نهمین دوره مسابقه آشپزی ال جی
نهمین مسابقه آشپزی ال جی و سفر به آفریقا شروع شد.

مسابقه‌ای پر از هیجان و استرس!

حدود ۱۱ ماه پیش، شهریور ماه، بود که مرحله نیمه نهایی هشتمین دوره از مسابقات سرآشپز خانگی ال‌جی در تهران برگزار شد و دو تیم از تیم‌های منتخب آشپزهای غیرحرفه‌ای ایران برای شرکت در مسابقات جهانی و رقابت با ۱۶ تیم دیگر به آفریقا سفر کردند. این مسابقه در آذر ماه برگزار شد.
امسال، در آستانه آغاز نهمین دوره از مسابقات آشپزی ال‌جی، به سراغ یکی از شرکت‌کنندگان تیم اول ایران رفتیم و طی گفت و گویی دوستانه از احوال او جویا شدیم. خانم فاطمه صابری و خانم نرگس شعاع به عنوان تیم اول ایران در مسابقات جهانی ال‌جی به آفریقا رفتند و تجربیات هیجان‌انگیزی داشتند.


لطف کنید خودتون رو معرفی کنید.

 
« فاطمه صابری ، ۲۷ ساله، ساکن تهران. لیسانس طراحی دارم و ۳ ساله که ازدواج کردم.»

فاطمه طاهری
 

چقدر به آشپزی علاقه دارید؟ فکر می‌کنید آشپز ماهری هستید؟ دیگران از آشپزی‌تون تعریف می‌کنند؟ مثلاً همسرتون؟

«آشپزی رو خیلی دوست دارم. در دوران مجردی و تحصیل که مادرم بیشتر آشپزی می‌کرد و منم سرم به درس خوندن گرم بود. بعد از ازدواج کتاب ” آشپزی از سیر تا پیاز” رو خریدم و شروع کردم. ۳ تا ۴ ماه اول ازدواج اصلاً غذای تکراری نپختم. همسرم از دستپخت من خیلی تعریف می‌کند و خودم هم فکر می‌کنم آشپز خوبی هستم.»

چطور شد برای خرید مایکروویو سراغ ال‌جی رفتید و چرا سولاردام رو انتخاب کردید؟

 
«مایکروویو آخرین قلم از جهیزیه‌ام بود. با کمی تحقیقات به این نتیجه رسیدم که ال‌جی بهتره و مدل سولاردام امکانات زیادی داره. علاوه بر این، شنیده بودم که به گفته بعضی‌ها استفاده از مایکروویو ضرر داره اما تنها دستگاهی که ضرر نداره همین سولاردام ال‌جی هست که پخت نوری داره.»

چطور متوجه کلاس‌های آشپزی ال‌جی شدید؟ این کلاس‌ها چقدر در پیشرفت شما سهیم بودند؟

«با خوندن دفترچه راهنمای مایکروویو متوجه شدم که آموزش رایگان داره. زنگ زدم و ثبت نام کردم  و کار با سولاردام رو یاد گرفتم. البته، مادرم هم مایکرویو ال‌جی داشت اما با شرکت در کلاس‌ها بیشتر متوجه امکانات شدم و یاد گرفتم. توی کتاب‌های آشپزی پخت ترکیبی رو آموزش نداده بودند اما من با شرکت در این کلاس‌ها اون را یاد گرفتم. به افرادی که این مایکروویوهای ال‌جی رو می‌خرند پیشنهاد می‌کنم حتماً در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند.»

در مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در آفریقا چه منوهایی رو انتخاب کردید؟

«در  مرحله نهایی کشوری پیش غذا موس فیلادلفیا و ماهی درست کردیم. گیس بافت گوشت و مرغ به عنوان غذای اصلی و برای دسر هم موس هلو رو انتخاب کردیم. در مرحله نهایی جهانی در آفریقا نیز دنده کباب (اسکالپ گوشت) را در ۹۰ دقیقه دوبار درست کردیم؛ یک بار برای هیئت داوران و یک بار هم برای حضار.»
 

منوی مسابقه رو چطور انتخاب کردید؟ ایده اصلی با شما بود یا خانم نرگس شعاع، هم‌تیمی شما؟

«منوی مسابقه را من انتخاب کردم اما خانم شعاع هم خیلی در تهیه و تدارک و تست غذاها به من کمک کردند و بارها یک غذاها رو طبخ می‌کردن تا اون مزه‌ای که باید داشته باشه رو به اصطلاح دربیارن. یک بار هم تا ساعت ۳ نیمه شب چند بار یک غذا رو پختن تا به طعم دلخواه دست پیدا کنند.»
از آفریقا تعریف کنید. خوش گذشت؟ قبل از سفر چه انتظاری داشتید؟
«خیلی خیلی به ما خوش گذشت. اصلاً فکر نمی‌کردیم این قدر خوب باشه. همه‌اش فکر می‌کردیم الان پا به جایی می‌ذاریم که پر از سیاه‌پوست‌های لاغری هست که فقرغذایی دارن؛ مثل همین چیزهایی که تو تلویزیون مدام می‌بینیم. اما اصلاً این طوری نبود. با اینکه سفر پر از استرسی بود اما با تیم ال‌جی حسابی به ما خوش گذشت.»

