لوبیا و آب را درون یك ظرف بریزید. آب به اندازه‌ای باشد كه روی لوبیاها را بگیرد. اگر مقدار آب كم بود به آن اضافه كنید.
 
مواد لازم برای یك نفر

لوبیا سفید یا قرمز (چیتی)‌: یك‌سوم پیمانه
آب: نصف پیمانه
روغن زیتون: 5/1 قاشق چایخوری
پیاز (خرد شده)‌: یك عدد كوچك
سیر (خرد شده)‌: یك حبه
كرفس (خرد شده)‌: 2 قاشق غذاخوری
هویج (خرد شده)‌: نصف متوسط
كلم برگ (خرد شده)‌: 2 قاشق غذاخوری (یك برگ)‌
گوجه‌فرنگی (پوره‌ شده)‌: 2 عدد متوسط
سبزیجات شامل جعفری، برگ‌مو و آویشن: به مقدار لازم
فلفل و نمك: به مقدار لازم
 

لوبیا و آب را درون یك ظرف بریزید. آب به اندازه‌ای باشد كه روی لوبیاها را بگیرد. اگر مقدار آب كم بود به آن اضافه كنید. لوبیاهایی كه روی آب غوطه‌ور می‌شوند را دور بیندازید. وقتی آب جوش آمد حرارت را كم كنید. به آن نمك بزنید و بگذارید یك ساعت بپزد.

درون یك تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. پیاز را در روغن بریزید و وقتی رنگ آن كمی طلایی شد، كرفس و هویج را به آن اضافه كنید و 5 تا 8 دقیقه هم بزنید. حالا سیر و كلم را اضافه كنید. چند دقیقه هم بزنید تا كلم نرم شود. سپس گوجه‌فرنگی را درون تابه بریزید. نمك و فلفل غذا را اندازه كنید. در ظرف را گذاشته و 10?دقیقه بگذارید تا بپزد.

وقتی لوبیاها پخته شد لوبیا را با آب، درون تابه بریزید. اگر آب آن كم است، كمی اضافه كنید. سبزیجات را نیز بریزید. وقتی جوش آمد، در ظرف را گذاشته و شعله را كم كنید. 45 دقیقه تا یك ساعت بعد غذای شما كاملا آماده است. درون ظرف دلخواه خود ریخته و سرو كنید.

لوبیا سفید از دسته حبوبات مغذی به شمار می‌رود و از پروتئین زیاد و چربی اندكی برخوردار است. همچنین لوبیا سفید منبع غنی از فیبر می‌باشد و برای افراد مبتلا به دیابت به عنوان منبع غذایی خوبی قابل استفاده است.

این ماده غذایی بدون كلسترول بوده و منیزیم موجود در آن از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌كند، سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد، جذب كلسیم را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا اكسیژن كافی به سلول‌ها برسد. فشار خون و ضربان قلب به دلیل وجود سدیم و پتاسیم موجود در این ماده غذایی تنظیم می‌شوند.

از مواد معدنی لوبیا سفید می‌توان به منگنز و مس اشاره كرد كه نقش مهمی در تجزیه رادیكال‌های آزاد و پیشگیری از سرطان ایفا می‌كنند. همچنین این ماده غذایی از نظر ویتامین B1 بسیار غنی است.

60 گرم لوبیا سفید پخته شده حاوی 75 كالری می‌باشد. در واقع به ازای هر گرم لوبیا سفید پخته شده حدود 26/1 كالری تولید می‌شود.

گردآوری :گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: jamejamonline.ir -  لادن هومند
 
مطالب پیشنهادی:
طرز تهیه سس پاستا
رولت تن ماهی
لازانیای لقمه‌ای
سوپ قارچ و اسفناج
غذایی سرشار از ویتامین