تقريبا تمام سبزيجات خام را مي‌توان در فريزر نگهداري كرد به طور یکه ارزش غذايي آنها از بین نرود.در زیر روش منجمد کردن سبزیجاتی مانند:گوجه فرنگی،فلفل سبز،بروکلی و...بیان شده است.
چگونه سبزیجات را منجمد کنیم
وقتي فصل تابستان و زمان برداشت اغلب محصولات فرا مي‌رسد متوجه مي‌شويم بسياري از سبزيجات آن‌قدر فراوان هستند كه بيش از حد مصرف روزانه يا هفتگي ما هستند. در اين هنگام است كه تصميم مي‌گيريم اضافي آنها را منجمد كرده و براي مصرف فصول ديگر كه در آنها سبزيجات زيادي در بازار يافت نمي‌شود و يا قيمت و كيفيت آنها قابل قياس با فصل تابستان نيست ذخيره كنيم. آيا مي‌دانيد كه هر نوع سبزي روش خاص خود را براي منجمد كردن دارد؟ تقريبا تمام سبزيجات خام را مي‌توان در فريزر نگهداري كرد و ارزش غذايي آنها نيز از بين نخواهد رفت.
براي اين كار مقدماتي لازم است. در زير فهرستي از سبزيجات كه به خوبي مي‌توان آنها را منجمد كرد ملاحظه مي‌‌ كنيد و روش منجمد ساختن آنها نيز ذكر شده است.
1-چغندر: براي منجمد ساختن چغندر ابتدا آن را بپزيد. چغندر را درسته بپزيد و سر و ته آن را نگيريد زيرا برش دادن چغندر ، سبب مي‌شود رنگ قرمز آن به هنگام پخت ، خارج و مزه آن تغيير كند. چغندر را مي‌توان به روش‌هاي زير پخت:
در آب جوش و بر روي گاز، در فر و در مايكروفر، براي پختن در آب، آن را مي‌توانيد در آب جوش بگذاريد، طوري كه آب روي آن را بپوشاند سپس حدود پنجاه دقيقه آن را روي حرارت قرار دهيد. اگر چغندر بزرگ بود اين زمان را بيشتر كنيد. به منظور پختن در فر، فر را با حرارت 150 درجه سانتي‌گراد گرم كنيد. چغندرها را دانه دانه در كاغذ فويل بپيچيد و بنا به نسبت درشتي و ريزي آن از يك تا سه ساعت در فر بگذاريد و در طول اين مدت يك‌بار آن را پشت و رو كنيد. به هنگام استفاده از مايكروفر چغندر را در كاسه‌اي قرار دهيد و دو قاشق آب در آن بريزيد. مايكروفر را به مدت هشت تا ده دقيقه با قدرت حداكثر روشن كنيد. در اين مدت يك بار چغندر را پشت و رو كنيد. وقتي چغندرها كاملا پخته شد آنها را برش دهيد و بگذاريد خنك شوند. سپس آنها را دانه‌دانه در كيسه فريزر و يا سلفون بپيچيد. نام ماده غذايي و تاريخ شروع انجماد آن را روي بسته‌ها بنويسيد و در فريزر قرار دهيد. اين چغندرها تا سه ماه خواص خود را كاملا حفظ خواهند كرد.
2- بروكلي و انواع كلم‌ها: كلم بروكلي را به اندازه دلخواه خرد كنيد. سپس آنها را به مدت سه دقيقه در آب در حال جوش بريزيد. كلم‌ها را آبكش كرده و يك دقيقه زير آب سرد بگيريد. بعد آنها را كاملا خشك كنيد و در كيسه فريزر قرار دهيد. فراموش نكنيد نام ماده غذايي و تاريخ شروع زمان انجماد را روي آنها بنويسيد. كلم‌هاي شما سه ماه بدون هيچ صدمه‌اي باقي خواهند ماند.
 سطح بيروني هويج‌ها را با چاقوي تيز بتراشيد و با آب سرد بشوييد. بعد آنها را داخل آب در حال جوش قرار دهيد. اين عمل بايد براي هويج‌هاي حلقه‌حلقه شده دو دقيقه و براي هويج‌هاي درسته پنج دقيقه طول بكشد. آنها را آبكش و به مدت يك دقيقه زير جريان آب سرد بگيريد و هويج‌ها را خشك كنيد. سپس آنها را در ظروف مخصوص يا كيسه فريزر قرار دهيد و نام ماده غذايي و تاريخ شروع انجماد را روي آن بچسبانيد. در اين حالت هويج‌ها به مدت سه ماه بدون اين‌كه خواص خود را از دست بدهند سالم خواهند ماند.
4-لوبيا سبز: لوبيا سبز‌ها را با آب سرد بشوييد و سر و ته آن را كوتاه كنيد يا اگر مايل بوديد آنها را به طول دو سانتي‌متر قطعه‌قطعه كنيد سپس آنها را به مدت دو دقيقه در آب جوش قرار دهيد و يك دقيقه زير آب سرد نگه داريد. آنها را آبكش و با حوله تميزي خشك كنيد. سپس لوبيا سبزها را در كيسه فريزر قرار داده و زمان آغاز انجماد را روي بسته‌بندي‌ها قيد كنيد. زمان نگه‌داري اين سبزيجات سه ماه است.سبزيجات ديگري كه شبيه لوبيا سبز هستند نظير نخود فرنگي و باقلا سبز را نيز مي‌توانيد به همين ترتيب براي انجماد آماده كنيد.
5- فلفل: فلفل‌ها را بشوييد و با حوله تميزي خشك كنيد. سپس آنها را به دو نيم كرده و دانه‌هاي سفيد درون آنها را خارج كنيد. آنها را در يك سيني بريزيد و به مدت نيم ساعت در فريزر قرار دهيد. بعد فلفل‌هاي يخ زده را در كيسه فريزر ريخته و برچسب بزنيد. اين مواد تا سه ماه سالم خواهند ماند.
6-اسفناج: اسفناج‌ها را با آب سرد بشوييد و ساقه‌هاي اضافي و زير آن را جدا كنيد. بعد آنها را در آب جوش بريزيد و به مدت يك دقيقه با حرارت بالا بجوشانيد. سپس بلافاصله آنها را به مدت يك دقيقه زير آب سرد بگيريد. آب اضافي را كاملا بگيريد. بعد آنها را در يك سيني پهن كرده و به مدت سي دقيقه در فريزر قرار دهيد اسفناج‌هاي يخ زده را در كيسه فريزر ريخته و پس از درج نام و زمان شروع انجماد در فريزر قرار دهيد و تا سه ماه با خيال راحت نگه داريد.
7-گوجه‌فرنگي: اگر مي‌خواهيد پوست گوجه‌فرنگي‌هايتان را قبل از انجماد بگيريد خيلي ساده آنها را يك دقيقه در آب‌جوش بيندازيد. پوست آنها به آساني كنده خواهد شد. بعد بگذاريد حدود ده دقيقه بمانند تا خنك شوند. اگر مي‌خواهيد گوجه‌فرنگي‌ها با‌ پوست باشند تنها آنها را با آب سرد بشوييد. گوجه‌فرنگي‌هاي پوست گرفته يا بدون پوست را در يك سيني پهن كنيد و مدت 45 دقيقه در فريزر قرار دهيد. آنها در يك فريزر استاندارد به مدت سه ماه سالم خواهند ماند و كليه مواد غذايي خود را حفظ خواهند كرد.