دیگر وقت آن رسیده كه خود را از شر چربی های اضافه خلاص كنیم و.....
رژيم کم کربوهيدرات
اگر چه بانيان اين نوع رژيم توضيحات بيولوژيکي پيچيده اي در دفاع از آن عنوان مي کنند، اما تحقيقات جديد نشان مي دهد رژيم هاي کم کربوهيدرات،اثر کاهش وزن خود را بيشتر در شش ماه اول نشان مي دهند، ولي پس از گذشت يک سال نتيجه آنها چندان مثبت ارزيابي نمي شود.به علاوه حتي در شش ماه اول هم، استفاده از اين نوع رژيم براي بسياري از کاربران بي نتيجه بوده است؛ اما آنچه مسلما بايد مورد توجه قرار گيرد،اين است که افرادي که از اين نوع رژيم پيروي مي کنند بايد رفتار تغذيه اي خود را کاملا تغيير دهند و در واقع عامل اصلي نتيجه گرفتن، خود آنها هستند.
در اين رژيم غذايي، ميزان و حجم غذا هيچ تغييري نمي کند،بلکه مصرف يک سري مواد کربوهيدراتي مثل ماکاروني،سيب زميني،شيريني ،نوشابه ،آبميوه  شکلات و...قطع مي شود.
اين افراد به علت آن که حجم کافي غذا را دريافت مي کنند احساس گرسنگي ندارند، اما بايد اين موضوع مهم را در نظر گرفت که آنها نمي توانند براي مدت طولاني از خوردن موادکربوهیدراتی خودداري کنند و در نتيجه نه تنها پس از مدتي به آنها روي مي آورند، بلکه بسياري از بررسي ها حاکي از مصرف بيش از حد اين مواد کربوهيدراتي به تلافي گذشته است!
به هر حال طرفداران اين رژيم بايد تنوع غذايي را رعايت کنند. در ضمن اين پرهيز غذايي را به تدريج در برنامه خود قرار دهند.
نوشابه هاي رژيمي
رژيم هايي که تمام يا بخشي از وعده ها و ميان وعده هاي غذايي را با يکسري نوشيدني ها جايگزين مي کنند بتازگي طرفداران زيادي پيدا کرده اند. تحقيقات حاکي از اثر کوتاه مدت اين رژيم ها بر تناسب اندام است.
نوشابه هاي رژيمي حدود 250-200 کالري دارند و وقتي که جايگزين وعده هاي غذايي مي شوند کالري بسيار کمي را به بدن وارد مي کنند. بيشتر اين نوع نوشيدني ها براي افرادي که فرصت غذا خوردن را در طول روز ندارند يا از ميوه ها و سبزي ها به اندازه کافي استفاده نمي کنند،جذابيت بيشتري دارند؛ اما اين افراد به دليل تغذيه سبک در طول روز، دست به پرخوري هاي شبانه میکنند.
نکته آخر
هميشه بايد در نظر داشته باشيد در صورتي که هدف اصلي شما نخوردن غذا و لاغري سريع باشد، هر رژيم غير اصولي مي تواند براي کوتاه مدت موثر باشد، اما اگر هدف شما رسيدن به اندامي مناسب و بدني سالم است،تنها با ادامه رعايت يک برنامه غذايي مناسب و متعادل مي توانيد به هدف خود اميدوار باشيد.
در ضمن فراموش نکنيد که هيچکدام از اين رژيم ها براي افرادي که به دنبال واکنش هاي عصبي، پرخوري مي کنند موثر نخواهند بود و براي کمک به اين گروه از افراد بايد شيوه زندگي شان را از نزديک مورد بررسي قرار گيرد.
