كودكم بی‌قرار،كم توجه و كم دقت است، كلافه شده‌ام چگونه باید با او رفتار كنم؟ این سوال را اکثر کسانی که کودک بیش فعال یا پر تحرک دارند می پرسند. برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

بهترین برخورد با کودک بیش فعال

خیلی از والدینی كه كودكشان دچار بیش فعالی هستند نمی‌دانند باید با او چگونه برخورد كنند، راهكارهای پیشنهادی "سلامت نیوز" می‌تواند كمكی در نوع برخورد والدین با كودك بیش فعال باشد:
 
1.كودكتان آینه شماست هر رفتاری كه انجام دهید او با الگو گیری از شما همان عمل را تكرار خواهد كرد پس اگر می‌خواهید كودكتان صدایش را بلند نكند خودتان نیز در عمل صدایتان را در حد معقول نگه دارید.

2.احساس دست داده از رفتار او به خودتان را صادقانه به او نشان بدهید مثلا اگر با كاری ناراحتتان كرد این ناراحتی را پنهان نكنید بلكه به او نشان دهید كه ناراحت شده‌اید.

3.فرزندتان را تشویق كنید،برای مثال اگر فرزند شما تكالیف خود را كه قبلا به موقع انجام نمی‌داد اكنون درست و به موقع انجام داده به او بگوئید من از داشتن فرزندی مثل تو كه تكالیفش را به وقت انجام میدهد افتخار می‌كنم.

4.به آسانی جلوی كودكتان زانو زده و مقابل او بنشینید بگذارید به واسطه حرفایتان توجه او به شما جلب شود نه اینكه به زور او را وادار به این امر كنید.این عمل یكی از مثبت ترین راههای ارتباطی با كودك است.

5.به سخنان او گوش دهید ،نقش یك شنونده خوب را برایش ایفا كنید با گفتن كلماتی همچون من دركت می‌كنم به او آرامش را هدیه بدهید.

6.به قولی كه به كودكتان می‌دهید بیش از هر قولی پایبند باشید،چون باعث شده او به شما اطمینان كند و با شما راحتتر كنار بیاید.برای مثال اگر قول داده اید بعد از تمیز كردن اطاقش او را به پارك ببرید سر قولتان باشید و این كارا انجام دهید.

7.وسایل با ارزشی كه كودكتان برا بازی به آنها توجه دارد برای آنكه به آنها صدمه ای نرسد از دسترس او دور كنید در این صورت هم خودتان در آرامشیدو هم او خرابكاری نمی‌كند.

8.حد و مرزی برای روابطتان با فرزند خود قائل شوید مثلا در هر كار شخصی او دخالت نكنید. دستورالعملها ،درخواستها و پاسخهای منفی را تا حد امكان كم كنید تا او دچار ناهنجاری فكری و ذهنی نشود.

9.با او بفهمانید كه با داد و فریاد كاری از پیش نمی‌برد اگر شما به داد و فریاد او برای در خواست چیزی توجه كنید او تصور می‌كند كه به این شیوه به آنچه می‌خواهد می‌رسد پس تمام خواست‌های نا معقول خود را اینگونه بیان می‌كند.

10.خواست‌هایتان را راحت و صریح و با ملایمت به گونه ای مثبت با او در میان بگزارید مطمئن باشید حتما انجام خواهد داد برای مثال به جای گفتن در را باز نگذار به او بگوئید عزیزم لطفا در راببند!

11.بگزارید مسئولیت كارهایش را خود به گردن بگیرد،به این ترتیب به او كمك كرده اید تا در مقابل بر خورد با مشكلات خود تصمیم بهتری بگیرد و در قبال كاری كه انجام می‌دهد مسئولیت پذیر باشد.

12.زیاد انتقاد نكنید چون نتیجه ای جزخستگی خود را به دست نمی‌آورید .خواسته‌های خود را در قالب یك بازی ساده به او بگوئید تا او نیز حین انجام بازی به خواسته شما عمل كند.

13.به او ارزش دهید و به او نشان دهید كه او نیز برای شما اهمیت دارد.او را در كارهائی كه از پس آنها بر میاد سهیم كنید به این صورت هم اعتماد به نفس او را به كار انداخته اید هم به شما كمك كرده و هم مسئولیت پذیری در او پرورش می‌یابد.

14.موقعیت را فراهم كنید تا او خود از حقوقش دفاع كند چون شما همیشه كنار او نیستید كه حق اور را بگیرید او باید خود قادر به این كار باشد.

15.لبخند را به چهره فرزندتان هدیه دهید با او شوخی كنید با او بازی كنید و در بازی باعث خنده وی شوید.با یك شوخی ساده می‌توانید خنده را برای او به ارمغان بیاورید.
 
 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع:iranianuk.com