چگونه منزل را برای کودک مان ایمن کنیم؟
 معمولا والدین در مورد حفاظت از كودكانشان در برابر ابتلا به بیماریها سوء استفاده یا كودك ربایی بسیار نگران هستند. اما بسیاری از آنها از مهمترین خطری كه می تواند ایمنی و سلامت كودكشان را تهدید كند غافل می شوند:
 
 خانه!
كودكان از ابتدای تولد تا سن پنج سالگی در معرض آسیبهای جدی در خانه قرار دارند. هرساله تعد زیادی كودك به علت سوانح و اتفاقات به اورژانس منتقل می شوند. بسیاری از كودكان در منزل دچار جراحت می شوند و گاهی این جراحت به حدی شدید است كه بایستی به بیمارستان رسانده شوند. خطر بروز جراحت برای كودكان در دومین سال زندگی بیشتر از سایر مواقع است. افتادن و سقوط عامل نیمی از جراحات هستند؛ و آتش بیشترین تعداد مرگ و میر را موجب می شود.
 
پس بهتر است قبل از اینكه اتفاق ناگواری بیفتد دست به كار شوید و پیش از به دنیا آمدن نوزاد تدبیری برای ایمن سازی منزل بیندیشید.
با یك طراحی مناسب و كمی تجهیزات می توانید برای زمانی كه كودكتان می خواهد به راه بیفتد آماده شوید. بهترین حالت این است كه مثلا قبل از شروع خزیدن اقدامات لازم را انجام دهید و پیش از اینكه كودك كاملا به راه بیافتد تغییرات مناسب را در خانه صورت بدهید.
 
علاوه بر مجموعه از وسایلی كه برای ایمن سازی محیط منزل برای كودكان در بازار موجود است، مهمترین ابزاری كه می توانید برای حفظ امنیت كودك خود به كار ببرید نظارت می باشد. هر چقدر هم از وسایل حفاظتی مناسب استفاده كنید باز هم باید به دقت مراقب خطرات احتمالی باشید.
اگر مطمئن نیستید، هرگاه می خواهید برای باز كردن در منزل بروید یا به تلفن جواب بدهید كودك خود را همراه ببرید.
 
ایمنی عمومی
برخی پیش بینی های امنیتی مشخص را می توان در مورد همه اتاقها انجام داد. برخی از آنها عبارتند از:
_ پوششهای حفاظتی مناسب برای پریزهايِ برقِ آزاد آماده كنید. سوئیچها را نیز در حالت خاموش قرار دهید.
 
_ با استفاده از بالشتكهای مناسب گوشه های تیز و محكم میز ناهارخوری یا سایر میز و صندلی ها را بپوشانید.
 
_ خطر احتمالی هر چیزی را كه داخل سطل آشغال یا بازیافت می اندازید، در نظر بگیرید. در صورتی كه باطری، گیره های كاغذ، كیسه های پلاستیكی یا چیزهای خطرناك دیگر را در سطل می اندازید، آن را دور از دسترس كودك قرار داده و یا در قفسه ای قرار دهید كه كودك نتواند در آن را باز كند.
 
_ خودكارها، قیچی ها، نامه بازكُن، منگنه یا ماشین گیره زنی، گیره های كاغذ و دیگر ابرازآلات تیز را در قفسه های قفل دار قرار دهید.
 
_ آتش یكی از بزرگترین خطراتی است كه كودكان را تهدید می كند. غالبا كودكانی كه با كبریت یا فندك بازی می كنند، خانه را به آتش می كشند. اگر اجاق، بخاری، شومینه یا چیزی از این قبیل در منزل دارید (كه معمولا در هر خانه یا حتما وسائلی برای پخت و پز و گرمایش وجود دارد) یك كپسول آتش نشانی را در نزدیكی آن نگه دارید و آن را به طور مرتب چك و سرویس كنید. چیزهایی را كه ممكن است نظر كودكتان را جلب كنند در بالای بخاری قرار ندهید. كبریتها و فندكها را دور از دسترس و دید كودك نگه دارید. در صورتی كه از سیگار استفاده می كنید آن را به درستی خاموش كرده و ته مانده آن را نیز از بین ببرید.

_ اگر در آپارتمان زندگی می كنید، راه خروج اضطراری را برای مواقع ضروری در نظر بگیرید  و جهت آمادگی برای زمان آتش سوزی استفاده از آن را تمرین كنید.
می توانید از اخطار دهنده های آتش كه با مقررات آتش نشانی محل سكونت شما تطابق دارند استفاده كنید و آنها را به طور مرتب چك كنید. اگر این امكان را دارید كه از آشكارسازهای دود در همه اتاقهای خواب و همچنین در نزدیكی آشپزخانه استفاده كنید بهتر است آنها را هر ماه امتحان كنید تا از صحت عملكرد آنها مطمئن شوید و باطریها را هر سال عوض كنید. در صورتی كه آشكارسازِ دود به طور مناسب كار كند خطر مرگ در اثر آتش سوزی تا 50% كاهش می یابد.
 
