توافق مسکو و واشنگتن درباره سوریه
کمک 100 میلیون دلاری آمریکا به مخالفان سوری
بان کی مون، اخضر ابراهیمی و ائتلاف ملی مخالفان سوریه هر یک به توافق روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی در اواخر ماه جاری میلادی به منظور تدوین طرح انتقال قدرت در سوریه واکنش نشان دادند.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه از ابتکار جدید روسیه و آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از طریق مذاکرات استقبال کرد.

اخضر ابراهیمی روز چهارشنبه گفت: تصمیم برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در اواخر ماه جاری میلادی به منظور تدوین طرح انتقال قدرت در سوریه یکی از نخستین اخبار امیدوار کننده برای سوریه است.

هدف از این طرح که سال گذشته میلادی در شهر ژنو برگزار شد آوردن نمایندگان مخالفان دولت سوریه و همچنین نمایندگاه دولت به پای میز مذاکره برای تشکیل یک دولت موقت است و هر کدام از طرفین اجازه دارند که کاندیداهایی را که نمی‌پذیرند وتو کنند.

این پیشنهاد همچنین شامل آتش بسی نامحدود و تشکیل یک دولت انتقالی برای اداره کشور سوریه تا زمان برگزاری انتخابات جدید است.

از سوی دیگر، ائتلاف ملی مخالفان سوریه که گروه اصلی مخالفان دولت این کشور است، گفت که از تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی استقبال می‌کند اما عنوان کرد که هر گونه انتقال قدرت باید با کنار رفتن بشار اسد و مقام‌های حکومت وی آغاز شود.

ائتلاف ملی مخالفان سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر گونه راه حل سیاسی برای بحران سوریه با کنار رفتن بشار اسد از قدرت آغاز می‌شود. این موضع ائتلاف مخالفان سوریه بعد از توافق آمریکا و روسیه درباره تشویق دو طرف برای ادامه راه حل سیاسی است.

ائتلاف ملی مخالفان اعلام کرده است از تمام تلاش‌های بین‌المللی که در جهت حل سیاسی بحران سوریه است استقبال می‌کند اما این تلاش‌ها باید با کناره‌گیری بشار اسد و اعضای نظامش ‌آغاز شود.

مقام‌های سوریه عنوان داشتند که بشار اسد تا پایان دوره هفت ساله‌اش در قدرت باقی خواهد ماند و مجددا کاندیدای تصدی ریاست جمهوری خواهد شد.

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از اعلام توافق جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه استقبال کرد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک این سازمان تاکید داشتند که یک راه سیاسی از طریق مذاکره تنها راه پایان دادن به این بحران طولانی و در حال گسترش است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: آمریکا آینده سوریه را آینده‌ای بعد از اسد می‌داند و اسد در آن جایی ندارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این مخالفان هستند که می‌توانند درباره امکان مشارکت برخی از اعضای نظام در دولت انتقالی تصمیم‌گیری کنند.

همچنین مقا‌م‌های آمریکایی اعلام کردند که دولت اوباما قصد دارد 100 میلیون دلار بسته کمکی جدید به مخالفان سوریه اختصاص دهد اما این مبلغ تنها برای اهداف انسانی در نظر گرفته شده و مرتبط با تصمیم مسلح ساختن شورشیان سوری نیست.

قرار است این اعتبارات جدید به 4 / 1 آواره سوری از جمله بخش زیادی از آنها که در کشور اردن هستند و همچنین صدها هزار غیرنظامی دیگر که در میان خشونت‌ها در داخل مرزهای سوریه گرفتار هستند، داده شود.

مجموع کمک‌های انسانی آمریکا برای مخالفان سوریه در دو سال گذشته بالغ بر 510 میلیون دلار شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
استقبال اخضر ابراهیمی از توافق آمریکا و روسیه
رئیس جمهور حکم رئیس جدید نظام پزشکی را امضا نمی کند
راز جنایتکار تهران با دختران جوان فاش شد
کاهش بهای جهانی طلا
ملت ایران با دنیا دعوا ندارد