راه های خلاصی از چربی های مزاحم
دیگر وقت آن رسیده كه خود را از شر چربی های اضافه خلاص كنیم و به قلبمان كه به تدریج در حال ویرانی است كمكی كنیم. یك برنامه بلندمدت و منطقی برای كاهش وزن خود انتخاب كنید. تصمیم بگیرید كه هفته ای نیم كیلو از وزنتان را با تغییر در رژیم غذایی و انجام ورزش های استقامتی بكاهید. می توانید به شیوه آلمانی ها نیز عمل كنید و سایزتان را كاهش دهید. روش جالبی كه متخصصین تغذیه آلمانی برای تغذیه سالم توصیه می كنند روشی است كه در آن هر فرد شخصا رژیم غذایی مطلوب خود را پیدا می كند. در این روش توصیه می شود ابتدا سبزی یا میوه مورد علاقه تان را پیدا كنید. سپس سعی كنید آن را با استفاده از دستورهای غذایی متفاوت مثل كوكو، سوپ یا پوره در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. نكته بعدی خوردن سالاد به عنوان یك وعده غذایی است. استفاده از میوه و سبزیجات مختلف و اضافه كردن حبوبات، تخم مرغ، كمی تن ماهی یا گوشت مرغ به آن سالاد را تبدیل به وعده غذایی سالم و سیركننده می كند كه می توان هر بار با كمی تغییر آن را متنوع كرد. تخم مرغ و حبوبات به خصوص عدس حاوی سلنیوم هستند. سلنیوم قدرت دفاعی بدن را بالا می برد. مصرف روزانه صد تا صد و پنجاه گرم گوشت برای یك انسان بالغ كافی است. این میزان گوشت حدود پانزده میلی گرم آهن و یك و نیم میلی گرم مس مورد نیاز روزانه بدن را تامین می كند. این رژیم به شما این امكان را می دهد تا انواع مختلف ماهی را امتحان و نیاز روزانه تان به ید را كه در انسان بالغ بیست و پنج میكروگرم است از طریق ماهی تامین كنید. فرآورده های لبنی را حذف نكنید فقط نوع كم چرب آن را خریداری نمایید. لبنیات به خصوص شیر حاوی كلسیم، نیاسین و روی هستند. نیاسین عنصری است كه در ساختمان دستگاه عصبی به كار می رود و روی، بهبود زخم ها را سرعت می بخشد. روزانه نوشیدن یك لیوان شیر این مواد را تامین می كند. انتخاب این روش غذایی به شما كمك می كند تا هم وزنتان كاهش پیدا كند و هم دچار كمبود ویتامین و مواد مغذی كه منجر به ریزش مو و خشكی پوست می گردد، نشوید. نكته آخر را نیز به خاطر بسپارید كه برای لاغر شدن باید در تعادل منفی انرژی باشید بدین معنی كه مصرف انرژی كمتر از سوخت انرژی در بدن باشد. خیلی هم سخت نیست اگر كمتر بخورید و بیشتر ورزش كنید به این تعادل منفی خواهید رسید.
 
خوراكی های ضدكلسترول
كلسترول اگرچه یكی از موارد مورد نیاز بدن است اما چنان چه بیش از نیاز بدن مصرف شود موجب بروز مشكلات جدی از قبیل حمله قلبی و سكته می شود. این ماده با رسوب درجداره سرخرگ ها باعث مسدود شدن یا تنگی این رگ ها شده و در نهایت موجب تحمیل كار بیشتر به قلب می شود.كلید سلامتی در واقع ایجاد تعادل در میان «كلسترول خوب» یا LDL و «كلسترول بد» یا HDL است. از آ نجا كه بدن،همه كلسترول مورد نیازش را تولید می كند ما با مصرف كلسترول اضافی از طریق چربی های اشباع شده دچار مشكل می شویم. اما خبر خوش این است كه با خوردن بعضی از مواد غذایی می توانیم اثر این چربی های اشباع شده را خنثی كنیم:
سویا: این محصول گیاهی مفید به اشكال مختلفی از قبیل آرد سویا، شیر سویا و یا حتی تنقلاتی مانند سویای بوداده عرضه می شود و می تواند جانشینی مناسب برای گوشت و پروتئین حیوانی باشد، از این طریق مصرف چربی های اشباع شده كاهش می یابد ضمن آنكه تركیبات مفیدی به نام ایزوفلاون نیز در این محصول گیاهی شناخته شده اند كه می توانند كلسترول بد را در بدن كاهش دهند.
حبوبات :به غیر از گندم كامل هیچ غذای دیگری به اندازه حبوبات غنی از فیبر نیست.
