شما در چه موقعیتهایی خجالت می کشید ؟
برای افراد خجالتی ، معمولا" برقرار کردن ارتباطات اجتماعی خیلی مشکل است. یاد گرفتن روشهایی برای حفظ آرامش و قرار گرفتن هر چه بیشتر در اجتماع برای غلبه بر این احساس خیلی موثر است . شاید شما هرگز نتوانید یک آدم خیلی اجتماعی شوید و از حضور در جمع لذت ببرید اما حداقل می توانید یاد بگیرید که چطور می توانید در یک مراسم و یا در ارتباطات اجتماعی کاملا" راحت باشید.

حساسیت زدایی
شما در چه موقعیتهایی خجالت می کشید ؟ شاید وقتی با آدمهای جدید و یا آدمهای قدرتمندتر و ثروتمندتر از خودتان حرف می زنید خجالت می کشید . شاید هم وقتی در یک جمع بزرگ قرار می گیرید و یا وقتی به یک جای جدید می روید خجالت می کشید و سعی کنید یک لیست از موقعیتهایی که باعث می شوند شما احساس ناراحتی کنید و خجالت بکشید ، تهیه کنید. سعی کنید کم کم حضور خود در چنین موقعیتهایی را بیشتر کنید و آنها را وارد زندگی خود کنید.
مثلا" سعی کنید هر روز به یک آدم جدید سلام کنید و یا برای چند دقیقه در یک کافی شاپ شلوغ بنشینید . احتمالا" در روزهای اول انجام چنین کارهایی برایتان مشکل خواهد بود اما کم کم انجام آنها برایتان عادی می شود و نگرانی و خجالت شما از بین می رود . این کار را آنقدر ادامه دهید تا همه موقعیتهایی که در لیست شما وجود دارد برایتان عادی شود.

خجالت و نگرانی خود را مدیریت کنید 
یک قدم مهم برای درمان خجالت و یا اضطراب اجتماعی این است که علائم و نشانه های این احساس را شناسایی کنید. وقتی خجالت می کشید ، دقیقا" چه حسی دارید و چه تغییراتی در بدن شما رخ می دهد. بعضی ها وقتی خجالت می کشند عرق می کنند و برخی دیگر ضربان قلبشان تندتر می شود . علائم مخصوص به خودتان را شناسایی کنید و به محض اینکه احساس کردید این علائم در حال ظاهر شدن هستند سعی کنید برای چند دقیقه خودتان را از آن موقعیت دور کنید و نفس عمیق بکشید تا این علائم کمتر شود . توجه کنید که چه زمانی این علائم در شما کمتر می شوند و چه چیزهایی باعث کمتر شدن و یا ازبین رفتن آنها می شوند . با خودتان مهربان باشید و سعی کنید کم کم خودتان را با شرایط مختلف سازگار کنید تا درنهایت بتوانید بر احساس خجالت غلبه کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : aftabir.com



مطالب پیشنهادی :
چرا به من نگاه می کنید؟
شخصیت شناسی با میوه مورد علاقه در شب یلدا!
چرا کودکمان خجالتی می شود؟
روشهایی برای کمک به کودکان کمرو
خانم ها با خودتان بیشتر آشنا شوید