به طور معمول درگیری بین والدین و فرزندان در سنین نوجوانی بسیار بالاست، لذا ارتباط متقابل مطلوب در این سنین از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است

دکتر سیما فردوسی با تأکید بر این که کودکان باید از همان ابتدا رشد دینی داشته باشند، اظهار کرد:
این رشد باید به لحاظ جهان بینی و دیدگاه مطلوب نسبت به خالق خود و فلسفه زندگی باشد. فردوسی با تأکید بر این که والدین از کتک زدن فرزندان خود به ویژه در سنین نوجوانی جدا پرهیز کنند، اظهار کرد: به طور معمول درگیری بین والدین و فرزندان در سنین نوجوانی بسیار بالاست، لذا ارتباط متقابل مطلوب در این سنین از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
 
وی با بیان این که والدین باید نظم، بردباری و شکیبایی، قناعت، خویشتن داری به هنگام عصبانیت و نوع دوستی را به فرزندان خود بیاموزند، افزود: علاوه بر آموزش، رفتارهای عملی والدین نیز در الگوپذیری و عملکرد فرزندان به طور مستقیم تأثیرگذار است.
 
این روان شناس با اشاره به ارتباط مستقیم شادی و قوت حافظه، تأکید کرد: پدر و مادر باید زمینه‌های شادابی و آرامش روانی فرزندان خود را فراهم کنند تا فرزندان از حافظه و دقت مطلوبی در امور روزمره و پرداختن به فعالیت‌های تحصیلی خود برخوردار باشند. فردوسی با بیان این که پدرومادر باید در قبال کارهای خوب فرزندان آن ها را تشویق و تأیید کنند و به ازای کارهای ناپسند محدودیتی برایشان قائل شوند، گفت: هرگز از دیگران نخواهید فرزندتان را تربیت کنند، چرا که این امر اعتماد به نفس اجتماعی آن ها را خدشه‌دار خواهد کرد.
 
 
وی با بیان این که از لجبازی و رفتار آمرانه با کودکان بپرهیزید، ادامه داد:
هرگز از ظاهر فرزندان خود به عنوان مثال لاغری آن ها انتقاد نکنید و در مقابل از جنبه‌های مثبت آن ها تعریف و تمجید و در امور مختلف به ویژه در سنین نوجوانی از آن ها نظرخواهی كنید زیرا ارضای عاطفی فرزندان در کانون خانواده، توسط والدین، مانع انحراف آن ها در جامعه خواهد شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم شناخت روان شناسی زن و مرد از یکدیگر، گفت: این شناخت نقش به سزایی در اصلاح روابط همسران نیز دارد چرا كه امروزه دغدغه تمام محققین امور خانواده، داشتن خانواده‌هایی سالم از طریق روابط سالم است. او با بیان این که روابط سالم مختص انسان‌های سالم است، ابراز کرد: در این میان زن و شوهر مهمترین نقش را برعهده دارند و می‌توانند با برخورد صحیح و منطقی، عرصه رشد و تحول خانواده را در جهات مختلف فراهم كنند.
 
 
وی خانواده احساساتی را یکی از انواع خانواده‌ها در طبقه‌بندی محققان برشمرد و اظهارکرد:
در این خانواده‌ها، روابط بسیار هیجانی، عجولانه و مدیریت نشده بین زن و شوهر حاکم است و رفتارهای پرخطر و تکان دهنده از سوی زوجین بروز می کند. این روان شناس با بیان این که رفتار سالم محصول روح و جسم سالم است، گفت: خواب شبانه به موقع در مکان تاریک و مناسب، استفاده از نور طبیعی طی روز به میزان 2 تا 3 بار، همچنین توجه به مسائل بهداشتی و سلامت کارکرد مغز، رفتار فرد را متعادل و مطلوب می کند. فردوسی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های ذاتی متفاوت زن و مرد،افزود: زوجین باید با بهره‌گیری از مطالعه منابع مختلف و تجربیات خود به شناخت کاملی از روحیات یکدیگر دست پیدا کنند و براساس آن روابط زندگی شان را سامان ببخشند. این استادیار دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که رفتارها و سخنان پر نشاط موجب ترشح هورمون‌های نشاط‌آور می‌شود، افزود: برعکس رفتارهای پراسترس و بد خلقی موجب ترشح هورمون‌های استرس‌زا و تأثیر منفی در مغز و به تبع آن فراموشی و ضعف حافظه می‌شود. وی تأکید کرد: زن و شوهر باید 3 خصوصیت مهم مهربانی، منطقی و جدی بودن را در جای خود، در زندگی شان حاکم كنند تا زمینه‌ الگوپذیری برای فرزندانشان فراهم شود.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
آیا والدین مدرن، والدین خوبی هستند؟
سه اشتباهی كه والدین انجام می‌دهند
پدران بخوانند: رمز تربیت پسر موفق!
وقتی كه بچه دار میشوید چه تغییراتی در زندگی شما حاصل می‌شود؟