كودكانی كه با وسواس و دیرپسندی غذا می خورند به ۲ گروه تقسیم می شوند:
بدغذایی كودكان مشكل مشترك بسیاری از پدر و مادرهایی است كه نگران نرسیدن مواد غذایی لازم و كافی به فرزندانشان هستند. كودكانی كه با وسواس و دیرپسندی غذا می خورند به ۲ گروه تقسیم می شوند:

- عده ای میل ندارند غذاهای ناآشنا را تست كنند.

- عده ای دیگر حتی با خوردن بسیاری از غذاهای معمولی مشكل دارند.

چگونه با بچه‌های بدغذا، رفتار کنیم؟
كودكانی كه به امتحان غذاهای جدید تمایل ندارند و به عبارت دیگر نوگریز هستند، معمولاً به درجات بالاتری از اضطراب دچارند. اغلب مادران این بچه ها هم میل چندانی به امتحان غذاهای جدید ندارند.

محققان معتقدند كه این نوگریزی غذایی، یا یك ویژگی شخصیتی نسبتاً ثابت است و یا تا حدودی جزو خصیصه های طبیعی دوران كودكی است كه كودكان با بزرگ شدن و مواجهه با غذاهای متنوع از آن دست برمیدارند، اما گروه دیگر، مشكل پسندان هستند كه نسبت به خوردن بسیاری از غذاهای آشنا هم بی میلند.

معمولاً این ویژگی از خصوصیات شخصیتی آنها نیست و با افزایش تجارب زندگی امكان تعدیل آن وجود دارد. مشكل پسندی در غذا میتواند بازتابی از یك دلزدگی و بی علاقگی دیرین نسبت به غذا باشد. خوارشدن غذا نزد این گروه می تواند مقاومتی در برابر تلاشهای كنترل كننده والدین تلقی شود.

این دسته كودكان معمولاً مادرانی دارند كه احساس میكنند زمان كافی برای صرف غذای كامل ندارند و در رژیم غذایی شان مواد غذایی گیاهی به اندازه كافی وجود ندارد.

پدر و مادرها نباید تصور كنند كه با افزایش سن كودكان، عادت بدغذایی از سر آنها می افتد. از سنین 2 و 3 سالگی تا 8 سالگی، تعداد غذاهایی كه كودك به خوردن آنها تمایل ندارد، تغییر نمی كند. در واقع، غذاهای جدید در سنین پایین تر بسیار راحت تر از سنین 4 تا 8 سالگی پذیرفته می شوند.

پس با گمان اینكه فرزندانتان هنوز خیلی كوچك هستند، نباید آنها را از خوردن گستره وسیعی از غذاها بازدارید. برای این كه بتوانید عادت خوب خوردن را در فرزندتان پایه گذاری كنید، باید، غذاهای سالم گوناگونی برای او آماده كنید. شگفت آور این كه نوزادان معمولاً سبزیها و موادغذایی گیاهی بیشتری نسبت به كودكان نوپا دریافت می كنند.

همین طور كه نوزاد بزرگتر می شود، میزان سبزیهای دریافتی او نیز بسته به علایق مادر و سایر افراد خانواده دستخوش تغییر می شود. اگر تهیه سبزیها دشوار و زمان بر باشد و یا مورد علاقه دیگر اعضای خانواده نباشد، از چرخه غذایی حذف می شود.

در نتیجه مصرف برخی غذاهای ضروری برای كودك محدود و محدودتر می شود. یافتن راههای سریع طبخ و آماده سازی سبزیها برای همه سودمند است و باید به عنوان اولویت در برنامه و رژیم غذایی قرار گیرد.

برای اینكه بتوانید ذائقه كودك‌تان را نسبت به غذاهای متنوع علاقه مند كنید، باید به او نشان دهید كه چقدر از خوردن غذاهای سالم و گوناگون لذت می برید. كودكان معمولاً غذاهایی را انتخاب می كنند كه نزدیكانشان آن غذاها را با شور و شوق می خورند.

مادرانی كه در سكوت محض و بدون هیچ توضیحی به كودك غذا می دهند، نسبت به آنها كه با شور و شوق و علاقه به كودك غذا میدهند، اثر بسیار كمتری بر نوع تغذیه فرزندشان دارند. برای اینكه بتوانید اخلاق بد غذایی را كاهش دهید، هرگز غذا خوردن را به صحنه جنگ قدرت تبدیل نكنید، پزشكان و متخصصان تغذیه معتقدند پیامد چنین رفتار خشك و كنترل مآبانه ای باعث تشدید بدغذایی خواهد بود.

در زمینه تغذیه كودك كمی با او راه بیایید. بهتر است والدین و پرستار تصمیم بگیرند چه غذایی و در چه زمانی صرف شود و از سوی دیگر به كودك نیز چنین اجازه ای داده شود كه خودش تصمیم بگیرد چه اندازه غذا بخورد.

به این ترتیب، كودك یاد می گیرد چگونه به پیامهای گرسنگی داخلی بدن، برای خوردن مقدار مورد نیازش پاسخ دهد. قانون باید ته بشقابت را پاك كنی را كنار بگذارید. با به كار بستن همه این تدابیر و كمی بردباری می توانید امیدوار باشید كه بر بدغذایی فرزندتان غلبه خواهید كرد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : niniban.com



مطالب پیشنهادی :
ساندويچ كرم ابريشم مخصوص کودکان بدغذا !
ایده هایی برای تزئین بشقاب های میوه برای کودکان بد غذا
15 اصل تغذیه ای برای غذا دادن به کودکان
مهم ترین دلایل بدغذایی کودکان