_ از استفاده از پرده خصوصا پرده هایی كه ریسمانهای آویزان دارند خودداری كنید. این ریسمانها ممكن است منجر به بروز خفگی در كودك شوند. در صورتی كه پرده های شما ریسمان دارند آنها را گره زده و بالاتر از دسترس كودك قرار دهید.
 
_ بر روی شیشه های بزرگ مانند درهای شیشه ای برچسبهای رنگی بزنید تا كودك بتواند همواره آنها را تشخیص دهد. پنجره هایی را كه به طور عمودی بالا و پایین رفته و باز و بسته می شوند همواره از بالا باز كرده و قفل كنید تا از باز كردن آنها از پایین توسط كودك جلوگیری كنید. پنجره هایی را كه پایین قرار دارند به نحوی تعمیر یا طراحی كنید كه بیش از 15 تا 20 سانتیمتر باز نشوند. مبلها یا سایر چیزهایی را كه كودك می تواند از آنها بالا برود دور از پنجره ها قرار دهید.
 
_ بهتر است پارچه یا پوشش های مخصوصی را زیر فرشها و موكتها لیز و لغزنده منزل قرار دهید كه امكان لیز خوردن را برای كودك یا برای خودتان وقتی كه كودك را در آغوش دارید، كاهش دهید.
 
_ اگر منزل شما دارای راه پله داخل ساختمان است، از درهای ایمنی استفاده كنید. بر روی راه پله ها یك در كوچك در بالا و یك در دیگر نیز در پایین راه پله تعبیه كنید. این كار از بالا رفتن كودك از پله ها نیز جلوگیری خواهد كرد زیرا او نمی تواند این مسیر را برگردد. البته به یاد داشته باشید كه ایمنی كودك یك مبحث رو به رشد است. در كوچكی كه در یك سالگيِ كودك در بالای پله ها قرار می دهید تا از پایین آمدن او از پله ها جلوگیری كند، در دو سالگی می تواند به اسباب بازی كودك تبدیل شود و كودك بالا رفتن از آن را امتحان كند!
 
_ هرگز چیزی را كه ممكن است موجب لیز خوردن افراد شود روی پله ها قرار ندهید. راه پله ها باید به نحو مناسب تعمیر و بازسازی شوند، (فرشهای پاره یا پوسیده را تعمیر كرده و یا جمع كنید). اطمینان حاصل كنید كه نرده ها كاملا محكم بوده و جاپایی برای كودك ندارند كه بتواند با كمك آنها بالا یا پایین برود. همواره باید نور مناسب در مسیر راه پله وجود داشته باشد. هر ساله صدها كودك به علت سقوط در اورژانسهای پزشكی مورد درمان قرار می گیرند. همین كه كودك شما چهار دست و پا راه رفتن را آغاز كرد باید از درهای كوچك و مناسب برای جلوگیری از ورود او به اطاقها یا مكانهای نامناسب و خطرناك استفاده كنید.
 
_ سیمهای لامپها یا سایر وسایل برقی را پشت مبلمانهای سنگین مخفی كنید یا با استفاده از وسایل مخصوص بپوشانید. در صورتی كه كودك شما آباژور یا لوازم نور دهنده بزرگ را بكِشد، ممكن است سقوط كنند و خطراتی چون برق گرفتگی، آتش سوزی یا ضرب دیدگی را به همراه داشته باشد. پس حداقل آنها را پشت مبلها قرار دهید.
 
_ مراقب چیزهایی كه می توانند انگشتهای كودك شما را گیر بیندازند (مانند لولاها، میز اتو و صندلی های دسته دار) باشید.
 
_ لوازم كمكهايِ اولیه را در قفسه های در بسته و دور از دسترس كودك قرار دهید و محل چیزهای مختلف را به پرستارِ كودك یا افراد دیگر نشان داده و نحوۀ تماس با اورژانس در موقع ضروری را نیز برایشان توضیح دهید. دقت كنید كه مواد سمی و خطرناك را از دسترس كودك دور كرده باشید تا از مسمومیت او جلوگیری كنید.
 
_ احتمال سوختگی با آتش یا مایعاتِ داغ در كودكانِ كم سن بیشتر از سایرِ كودكان یا بزرگسالان است. بیشترین میزانِ سوختگی با مایعاتِ داغ در اثر ریختن نوشیدنی هايِ داغ بر روی پوست كودك رخ می دهند. دقت كنید كه حتی 15 دقیقه پس از تهیه نیز این مواد به اندازه ای داغ هستند كه می توانند پوست كودك را بسوزانند. هرگز به مادری كه در حال شیر دادن كودك است نوشیدنيِ داغ تعارف نكنید: حتی یك قطره كوچك از این نوشیدنی نیز می تواند هم مادر و هم كودك را بسوزاند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : ninisite.com



مطالب پیشنهادی :
از مدرسه رفتن متنفرم، دیگر نمی‌‌‌‌‌‌خواهم آنجا برگردم
ایمنی سرویس مدرسه با 9 فرمان
آموزش الفبا به کودکان قبل از مدرسه، درست یا نادرست؟
چگونه کودکم را به درس خواندن علاقه مند کنم؟
۷ نکته برای والدینی که می خواهند برای کودک خود تلفن همراه بخرند