یكی از ساده‌ترین كارهایی كه شما می‌توانید انجام دهید این است كه در مورد افراد كمرو و خجالتی كه نمی‌توانند براحتی با دیگران ارتباط بر قرار كنند، شما پیشقدم شوید و با آنها ارتباط دوستانه‌ای بر قرار كنید.

افرادی كه به درد خجالت گرفتارند، بخوبی می‌دانند كه هیچ‌چیز ناراحت‌كننده‌تر از آن نیست كه فردی دچار خجالت شود.

معمولا افراد كمرو و خجالتی در روابط اجتماعی و ارتباط برقرار‌كردن با دوستان و اقوام بویژه افراد غریبه، دچار اضطراب می‌شوند و همین اضطراب روی شكل ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، به هنگام صحبت‌كردن چهره آنها سرخ می‌شود، عرق می‌كنند، ضربان قلبشان تند می‌زند، به نظر دستپاچه و نگران هستند، حس خوبی نسبت به اطرافیان ندارند و همیشه نگرانند كه دیگران راجع به آنها چگونه فكر می‌كنند بنابراین از ارتباط بر​قرار‌كردن با اقوام، دوستان و... كناره‌گیری می‌كنند.

بیشتر افراد خجالتی به علت این همه اضطراب و نگرانی كه دارند، توانایی‌های خودشان را دست‌كم می‌گیرند و این امر باعث می‌شود تا بیشتر فرصت‌های كاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست بدهند.به هر حال این حس در روابط شخصی و خانوادگی، در محیط كار و نیز در تمام ابعاد مختلف زندگی حتی وقتی كه به كمك دوستان ، همكاران و... احتیاج دارند، تولید مشكل می‌كند.


پیامد خجالتی‌بودن
ـ معمولا جوانان خجالتی وقتی در جلسه یا كنفرانس شركت می‌كنند یا می‌خواهند به سوالی پاسخ بدهند، دچار اضطراب می‌شوند بنابراین برای فرار از این شرایط در آن جلسات و كنفرانس‌ها شركت نمی‌كنند، در نتیجه فرصت‌های كاری و موقعیت‌های خوب اجتماعی را از دست می‌دهند.

ـ افراد خجالتی معمولا دوستان بسیار كمی دارند.

ـ آنها در فعالیت‌های اجتماعی شركت نمی‌كنند.

ـ افرادی بی‌اراده، بی‌انگیزه و نیز بدبینی هستند.

ـ اعتماد به‌نفس بسیار ضعیفی دارند.

ـ بیش از حد از رایانه استفاده می‌كنند. معمولا به دیدن اقوام و دوستان نمی‌روند.

اما براستی چرا بعضی از جوانان خجالتی می‌شوند؟ آیا شما والدین می‌دانید علت خجالتی شدن جوانان‌تان ریشه در دوران كودكی آنها دارد؟

محیط خانواده، روابط اعضای خانواده، سرزنش‌كردن‌های بیهوده و... از عوامل محیط و موثر در خجالتی ‌شدن جوانان است.

محیط خانه
یكی از مهم‌ترین عوامل خجالتی‌ شدن جوانان، محیط خانه و نیز طرز برخورد افراد خانواده بخصوص والدین با آنها می‌باشد.

بیشتر كودكانی كه مورد محبت و توجه پدر و مادرشان قرار نگیرند درسن جوانی اعتماد به‌نفس خویش را از دست می‌دهند و دچار درد خجالت می‌شوند بنابراین محبت والدین باعث می‌شود كه كودك در محیط خانه احساس آرامش و امنیت كند، منظور از آرامش و امنیت این است كه كودك بفهمد اطرافیان بخصوص پدر و مادر حامی او هستند و نمی‌گذارند آسیبی به او برسد و اگر كودك در محیط خانه احساس آرامش نكند و همچنین متوجه شود كه دارد محبت اطرافیان را از دست می‌دهد، كم‌كم اعتماد به‌نفس‌اش پایین می‌آید و دچار اضطراب و نگرانی می‌شود.

روابط میان افراد خانواده
روابط دوستانه و صمیمی بین افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. وقتی روابط بین پدر و مادر یا دیگر اعضای خانواده دوستانه و صمیمی نباشد یا مدام با یكدیگر جر و بحث كنند، این ناآرامی و روابط غیردوستانه در خانواده باعث می‌شود، كودك به لحاظ روحی آسیب‌دیده و دچار استرس و نگرانی شود در نتیجه در دوران نوجوانی و جوانی دچار درد خجالت می‌شود.

انتقاد و سرزنش‌كردن
متاسفانه اغلب والدین وقتی فرزندشان اشتباه می‌كند، او را سرزنش می‌كنند و نیز رفتار و گفتار او را مایه خجالت خود می‌دانند و از هر كاری كه او انجام می‌دهد انتقاد می‌كنند.

آیا می‌دانید سرزنش‌ها و انتقادهای شما چه ضربه بزرگی بر روح و روان فرزند دلبندتان می‌گذارد؟ و چگونه او را بی‌اعتماد به خویشتن می‌كند؟ بنابراین والدین آگاه و دانا بهتر است به جای انتقاد و سرزنش‌كردن از فرزند خویش با لحنی دوستانه و صمیمی با او صحبت كنند و علت رفتارش را جویا شوند.

راهكارهای ساده، اما مهم
ـ یكی از ساده‌ترین كارهایی كه شما می‌توانید انجام دهید این است كه در مورد افراد كمرو و خجالتی كه نمی‌توانند براحتی با دیگران ارتباط بر قرار كنند، شما پیشقدم شوید و با آنها ارتباط دوستانه‌ای بر قرار كنید. به عنوان مثال، در جمع با آنها دست بدهید، احوالپرسی كنید و آنها را به دوستان و اقوام خویش معرفی كنید.

ـ آنها را تشویق و ترغیب كنید تا درباره اتفاقاتی كه در طی شبانه‌روز برایش پیش آمده است، صحبت كنند و همچنین احساس شخصی خویش را در مورد آن اتفاق بیان كنند.

ـ به آنها بیاموزید كه برای رسیدن به اهداف و نیز كسب موفقیت در ​كار و تحصیل باید بتوانند آرامش خود را حفظ و نسبت به نگرانی‌های خود بی‌اعتنا باشند.

ـ به آنها یاد بدهید تا افكار منفی را از ذهن‌شان پاك و افكار مثبت را جایگزین آن كنند به عنوان مثال یك نفس عمیق بكشند و با خود بگویند من آدم خجالتی نیستم یا من استرس و اضطراب ندارم. در واقع كلمات آرامش بخش را برای خود تكرار كنند.

ـ به آنها بگویید، حس كمرویی یك حس كاملا طبیعی است و برای هر كسی در هر سنی كه باشد ممكن است پیش بیاید.

ـ از آنها بخواهید به جای فاصله گرفتن از مردم و اجتماع، در فعالیت‌های اجتماعی شركت كنند و فرصت‌های خوب كاری را از دست ندهند.

ـ و در پایان افراد كمرو و خجالتی بدانند كه با غلبه بر این حس قادر خواهند بود بیشتر و بهتر از زندگی و روابط‌شان لذت ببرند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
10 درس مهم زندگی که دیر یادشان می گیریم؟
آداب میهمانی دادن ( میزبان بودن )
فقط 6 پله تا موفقیت فاصه دارید
چگونه تمرکزمان را زیاد کنیم؟
چگونه عذرخواهی کنیم؟