فرض کنید خواستگاری دارید که خانواده‌اش مخالف ازدواج او با شما هستند و او به شما خواهد گفت که در راه عشقتان همه را کنار می گذارد و از خانه پدری اش بیرون می زند تا زندگی مستقلی داشته باشد و بتواند با شما ازدواج کند. فکر می کنید این مرد بلوغ کافی برای ازدواج را دارد؟
روانشناسان می گویند والد همجنس بیشترین تاثیر را بر فرزند می‌گذارد. شاید برای همین باشد که قدیمی ها می گفتند مادر را ببین، دختر را بگیر. همین مساله درباره پسرها هم صدق می کند. مردان حتی اگر رابطه خوبی با پدرشان نداشته باشند باز به طور ناخودآگاه از شخصیت آنها کپی برداری می کنند.
آنها نه‌ تنها خوبی‌ها و توانایی‌های او را به ارث می‌برند بلکه حتی اگر خودشان هم بی‌خبر باشند، ویژگی‌های ناخوشایندش را با خود به خانه بخت می‌برند، چرا که این ویژگی ها از کودکی به شکل الگوی رفتاری یک مرد برای آنها درآمده و این الگوها تقریبا هیچ وقت تغییر نخواهند کرد و هر چه سن فرد بیشتر شود، شباهت بیشتری به پدرش پیدا می کند. پس مراقب باشید و قبل از جواب مثبت دادن، برای شناخت پدر شوهر آینده‌تان تلاش کنید.
 
به ازدواج بدبین است؟
شاید زندگی گذشته این مرد باعث بی‌اعتماد شدنش به خانم‌ها و گریزان بودنش از تشکیل خانواده شده است. روانشناسان می‌گویند اگر در زندگی پسر پدر نقشی خوب و موثر داشته باشد اما ارتباط کودک با مادرش بد و مخرب باشد، پسر بچه تنها از نعمت داشتن یک الگوی هم‌جنس خوب بهره‌مند است؛ چنین فردی در بزرگسالی در ایفای نقش مردانه مشکلی ندارد اما از نزدیک شدن به جنس مخالف خود می‌ترسد. عجیب نیست اگر پسری که با این الگو زندگی کرده از ازدواج گریزان شود یا بعد از تشکیل خانواده به همسرش اعتماد کامل را نداشته باشد.

شما را به خانواده اش ترجیح می دهد؟
فرض کنید خواستگاری دارید که خانواده‌اش مخالف ازدواج او با شما هستند و او به شما خواهد گفت که در راه عشقتان همه را کنار می گذارد و از خانه پدری اش بیرون می زند تا زندگی مستقلی داشته باشد و بتواند با شما ازدواج کند. فکر می کنید این مرد بلوغ کافی برای ازدواج را دارد؟
شاید حرف‌های این مرد چندان هم بی‌اساس نباشد و او برای رسیدن به دختری که دوستش دارد، بتواند از همه دل بکند اما زندگی در کنار چنین مردی زیاد هم آسان نیست. بر اساس نظر روانشناسان اگر مادر کودک در زندگی او چهره‌ای مثبت داشته باشد اما پدر حمایتگر و مایه افتخار پسر نباشد، فرد در بزرگسالی نمی‌تواند نقش‌های مردانه را به خوبی برعهده بگیرد. چنین پسری به راحتی دل به یک دختر می‌بندد و حتی از اینکه برای ازدواج با او از همه ببرد نمی‌ترسد، چراکه فکر می‌کند همه دختر‌ها مثل مادرش هستند و آسان به زنی که سر راهش قرار می‌گیرد، اعتماد می‌کند. اما زندگی کردن با چنین پسری به‌خاطر ناتوانی‌اش در حمایت از شریک زندگی و ایفای نقش‌های مردانه آسان نخواهد بود.
 
شکاک و بی‌اعتماد است؟
بسیاری از آسیب‌هایی که در کودکی به روان و شخصیت فرد می‌رسد به سادگی در بزرگسالی جبران نمی‌شود. یکی از شدید‌ترین این آسیب‌ها با ایجاد فاصله‌ای میان کودک و والدینش ایجاد می‌شود و گاهی تا پایان زندگی با فرد همراه می‌ماند. روانشناسان معتقدند اگر کودک از نعمت داشتن پدر و مادر خوبی که الگوی ارزشمندی برایش باشند، بی‌بهره باشد، نه در بزرگسالی قهرمانی دارد که از او الگو بگیرد و با او همانندسازی کند و نه توانایی نزدیک شدن به جنس مخالف و اعتماد کردن به او را دارد. به عبارت دیگر چنین پسری نه از پس ایفای درست نقش‌های مردانه برمی‌آید و نه می‌تواند با غیرهمجنس خود رابطه موثری برقرار کند.