رقابت در آفریقا چطور بود؟ رقبا در چه سطحی بودن؟ از کدام منو بیشتر خوشتون اومد که بعد از سفر خواستید اون رو حتماً امتحان کنید؟

«وقتی برای چک کردن مواد غذایی رفتیم دیدیم همه چیز خیلی ساده است. رقبا از مواد غذایی خیلی ساده استفاده کرده بودند. پیش خودمون گفتیم با این غذای سختی که انتخاب کردیم حتماً برنده می‌شیم. اولین یا دومین گروهی بودیم که طبخ غذا رو تموم کردیم و طراحی و تزیینش رو شروع کردیم. ظاهر همه غذاها خیلی قشنگ بود. گروه ویتنام که اول شد، غذایی طبخ کردند که دیزاین خیلی ساده و شیکی داشت. چیزهایی مثل پوره سیب زمینی و بادام برشته را داخل گل نیلوفر سرو کرده بودند و زیر آن حصیر گذاشته بودند. آنقدر طراحی جالبی داشت که داورها غذا را با گل نیلوفر نوش جان کردند.

شما و سولاردام چقدر با هم دوست هستید؟ سولاردام ال‌جی چقدر در زندگی روزانه به شما کمک می‌کند؟

«با سولاردام همه چیز می‌شه پخت. اصلاً باورم نمی‌شد. سولاردام بخارپز داره. حتی باهاش میشه کباب ترکی و مرغ بریانی درست کرد. من غذاهای خمیری رو بیشتر با سولاردام درست می‌کنم. از گاز خوراک‌پزی فقط برای تفت دادن غذاها استفاده می‌کنم.»
«بهش نمیاد ولی با سولاردام برنج، آش، شله‌زرد هم میشه درست کرد. فلفل نبین چه ریزه به این میگن. مجرد که بودم خونه مامانم بیشتر با مایکروویو فقط لازانیا گریل می‌کردم و پیتزا می‌پختم.»
 

بهترین و خوشمزه‌ترین غذایی که در مایکروویو درست کردید چه بوده است؟

«مرغ شکم پُر. اسکالپ گوشت (همون منویی که توی آفریقا طبخ کردیم)»

برای شرکت‌کنندگان مسابقات امسال چه توصیه‌ای دارید؟

«من با یک سرآشپز آلمانی و چند سرآشپز بزرگ دیگه در ارتباط بودم که خیلی به من کمک می‌کردن و آشپزی مولکولی رو به من یاد می‌دادن. من تلاش می‌کردم غذا متفاوت و جدید باشه و مزه خوبی هم داشته باشه. به شرکت‌کنندگان امسال توصیه می‌کنم که مسابقه رو سرسری نگیرن و خیلی تلاش کنن. با اینکه موضوع باید سرگرم‌کننده و فان باشه اما در عین حال جدیه.»
«من چیزهای زیادی تو این مسابقات، مخصوصاً در آفریقا، یاد گرفتم؛ چیزهایی که ممکن بود دیگه فرصتش رو نداشته باشم و اصلاً توی این سه سالی که از زندگی مشترکمون می‌گذره نتونم یاد نگیرم. اصلاً فکر نمی‌کردم تو یه مسیر جدید بیفتم و توی برنامه‌های آینده‌ام این باشه که حداقل یه مدرک آشپزی داشته باشم و بخوام این کار رو تکمیل کنم. آشپزی واقعاً یک هنره. وقتی خلاقیت داشته باشی و مزه‌ها رو بدونی می‌تونی یه غذای فوق‌العاده از آب در بیاری.»

در طی مصاحبه ما با خانم صابری، چندین بار، مایکروویو سولاردام با بوق‌های هشدارش خانم صابری را صدا زد اما چون گرم صحبت بود سر زدن به غذا را به تأخیر انداخت. پس از پایان گفت‌وگو، از غذایی که طبخ کرده بود گفت. غذایی که با باز شدن درب مایکروویو سولاردام هوش از سر ما برد. یک پیراشکی شبیه گل که با کوکتل پنیر درست شده بود. از اسم غذا نپرسید که خودش هم نمی‌دانست. یکی از غذاهای خلاقانه‌ای که خودش با ابتکار طبخ کرده بود. هر چه بود که ما نوش جان کردیم و خیلی خوشمزه بود.


سولاردام ال جی
 
ممنون خانم صابری و ممنون سولاردام ال‌جی! 
 
 
گردآوری : گروه خدمات و محصولات ال جی
seemorgh.com
منبع:روابط عمومی شرکت ال جی