یكی از مهم ترین جنبه های فرزندپروری ایجاد یك رابطه خوب است. این مساله به خصوص در دوران نوجوانی اهمیت می‌یابد.

 

یكی از مهم ترین جنبه های فرزندپروری ایجاد یك رابطه خوب است. این مساله به خصوص در دوران نوجوانی اهمیت می‌یابد. زمانی كه الگوهای قدیمی ارتباط ممكن است كارساز نباشد و یا مجبور به تغییر و تبدیل آن باشیم تا نیازهای رشدی نوجوان را برآورده سازیم.
 
توصیه های زیر می‌تواند برای برقراری یك رابطه خوب با نوجوان به شما كمك كند:

1) به طور باز و آشكار راجع به مشكلات صحبت كنید. جوی را در محیط خانه به وجود آورید كه هر كدام از اعضای خانواده بتواند به طور آزادانه راجع به موضوعات موردنظر خود بحث كند. در صورتی كه بتوانید ارتباطی مناسب با او برقرار كنید می‌توانید در مورد مسایل خاصی چون مصرف مواد مخدر و ارتباط جنسی كه از رفتار های مهم و پر خطر دوران نوجوای است راحت تر و با  موفقیت بهتری وارد بحث و گفتگو شوید. تحقیقات نشان داده است نوجوانانی كه به طور بارزتر و آشكارتر با والدین خود مشاركت و گفتگو می‌كنند احتمال مصرف مواد مخدر در آنها كمتر است.

 

2) برای بهبود ارتباط با نوجوان باید برای او وقت گذاشت. یافتن زمان برای ارتباط با فرزند در دنیای پر مشغله امروز ممكن است مشكل اساسی والدین باشد ولی اختصاص دادن فقط چند دقیقه در روز برای گوش دادن فعال به نوجوان تان می‌تواند نقطه شروع خوبی برای شروع باشد.

 

3) برای صحبت كردن و ارتباط برقرار كردن با نوجوان خود، منتظر به وجود آمدن مسایل و مشكلات بزرگ نباشید.از هر فرصتی برای حرف زدن با او استفاده كنید.

 

4) چنانچه توانستید با فرزند خود چنین ارتباطی برقرار كنید، در زمان تعارض و كشمكش راحت تر می‌توانید با او وارد بحث و مذاكره شوید.

 

5) ارتباط خوب شامل هر دو حالت گوش كردن و صحبت كردن است. صحبت های او را گوش كنید. آنها را قطع نكنید تا نقطه نظرات خود را بگوید. بگذارید كلامش را به پایان برساند، وظیفه شما گوش دادن و درك و فهم است، نه قضاوت كردن.

 

6) با احساسات او همدردی كنید. خودتان را به جای او بگذارید. سعی كنید فقط نظر او را بفهمید و و به آن احترام بگذارید. حتی اگر با آن موافق نیستید.

 

7) قبل از انكه لب به سخن بگشایید، فكر كنید، ممكن است لازم باشد قبل از پاسخ دادن تا 10 بشمارید، این موضوع به شما فرصتی می‌دهد كه خود را آرام كنید و از جنگ و جدل اجتناب كنید.

 

8) حتی زمانی كه راجع به موضوعات حساس و هیجانی است، بگذارید تا نوجوان شما بفهمد كه شما او را دوست دارید و مراقب او هستید.

 

9) مكالمه را با صحبت كردن راجع به آنكه چگونه می‌خواهید مشكل را حل كنید مثبت كنید، مدام به اشتباهات گذشته او گریز نزنید. به جنبه های مثبت او بیندیشید. مثبت ماندن، مكالمه را خلاق و سازنده می‌كند.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:هفته نامه سلامت شماره 193
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
سنین طلایی جوانی فرزندمان را جدی بگیریم؟!
چگونه فرزندانی مودب داشته باشيم؟؟؟
اين هم شد زندگی؟
نه، تو تنها نیستی