همسر و پدری ایده‌آل است؟
اگر بخت با همسرتان یار بوده و در کودکی زیر سایه پدر و مادر خوبی که رابطه‌ای همدلانه و صمیمی با یکدیگر و با او داشته‌اند، پرورش یافته باشد مسئولیت‌پذیر بار ‌آمده و سادگی به توانایی‌هایش شک نمی کند. او می‌تواند با دید باز همسر آینده‌اش را انتخاب کند و ازدواجی موفق داشته باشد. چنین مرد مسئولیت‌پذیری می‌تواند از شریک زندگی‌اش حمایت کند و در آینده پدری خوب برای فرزندش باشد.
 
در تصمیم گیری ضعیف است؟
فرزند پدری که همیشه در مقابل پسرش می‌ایستد و عبارات «نکن»، «نمی‌شود»، «نمی‌توانی» و... را مدام به زبان می‌آورد در همه ابعاد زندگی‌اش تردید و نگرانی را با خود به همراه می‌آورد. تصمیم گرفتن برای چنین پسری سخت است و همیشه و در انجام هر کاری با نگاهی به پدر به دنبال تایید او می‌گردد.
چنین پسری حتی برای کمک کردن به همسرش هم سعی می‌کند از الگوی پدر پیروی کند و اگر پدرش میانه‌ای با این موضوع نداشته باشد در مقابلش هیچ قدمی برای کم کردن بار مسئولیت همسرش برنمی‌دارد. والد همجنس بیشترین تاثیر را بر فرزند می‌گذارد.
به همین دلیل است که پسر تمام رفتارهای پدرش را درونی می‌کند و آنها را تا سال‌های سال با خود به همراه می‌آورد. شاید پسر هرگز از این الگوپذیری و شباهت غیرقابل انکاری که به پدرش پیدا می‌کند باخبر نباشد یا شاید تا مدت‌ها از رفتارهای پدرش انتقاد کند و هرگونه شباهتی به او را انکار کند اما در عالم واقعیت، پسر را تا حدودی می‌توانیم نمونه کپی شده پدر بدانیم و از رفتارهای درست و خوب گرفته تا اشتباهات پدر را در زندگی‌اش ببینیم.
 
تک والد بزرگ شده؟
با همه اینها که گفتیم پس تکلیف بچه هایی که پدرشان را از دست داده اند و با مادرشان بزرگ شده اند چیست؟ در این موارد بچه ها بسیار سردرگم تر از وضعیت عادی هستند. به همین دلیل ازدواج با زن ها یا مردهای تک والد کمی به تامل نیاز دارد. منظور از تک والد این نیست که فرد درکنار مادر و ناپدری یا پدر و نامادری بزرگ شده باشد. منظور، رشد کردن در فضایی است که یک والد همزمان نقش های پدری و مادری را به دوش گرفته است. چنین فرزندی شناخت دقیقی از الگوهای ارتباطی با جنس مخالف ندارد، نمی داند به عنوان یک مرد چه وظایفی به عهده اش قرار گرفته و از آن مهم تر، وقتی خودش صاحب فرزند شد چطور باید با فرزندش رفتار کند. این بچه ها اگر حساس و باهوش و متعهد باشند، معمولا در سنین نوجوانی و جوانی شروع به دقت در الگوهای رفتاری جنسیت خودشان می کنند و سعی دارند از روی رفتارهای مردان فامیل، به الگوی درستی برسند. اما یادتان باشد همه بچه ها این قدر مسئول و باهوش نیستند و احتمال این که خواستگار شما هیچ الگویی از نقش های مردانه نداشته باشد بسیار قوی است!



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net



مطالب پیشنهادی :
مهمترین ویژگی برای انتخاب همسر آینده تان چه باید باشد؟؟
معیارهای انتخاب همسر مناسب
در انتخاب همسر مراقب این اشتباهات خطرناک باشید
5 اشتباه مهم دختران و پسران در انتخاب همسر
7 کلید طلایی انتخاب همسر