u0648u0627u06a9u0646u0634 u0627u062du0645u062fu06ccu200cu0646u0698u0627u062f u0628u0647 u0631u062f u0635u0644u0627u062du06ccu062a u0645u0634u0627u06ccu06cc u0686u06ccu0633u062au061f
قرار است فردا شورای نگهبان نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.
 
 
 
 
 
 
یک استاد دانشگاه گفت: «من با شناختی که از آقای احمدی نژاد دارم معتقدم ایشان مقاومت خواهد کرد و به این راحتی از مسئله رد صلاحیت آقای مشایی نخواهد گذشت. البته من فکر نمی کنم ایشان شلوغ کند، اما به سادگی از قدرت کنار نخواهد رفت و تا به واسطه رد صلاحیت مشایی امتیازاتی نگیرد آرام نخواهد نشست.»
 
قرار است فردا شورای نگهبان نتایج احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند ردصلاحیت مشایی توسط شورای نکهبان تقریبا قطعی است. در این میان آنچه مهم جلوه می کند نوع واکنش احمدی نژاد به این اتفاق است. احمدی نژاد چه واکنشی در قبال رد صلاحیت مشایی نشان خواهد داد؟
 
دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «بنده اساسا مسئله تعیین صلاحیت را که در ایران باب شده مغایر با اصل فلسفه مردم سالاری می دانم. بنیان و شاکله مردم سالاری روی این نکته ساده و ابتدایی قرار گرفته که مردم حق دارند هر کسی را ولو یک فرد ناباب را برای ریاست جمهوری، مجلس و ... انتخاب کنند.»
 
وی افزود: «لذا به هر دلیل و توجیهی که در این امر اخلال ایجاد شود مغایر با فلسفه دموکراسی و مردم سالاری است.»
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «بنده معتقدم چنانچه آقای رحیم مشایی رد صلاحیت شوند که اکنون شنیده ها حکایت از رد صلاحیت ایشان دارد، این اقدام با بحث مردم سالاری و حق انتخاب مردم مغایرت تام دارد؛ اما اینکه آقای احمدی نژاد در برابر رد صلاحیت مشایی چه خواهد کرد از هفته ها قبل چند سناریو در این باره مطرح شده است.»
 
وی ادامه داد: «یک نظر این است که آقای احمدی نژاد واکنش بسیار بسیار تندی نشان خواهد داد و چون اسناد و مدارکی در دست دارد اقدام به افشاگری خواهد کرد و قص علی هذا.»
 
وی افزود: «در پاسخ به این نظر برخی معتقدند آقای احمدی نژاد چیزی در دست ندارد و صرفا بلوف می زند و چیزی ندارد که بخواهد افشاگری کند.»
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «برخی دیگر معتقدند آقای احمدی نژاد قصد دارد از مسئله احراز صلاحیت آقای مشایی (حال چه تایید صلاحیت و چه رد صلاحیت ایشان) استفاده کند و به نوعی با رهبران اصولگرایان کنار بیاید.»
 
وی ادامه داد: «یعنی آقای احمدی نژاد می داند که آقای مشایی تایید صلاحیت نخواهد شد؛ منتهی همچنان اصرار می کند که باید ایشان تایید شود تا از این مسئله استفاده کند و برای دوران پس از ریاست جمهوری دست به معامله با رهبران اصولگرایان بزند.»
 
وی افزود: «یعنی احمدی نژاد انتظار دارد این پیشنهاد را از رهبران اصولگرایان دریافت کند که در مقابل اینکه ما مشایی را ردصلاحیت می کنیم و شما هیچ واکنشی نشان نمی دهید، در مقابل ما هم بعد از دوران ریاست جمهوری با شما و اطرافیانتان کاری نخواهیم داشت.»
 
وی تصریح کرد: «یعنی به آقای احمدی نژاد این تضمین داده شود که پس از پایان دوران ریاست جمهوری ایشان، به پرونده آقای مشایی، رحیمی، بقایی و دیگر افرادی که در حلقه اول اطرافیان آقای احمدی نژاد قرار دارند رسیدگی نخواهد شد.»
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: «اما برخی دیگر معتقدند آقای احمدی نژاد اصولگرایان را به مرگ گرفته تا آنها به تب راضی شوند. یعنی احمدی نژاد عنوان کرده روی مشایی اصرار دارد اما حاضر است کوتاه بیاید و روی نامزد دیگری با جناح راست به توافق برسد که این نامزد می تواند آقای دکتر سعید جلیلی باشد.»
 
زیبا کلام درباره نظر خود درباره نوع واکنش احمدی نژاد پس از رد صلاحیت مشایی گفت: «نظر شخصی من این است که آقای احمدی نژاد واکنش تندی نشان خواهد داد. یعنی بنده نظرات دیگر را رد می کنم؛ اما اینکه حد و حدود واکنش ایشان چقدر خواهد بود، نمی دانم.»
 
وی تاکید کرد: «من با شناختی که از آقای احمدی نژاد دارم معتقدم ایشان مقاومت خواهد کرد و به این راحتی از مسئله رد صلاحیت آقای مشایی نخواهد گذشت. البته من فکر نمی کنم ایشان شلوغ کند، اما به سادگی از قدرت کنار نخواهد رفت و تا به واسطه رد صلاحیت مشایی امتیازاتی نگیرد آرام نخواهد نشست.»
 
این استاد دانشگاه درباره واکنش نظام به اقدام احتمالی احمدی نژاد پس از ردصلاحیت مشایی گفت: «یک احتمال این است که آقای مشایی با حکم حکومتی تایید صلاحیت شوند. یعنی با جدی شدن حضور آقای هاشمی در انتخابات، بعید نیست که اتفاقا اصولگرایان اجازه دهند آقای مشایی نیز در انتخابات حضور پیدا کند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «البته بنده معتقدم بخشی از اصولگرایان معتدل، میانه رو و اصولگرایانی که سابقه مبارزه از دوران امام دارند پشت آقای هاشمی قرار می گیرند. اما یادمان باشد که آقای هاشمی در میان اصولگرایان مخالفین بسیار بسیار رادیکالی هم دارد که حاضرند در برابر ایشان حتی از آقای رحیم مشایی حمایت کنند.»
 
زیبا کلام در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کاندیدای اصلی احمدی نژاد از ابتدا آقای جلیلی بوده و مشایی تنها یک گزینه انحرافی بوده باشد؟، گفت: «خیر؛ این نظر را قبول ندارم و معتقدم از همان ابتدا کاندیدای آقای احمدی نژاد آقای رحیم مشایی بوده و تا آخر هم کاندیدای ایشان آقای رحیم مشایی خواهد بود.»
 


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com



مطالب داغ سایر بخشها:

آغاز توزیع گسترده شکر با قیمت 1500 تومان
مذاکرات لبنانی‌ها درباره قانون انتخابات باز هم بی‌نتیجه ماند
چرا لاریجانی از آیت الله جنتی انتقاد کرد؟
زرودی: با شایعه‌سازان تقلب در انتخابات برخورد قانونی می‌شود
آخرین بنز و پورشه های وارداتی/ جدول