مداخله نظامی آمریکا
رابرت گیتس: واشنگتن درباره بهار عربی سوء تعبیر دارد
وزیر دفاع اسبق آمریکا نسبت به مداخله نظامی آمریکا در سوریه هشدار داد و آن را "اشتباه" خواند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: تشدید مداخله نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه یک «اشتباه» و نتایج آن «غیر قابل پیش‌بینی و گیج کننده» است.

این مقام سابق آمریکایی همچنین نسبت به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد و گفت: این اقدام هم یک «اشتباه فاجعه‌بار» است.

اظهارات رابرت گیتس در خصوص سوریه در شرایطی مطرح می‌شود که گمانه‌زنی‌های بسیاری از افزایش تلاش نظامی آمریکا به نفع شورشیان سوری در واشنگتن مطرح شده است.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در این مصاحبه گفت: گمان می‌کنم اقدامات ما در لیبی اشتباه بود و همین طور بر این باورم که اقداماتمان در خصوص سوریه نیز اشتباه است. همینطور مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه اشتباه خواهد بود.

وی گفت: ما باید در خصوص مسلح ساختن این گروه‌ها و مداخله نظامی آمریکا در سوریه محتاطانه عمل کنیم. برخی می‌گویند این مداخله بی‌درد سر بوده و همه چیز تمیز تمام می‌شود و یا اینکه می‌توانید مناطق حائل ایجاد کنید؛ باید بگویم که تمام جنگ‌ها به این صورت نیست.

رابرت گیتس که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش و باراک اوباما به عنوان وزیر دفاع خدمت می‌کرد، گفت: یکسری از نیروهای آمریکایی باید پس از 2011 در افغانستان باقی بمانند. اینکه ما بخواهیم همان کاری را که در دوران حمله شوروی به افغانستان انجام دادیم، انجام دهیم و این کشور را به حال خود رها کنیم، اشتباهی فاجعه‌بار است.

وی در ادامه گفت: سوریه و لیبی هر دو کشورهای مصنوعی و ساخته قدرت‌های استعماری‌اند، در این کشورها گروه‌ها، مذاهب و فرقه‌هایی که سابقه دشمنی دیرینه دارند در کنار هم قرار گرفته‌اند. این نظر که ما می‌توانیم نتیجه را در این کشورها تغییر دهیم، اشتباه است.

گیتس در مورد لیبی نیز با اقدام نظامی علیه معمر قذافی مخالف بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، تاکنون با وجود انتقادهای شدید محافظه‌کاران، از فرستادن سلاح به مخالفان بشار اسد خودداری کرده است.

این در حالیست که برخی از ناظران می‌گویند که دامنه خشونت‌های سوریه در حال سرایت به کشورهای همسایه‌اش است.

رابرت گیتس همچنین در خصوص حمله به سفارت آمریکا در بنغازی با دفاع از دولت اوباما گفت: برخی از منتقدان دولت درباره توانایی‌های ارتش و نیروهای ارتش خیال‌های انیمیشنی دارند. اگر من هم در آن زمان مسوول بودم، همانطور عمل می‌کردم. نیروهای ارتش را نمی‌توان بدون آمادگی اعزام کرد.

وی افزود: ما نیروی ثابتی در خاورمیانه نداریم و به همین دلیل اگر این کار غیرممکن نباشد باید بگویم که اعزام نیرو در اسرع وقت بسیار دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر این مقام آمریکایی عنوان داشت که کشورش در خصوص بهار عربی و انقلاب‌های عربی دچار سوءتعبیر شده است چرا که به گفته وی مطالعه انقلاب‌ها در 200 تا 250 سال پیش نشان می‌دهد که نتایج همه انقلاب‌ها یکسان نبوده است.

رابرت گیتس همچنین درباره عراق عنوان داشت: هنوز بسیار زود است که بگوییم مداخله نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 اشتباه بود یا خیر.

وی در ادامه همچنین در مورد رهبر جوان کره شمالی گفت: تهدید کره شمالی تهدیدی بزرگ است چرا که آنها هم‌اکنون سلاح هسته‌ای دارند. از سوی دیگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی غیر قابل پیش‌بینی و بی‌تجربه است و همین بیشتر باعث نگرانی می‌شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
توصیه احمدی‌نژاد به مشایی برای توجیه رفتارش در معرفی کاندیدا
دستورات جدید بنزینی رئیس جمهور
افزایش شکایت ها از دستگاههای دولتی
احمدی نژاد هنوز معجزه قرن است
مذاکرات اشتون و جلیلی در کنسولگری ایران در استانبول برگزار می‌شود