کتلت یكی از لذیذترین غذاهاست كه البته بعضی از خانم‌ها كمتر آن را می‌پزند. با اینكه كتلت معمولاً هم برای نهار و هم برای شام مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما خیلی‌ها درست كردن آن را كار دشواری می‌دانند و به همین دلیل تهیه آن را به مواقع خاصی محدود می‌كنند.

همچنین زمانی كه مهمان داشته باشید نیز می‌توانید مقداری كتلت درست كنید. وقتی غذای اصلی آماده شد و هنگامی كه می‌خواهید آن را سر سفره بیاورید، كتلت‌ها را هم گرم كنید و همراه غذاهای دیگر روی میز بگذارید.

كتلت غذای سفر هم هست؛ یعنی اگر می‌خواهید به سفر بروید، می‌توانید مقداری كتلت بپزید و همراه با نان و گوجه و خیارشور و... به شكل ساندویچ آن را درست كرده و همراه ببرید.

اگر شاغل هستید هم می‌توانید كتلت را آماده كرده، درون نایلون گذاشته و داخل فریزر قرار دهید تا هر وقت می‌خواهید آن را سرخ كرده و میل نمائید. البته اگر بتوانید كتلت را تازه طبخ و مصرف كنید بسیار بهتر خواهد بود.

كتلت همراه پلو
بیشتر خانواده‌ها كتلت را با نان و گوجه فرنگی و سبزی خوردن و .... مصرف می‌كنند. اما بد نیست كتلت را همراه با پلو نیز امتحان كنید؛ برای این كار مقداری پلو درست كرده و همراه با كتلت و گوجه فرنگی كه حلقه حلقه و سرخ كرده‌اید و سیب زمینی سرخ كرده، میل نمائید؛ مطمئن باشید بسیار خوشمزه است.

كتلت گوشت یا كتلت مرغ؟
معمولاً كتلت را با استفاده از گوشت چرخ كرده كه می‌تواند گوشت گوسفند یا گوساله یا مخلوط این گوشت باشد، تهیه می‌كنند. اما برای كسانی كه در مصرف گوشت قرمز محدودیت دارند، گوشت چرخ كرده مرغ هم جایگزین مناسبی است. علاوه بر این، گوشت چرخ كرده ماهی نیز می‌تواند برای تهیه كتلت مورد استفاده قرار گیرد.
برای تهیه كتلت با گوشت قرمز باید حدود 400 گرم گوشت چرخ كرده را با حدود نیم كیلو سیب‌زمینی پخته كه پوست كنده و رنده شده است، مخلوط كنید. بعد یك عدد پیاز متوسط را درون این مواد رنده كرده و مقداری نمك و فلفل و زردچوبه داخل آن بریزید. در مرحله آخر هم 3 عدد تخم مرغ را داخل مواد كتلت شكسته و خوب بهم بزنید. برای سرخ كردن باید مقداری روغن داخل ماهی‌تابه بریزید، به اندازه یك نارنگی از مواد بردارید و آن را در دست‌تان باز كنید. برای اینكه مواد كتلت به دست‌تان نچسبد، باید دست‌ها را مرتب با آب ولرم خیس كنید. وقتی روغن كمی داغ شد، مواد كتلت را داخل آن بیندازید تا سرخ شود.

حواستان باشد شعله گاز را كم كنید تا كتلت خوب سرخ شود. البته می‌توانید این كتلت را با سیب‌زمینی خام هم تهیه كنید؛ در این روش باید سیب زمینی خام را رنده ریز كرده  و داخل مواد بریزید و یك عدد تخم مرغ هم برای این كتلت كافی است.

كتلت مرغ
روش تهیه كتلت مرغ هم مانند كتلت گوشت است؛ برای تهیه آن باید یك عدد سینه مرغ را چرخ كنید و همراه با سه عدد سیب زمینی پخته و رنده شده مخلوط نمایید. سپس 1 عدد پیاز را درون این مواد رنده كنید، نمك، فلفل و زردچوبه را هم داخل آن بریزید و دو عدد تخم‌مرغ را به آن اضافه كنید و خوب ورز دهید. این كتلت هم باید مانند كتلت گوشت سرخ شود.

كتلت ماهی
اگر كتلت را خیلی دوست دارید و یكی از غذاهای مورد علاقه شماست، می‌توانید با ماهی هم كتلتی خوشمزه تهیه كنید. برای تهیه این كتلت ابتدا باید 3 عدد سیب زمینی بپزید. مقدار نیم كیلو ماهی را هم بخارپز كنید و سپس آنها را ریز خرد كنید. حالا سیب‌زمینی‌ها را رنده كنید و درون ماهی بریزید. مقداری جعفری یا گشنیز یا مخلوط این دو را هم ریز كرده و به مایه كتلت اضافه كنید؛ با این سبزی‌ها كتلت خوشمزه‌تر خواهد شد. سپس نمك و فلفل كتلت را هم اضافه كنید، یك حبه سیر را له كرده و همراه یك عدد تخم مرغ داخل مواد بریزید و خوب ورز دهید. این كتلت را نیز باید با روغن مخصوص سرخ كردنی، سرخ كنید.

كتلت بخورید؛ اما بدون گوشت
تعجب نكنید؛ كتلت را بدون گوشت هم می‌توان تهیه كرد. برای درست كردن این نوع كتلت باید  3 عدد سیب زمینی و 1 پیمانه لوبیا قرمز را پخته و كنار بگذارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید نصف استكان بلغور گندم یا جو را هم بپزید و تمام این مواد را از چرخ گوشت رد كنید تا له شود. سپس مقداری نمك، فلفل و زردچوبه هم به این مواد اضافه كنید و آن را ورز دهید؛ این كتلت را هم باید مانند بقیه كتلت‌ها سرخ كنید.

همچنین اگر روز قبل آبگوشت درست كرده‌اید و مقداری از گوشت كوبیده آن زیاد آمده است، می‌توانید یك عدد تخم مرغ درون این مواد شكسته و آنها را خوب ورز دهید. سپس با این مواد هم می‌توانید كتلت تهیه كنید. با این روش نه تنها كتلت خوشمزه‌ای تهیه كرده‌اید، 



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle 
منبع : jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
 چگونه غذایمان را اشتها آورتر کنیم؟
آداب و اصول نذری دادن سالم
شلغم و لبو را به سبکی جدید بپزید
نکاتی کلیدی برای پخت برنج بهتر
طبخ غذا در ظروف مسی، آری یا خیر ؟!