوجهای مختلف خواستیم به شما بگوییم که خوشبخت شدن خیلی هم سخت نیست.
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
در سر مردان چه می گذرد؟
برای شوهرتان ، مادری نکنید!
مشکلات و مسائل مستقل شدن فرزندانمان ما را دیوانه کرده است!!
چطور می‌شود عشقمان را در زندگی متزلزل امروز جاودانه کنیم !
همسرم به کسی دیکر علاقه‌مند شده است !!