برای اینکه شما بهترین والدین دنیا شوید، برخی راهکار‌ها و راهنماییهای سودمندی وجود دارد. با این راهکارها آشنا شوید.
ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلایل مختلف والدین نمی‌توانند، نمی‌خواهند یا نمی‌دانند چطور با کودکشان رفتار کنند. در نتیجه بسیاری از کودکان امروزی نه تنها بی‌ادب، مخرب و حرف گوش نکن می‌شوند، بلکه خود والدین نیز گرفتار دردسرهای آتی و حاصل از پیش نگرفتن تدابیر مناسب می‌شوند. برای اینکه شما هم چنان والدینی نباشید، برخی راهکار‌ها و راهنماییهای پی آمده ممکن است سودمند باشد.

1 - ثابت قدم باشید
حرفتان را عوض نکنید. سست و ضعیف نباشید. اگر فرزندتان فکر کند که بعد از ده بار صدا کردن، می‌تواند بیاید و جوابتان را بدهد، هر دفعه باید ده بار صدایش کنید تا بیاید.

2 - مرزگذاری کنید
یک تحقیق در مدرسه‌ای انجام شد که بدین قرار بود: وقتی زنگ تفریح زده می‌شد بچه‌ها به حیاط می‌ریختند و اطراف حیاط بازی می‌کردند و می‌خندیدند و بعد از زنگ تفریح به کلاس برمی گشتند. فردای آن روز حصارهای اطراف حیاط برداشته شد. تغییری که ایجاد شد چشمگیر بود. چون بچه‌ها به مرکز حیاط آمده و با اضطراب و ناامنی و نه مثل همیشه در حیاط بازی می‌کردند. روز بعد که حصار‌ها دوباره سر جایشان گذاشته شدند، دوباره بچه‌ها با شادی و امنیت بازی می‌کردند.
بچه‌ها ذاتاً نمی‌خواهند در دنیایی بدون مرز زندگی کنند. آن‌ها دوست دارند والدینشان برایشان محدودیت و مرز بگذارند، از آن‌ها محافظت کنند، به آن‌ها غذا بدهند و بزرگشان کنند.

3 - در داخل مرزهای مناسب، بگذارید بچه‌ها کارشان را بکنند. زیاد به آن‌ها گیر ندهید
اغلب والدین دوست دارند که بچه‌هایشان ورژن کوچکی از خودشان باشند. چنین توقعاتی معمولاً به ناامیدی ختم می‌شوند.

4 - رفتارهای مثبت را تشویق کنید
دنبال کارهای خوب بچه باشید و او را تحسین کنید. در هر فرصتی کارهای خوب او را تشویق کنید و از او تعریف کنید.

5 - شورش را بیشتر از اشتباهات سرزنش کنید
درست است که بعضی وقت‌ها اشتباهات مکرر باید عواقب منفی داشته باشند، ولی در کل این رفتار بچه است که از همه مهم‌تر است و باید درست شکل بگیرد.

6 - هرگز نگذارید بچه یکی از والدین را به جان دیگری بیندازد
اگر مادر بچه به کاری نه بگوید و بچه بداند که پدرش اجازه آن کار را می‌دهد، حتماً انجامش خواهد داد و در خانه ناپایداری و هرج و مرج ایجاد می‌شود. باید به بچه‌ها یاد داد که پدر و مادر هر دو قدرتی مساوی دارند و اگر یکی از آن‌ها نه بگوید جواب قطعاً نه است. این قضیه در موقعیت‌های طلاق سخت‌تر می‌شود، ولی بخاطر بچه‌ها والدین باید اختلافات را کنار بگذارند و با هم هماهنگ باشند.

7 - رفتاری که از بچه انتظار دارید را خودتان هم انجام دهید
بچه رفتارهای والدینشان را الگو قرار می‌دهند. اگر ببینند که شما دروغ می‌گویید، تقلب می‌کنید، فحش می‌دهید، دزدی می‌کنید یا حتی انتخاب‌های نادرستی در مورد سلامتی و سبک زندگیتان دارید، فکر می‌کنند که اشکالی ندارد آن‌ها هم‌‌ همان کار را بکنند. اگر شما و همسرتان دعوا‌هایتان را با داد زدن حل کنید، آن‌ها هم همین کار را خواهند کرد. شما باید آخرین و تنها الگوی بچه‌هایتان باشید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل



مطالب پیشنهادی :
شما هم می توانید در تربیت فرزندتان والدین نمونه ای باشید فقط کافیست ...
بهترین نوشیدنی برای کودک پیش دبستانی مان چیست؟
بدترین کارهایی که والدین با کودکانشان می کنند
تغییرات زندگی والدین بعد از بچه دار شدن
والدين و شيوه‌های فرزندپروری