فتح «القصیر»
نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی تحلیلی از فتح شهر «القصیر» نوشته است که عملیات بازپس‌گیری این شهر، پیروزی چشم‌گیر برای حزب‌الله و ارتش سوریه بود.
در حالی که چند روز از بازپس‌گیری شهر استراتژیک «القصیر» توسط ارتش سوریه می‌گذرد، تحلیل رسانه‌های غربی از این پیروزی همچنان ادامه دارد. در همین راستا روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در یادداشتی به قلم «نیکولاس بلنفورد» بازپس‌گیری این شهر را «پیروزی بزرگ حزب‌الله لبنان» دانسته است.

بلنفورد در این یادداشت نوشته است: مخالفان مسلح نظام «بشار اسد» روز چهارشنبه القصیر را ترک کردند و میدان را به ارتش سوریه و جنگجویانی از مبارزان شیعی حزب‌الله واگذار کردند. فتح این شهر استراتژیک پس از نبردی 17 روزه پیروزی چشم‌گیر برای نظام اسد و همچنین حزب‌اللهی بود که اولین دخالت جدی‌اش در جنگ سوریه را تجربه می‌کرد.

بازپس‌گیری «القصیر» کنترل دولت بر بزرگراه کلیدی که دمشق را به بندر ساحلی «طرطوس» متصل می‌کند و از «القصیر» می‌گذرد، تقویت می‌کند. این شهر همچنین نقطه مهمی بود برای انتقال جنگجویان، تسلیحات و مهمات از لبنان که در پنج مایلی جنوب «القصیر» واقع شده است.

از دست دادن «القصیر» ضربه‌ای روانی هم به مخالفان مسلحی بود که در دو ماه گذشته مرتبا چندین مرتبه عقب‌نشینی تاکتیکی را تجربه کرده‌اند. ترکیب دو عامل کند شدن روند ارسال تسلیحات به سوریه و همچنین منازعات میان سران سیاسی مخالفان که اعتبار آن‌ها در عرصه بین‌المللی را نیز کاهش داده، موجب بروز این وضعیت برای مخالفان شده است.

نویسنده «کریستین ساینس مانیتور» سپس به گزارش‌های تلویزیون سوریه و شبکه المنار لبنان اشاره کرده و به نقل از «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله نوشته که این پیروزی «ضربه‌ای به آمریکا، اسرائیل و گروه‌های تکفیری» بوده است.

در بخشی از این یادداشت به گزارش دیپلماتیک یکی از سفارتخانه‌های اروپایی در این مورد اشاره شده است. هرچند که در این گزارش ادعا شده که حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه نمی‌تواند به ارتش در بازپس‌گیری مناطق مهم کمک کند، اما این گزارش اذعان کرده است که با حضور حزب‌الله، مخالفان دیگر حتی در میان مدت هم قادر نیستند در برابر ارتش سوریه به تعادل نظامی برسند.

کریستین ساینس مانیتور که سعی کرده نقش حزب الله را در نبرد القصیر پررنگ و از نقش ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها بکاهد، به نقل از یکی از اعضای حزب‌الله با نام مستعار حاج عباس که به تازگی از سوریه به لبنان بازگشته، ادعا کرده است که حزب‌الله در جریان آزادسازی «القصیر» 1200 نفر از نیروهای ویژه خود را به این شهر اعزام کرده است.

کریستین ساینس مانیتور در بخشی از این یادداشت در مورد دشواری‌های حزب‌الله در نبرد «القصیر» نوشته است که این گروه همواره فعالیت‌های تدافعی داشته و این تقریبا اولین عملیات بزرگ تهاجمی آن بوده است.

این نشریه آمریکایی در مورد یکی از شگردهای جنگی حزب‌الله در نبرد القصیر نوشته است: پیش از آغاز نبرد، فرماندهان حزب‌الله القصیر را به چندین منطقه عملیاتی تقسیم کرده و به هر منطقه و هدف، کدی تخصیص دادند و این کدهای شفاهی از افشای مفهوم مکالمات جلوگیری کرد.

کریستین ساینس مانیتور در پایان نوشته است: سقوط القصیر دست جنگجویان زبده حزب‌الله را برای درگیری‌های دیگر در هر نقطه‌ای باز می‌گذارد. حاج عباس می‌گوید اکنون تمرکز بر حلب یعنی بزرگترین شهر در شمار سوریه است که نبرد بر سر تصرف آن چندین ماه در جریان است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com


مطالب داغ سایر بخش ها:
فراخوان مشمولان دیپلم و زیردیپلم برای اعزام به سربازی
رحیمی: دولت احمدی‌نژاد سرآمد دولتهای پس از انقلاب است
شلیک 11 گلوله به خودرو پدر و پسر سارق
گنج مخفی میلیاردی «قذافی» کشف شد
دستور فیلتر خبرگزاری مهر صادر شد