طرح جدید ترکیه
منابع بلندپایه دیپلماتیک ترکیه از تصمیم دولت این کشور برای ارائه پیشنهادات جدید به روسیه در خصوص حل و فصل بحران سوریه در دیدار نمایندگان ترکیه - روسیه خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، منابع دیپلماتیک بلندپایه ترکیه اعلام کردند دولت این کشور قصد دارد تا در دیدار دیپلمات‌های ترکیه با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در ماه جاری پیشنهاد جدیدی را درباره اوضاع سوریه ارائه دهد.

بنا به گفته این منابع، در این دیدار که به زودی در روسیه برگزار خواهد شد ترکیه حامل پیشنهاداتی به روسیه در خصوص حل و فصل اوضاع سوریه است.

همچنین منابع دیپلماتیک اعلام کردند: روسیه می‌داند که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هیچ نقشی در مرحله انتقالی نخواهد داشت اما با این وجود آماده نیست که اسد را وادار به برکناری از قدرت کند.

در همین حال احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اخبار منتشر شده در خصوص وجود افسران ترکیه‌ای در خاک سوریه را به شدت تکذیب کرد.

وی گفت: اخیرا اخباری منتشر شده که برخی از افسران ترکیه در داخل سوریه بازداشت شده‌اند اما باید بگویم همه این اخبار و اطلاعات در حقیقت در چارچوب جنگ روانی و برای خدشه‌دار کردن چهره ترکیه است.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: همه جهان از نظم و انضباط ارتش ترکیه آگاهند و انتقال چنین اخباری توسط منابع خارجی و رسانه‌های محلی سوریه هدفی جز ایجاد ناآرامی و فتنه ندارد.

داوود اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه و دادگستری سنگاپور در آنکارا گفت: اینکه گفته می‌شود چهار افسر ترکیه در زمان تلاش برای ورود به فرودگاه حلب بازداشت شده‌اند قطعا نادرست است و انتشار چنین اطلاعات نادرستی از سوی حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه عاری از حقیقت می‌باشد.

پیشتر دولت سوریه ترکیه را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده و از شورای امنیت خواسته بود تحقیقاتی را در خصوص اقدام ترکیه برای استقبال از صدها تن سلاح ارسالی از لیبی و برخی کشورهای همجوار آغاز کند.

از سوی دیگر، گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ با یکی از روزنامه‌های آلمانی اعلام کرد که کشورش به شدت مخالف دخالت نظامی ناتو در سوریه است.

وی تاکید کرد: ما به شدت با دخالت نظامی ناتو مخالفیم و معتقدیم که دخالت نظامی تنها راه حل و فصل اوضاع سوریه نیست که به آن بیندیشیم.

این مسئول آلمانی همچنین با طرح این ادعا که نظام سوریه حتی بدون دخالت نظامی رو به زوال است، خاطرنشان کرد: امیدواریم که دوران اسد به زودی به پایان خواهد رسید و می‌توان دوران جدیدی را تحت نظارت ائتلاف ملی مخالفان آغاز کرد.

همچنین روزنامه اماراتی الخلیج نیز از دیدار حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر با بان کی مون، دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص اوضاع سوریه خبر داد.

خبرگزاری قطر در این خصوص اعلام کرد: در نشست بان کی مون و حمد بن جاسم علاوه بر سوریه در خصوص برخی از مسائل مشترک نیز بحث و تبادل نظر شد.

علاوه بر این دولت استرالیا نیز به وجود بیش از 100 استرالیایی که در کنار گروه‌های مسلح علیه نظام این کشور می‌جنگند، خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور در این خصوص گفت: دولت اخباری را به دست آورده که نشان می‌دهد بیش از 100 استرالیایی از سال 2011 برای جنگ در کنار گروه‌های مخالف سوری وارد این کشور شده‌اند اما هنوز تا این لحظه هیچ سندی مبنی بر مداخله آنها وجود نداشته است.

سخنگوی این وزارتخانه همچنین نسبت به مجازات زندان برای کسانی که در جنگ در سوریه مشارکت کنند، هشدار داد.

دولت ترکیه نیز اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای آزادی ربوده‌شدگان لبنانی از سوری مخالفان سوری به کار خواهد بست.

این اظهارات مقامات ترکیه در پی آن ایراد شد که خانواده‌های ربوده‌شدگان هشدار دادند در صورتی که فرزندانشان هر چه سریعتر آزاد نشوند منافع ترکیه در بیروت را هدف قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه لبنان نیز علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در بیروت را برای مذاکره با وی در خصوص ایجاد کمیته‌ای مشترک جهت بازگشت راحت‌تر آوارگان سوری به کشورشان فرا خواند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
جزئیات قیمت انواع میوه در بازار
کودکی قربانی «سیخ‌داغ» نامادری شد
وزیر بعدی ارتباطات چه‌کسی خواهد بود؟
تخلفات عجیب و غریب شرکت‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس
رابطه «الهام» با عزل و نصب‌های دولت!