حبوبات حاوی نوعی فیبر قابل حل هستند كه كلسترول را كاهش می دهد. انواع مختلف حبوبات را در رژیم غذایی تان بگنجانید. خوردن یك فنجان از هر یك از انواع حبوبات به ویژه لوبیای قرمز، لوبیا چیتی، نخود و باقلا می تواند ظرف مدت شش هفته كلسترول خون را حدود ۱۰ درصد كاهش دهد. از حبوبات مختلف در سالادها، خوراكی ها، سوپ ها و یا به صورت پوره شده سود ببرید. اگر برای پختن حبوبات كه معمولا دیرپز هستند فرصت كافی ندارید می توانید از كنسرو آنها نیز استفاده كنید اما بهتر است قبل از مصرف حبوبات كنسرو شده برای كاهش نمك، آنها را آبكشی كنید.
ماهی: اغلب ماهی ها حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند كه می تواند به كاهش كلسترول بد خون كمك كند و كلسترول خوب را افزایش داده و تری گلیسیرید را پایین آورد. به ویژه ماهی هایی مانند ماهی آزاد، تن، قزل آلای رنگین كمانی و ساردین غنی از امگا ۳ هستند. سعی كنید هر هفته یك نوع ماهی را در وعده های غذایی تان بگنجانید.
آووكادو: آووكادو منبع سرشاری از چربی های اشباع نشده دوست قلب و همچنین نوعی چربی گیاهی است كه مقدار كلسترول جذب شده از غذاها را كاهش می دهد. وجود این چربی ها موجب می شود آووكادو كالری زیادی معادل ۳۰۰ كالری به ازای یك عدد آووكادوی متوسط تولید كند.
سیر: به نظر می رسد سیر مانع چسبیدن مولكول های كلسترول به دیواره رگ ها می شود. سیر را به راحتی می توان در طبخ انواع غذا به كار برده و به طعم و عطر آنها غنای بیشتری بخشید.
اسفناج: این سبزی سرشار از ماده ای به نام لوتئین است كه می تواند از بدن ما در برابر حملات قلبی محافظت كند. حتی مصرف مقدار كمی اسفناج در روز نصف پیمانه جداره رگ ها را از كلسترول پاك نگاه می دارد و مانع انسداد سرخرگ ها می شود.
مارگارنی های بدون كلسترول: این محصولات با كاهش جذب كلسترول موجود در غذا و همچنین تولید آن در كبد به شما كمك می كنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف دو وعده مارگارین بدون كلسترول می تواند كلسترول را جمعا حدود شش تا ۱۰ درصد و كلسترول بد را ۷ تا ۱۴ درصد كاهش دهد.
گردو و بادام: این دانه ها علاوه بر نوعی چربی اشباع نشده بی ضرر مواد مغذی دیگری نیز در خود دارند كه به عنوان مثال گردو حاوی اسیدهای چرب امگا۳ نیز هست. مطالعات نشان می دهد افراد اگر به طور مرتب این دانه ها را مصرف كنند در مقایسه با سایر افراد كمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. اما از آنجا كه این دانه های روغنی مقدار زیادی كالری تولید می كنند باید اعتدال را در مصرف آنها رعایت كرد. مصرف روزانه دو قاشق سوپخوری از این دانه ها به صورت خرد شده با ماست یا سالاد و یا نصف پیمانه به عنوان تنقلات دو تا سه بار در هفته می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد.
چای: چای چه به صورت داغ و چه به صورت چای یخی تركیبات آنتی اكسیدان فلاونوئید فراوانی را به بدن شما می رساند كه می تواند فشار خون را كاهش داده مانع ایجاد لخته های خونی شود. در حقیقت یك فنجان چای داغ در مقایسه با بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اكسیدان های بیشتری است. هر روز دست كم یك فنجان چای بنوشید.
شكلات: شكلات های تلخ نسبت به شكلات های شیری حاوی سه برابر آنتی اكسیدان فلاونوئید بیشتر هستند كه می تواند مانع چسبیدن پلاكت های خونی به هم و تشكیل لخته های خونی شود اما این امر در مورد شكلات های سفید صادق نیست.اما در مصرف شكلات حتما از زیاده روی پرهیز كنید
موادی كه در بالا به آنها اشاره شد می توانند تا حد قابل توجهی به كنترل كلسترول و سلامتی شما كمك كنند.پس از گردو و بادام به عنوان تنقلات استفاده كنید، ماهی بخورید، چای بنوشید و هرازگاهی بدون احساس گناه یك قطعه شكلات بخورید اما اعتدال را رعایت كنید.