اردوغان
نخست وزیر ترکیه که اوایل صبح امروز (جمعه) به کشورش بازگشت، به حامیان خود اعلام کرد که اعتراضات صورت گرفته در سراسر کشور باید فورا پایان یابد.
  بیش از 10 هزار طرفدار که با شور و اشتیاق در خارج از فرودگاه بین‌المللی استانبول رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را تشویق می‌کردند، از زمان آغاز اعتراضات در ترکیه برای نخستین بار در یک تجمع عمومی حاضر شدند.

اردوغان با وجود اظهارات پیشینش که از احتمال تلطیف اوضاع خبر می‌داد، همزمان با بازگشتش از یک سفر چهار روزه به شمال آفریقا، یک سخنرانی تند را ترتیب داد.

وی افزود: اعتراضات باید هم اکنون پایان یابند.

ده‌ها هزار معترض که به ساخت یک مجتمع تجاری در پارک "قزی" در استانبول اعتراض داشتند با سرکوب شدید نیروهای پلیس مواجه شدند. از جمعه گذشته تاکنون دو تن از معترضان و یک مامور پلیس در این تظاهرات کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند.

اردوغان از ابتدا این معترضان را افرادی غارت‌گر و مشکل آفرین نامیده است.

وی با اشاره به پیروزی‌اش در انتخابات 2011 گفت: معترضان می‌گویند که من تنها نخست وزیر 50 درصد از مردم ترکیه هستم. این امر درست نیست. ما به کل جمعیت 76 میلیون نفری ترکیه از شرق تا غرب کشور خدمت می‌کنیم.

وی افزود: همه ما مردم ترکیه با هم برادر هستیم، ما هرگز سعی نکرده‌ایم که یکدیگر را آزار داده و قلب یکدیگر را بشکنیم. ما هرگز خواستار تضاد و تنش نبوده‌ایم اما نمی‌توانیم خشونت و وحشی‌گیری را نیز تحسین کنیم.

اردوغان پیش از بازگشتش به ترکیه در آخرین سخنرانی خود در تونس گفت، "گروه‌های تروریستی" که در این اعتراضات دخیل بودند، شناسایی شده‌اند.

وی افزود: آن‌هایی که خود را خبرنگار و سیاستمدار می‌نامند، به طرز غیر مسئولانه‌ای راه را برای دشمنی و تحریک باز کرده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه که همسرش و وزیران دولت در کنار او ایستاده بودند، از بالای یک اتوبوس روباز به جمعیت هوادارانش گفت: من می‌خواهم این تظاهرات که اعتبار دموکراتیک خود را از دست داده و به خراب‌کاری تبدیل شده، فورا تمام شود.

طبق گزارش‌ها، برخی از هواداران خطاب به اردوغان شعار دادند: "بگذار برویم و تظاهرات تقسیم را در هم بشکنیم." ولی نخست‌وزیر ترکیه از آنان خواست با آرامش به خانه خود بازگردند.

او گفت: "شما آرام و فهمیده باقی ماندید. حالا همه ما از این‌جا به خانه بر می‌گردیم."

پافشاری اردوغان بر طرح "نوسازی"

ناآرامی‌های ترکیه هفته گذشته از پارک قزی (گزی) در نزدیکی میدان تقسیم، یکی از مهم‌ترین میادین استانبول آغاز شد.

معترضان به طرح "نوسازی" میدان تقسیم و احداث یک عمارت در آن تحصن کردند. معترضان می‌گویند در سال‌های اخیر فضاهای سبز استانبول با تغییر کاربری از بین رفته‌اند.

پلیس ترکیه با این معترضان به شدت برخورد کرد؛ چندان که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور و معاونش بولنت آرینچ هم برخورد پلیس را سرزنش کردند و آن را استفاده "بیش از حد" از زور خواندند.

این تحصن به اعتراض‌های گسترده در سراسر ترکیه از جمله در آنکارا و ازمیر تبدیل شد و جنبه سیاسی گرفت. گستردگی اعتراضات به حدی بود که از ۸۲ شهر ترکیه، ۶۷ شهر شاهد نا آرامی‌هایی بوده‌اند. در این ناآرامی‌ها حداقل ۱۷۰۰ نفر دستگیر، صدها نفر مجروح و دستکم سه نفر کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا، آمریکا و عفو بین‌الملل از جمله منتقدان به نحوه برخورد پلیس ترکیه با معترضان بوده‌اند.

اردوغان که به تونس سفر کرده بود، در آخرین موضع‌گیری پیش از بازگشت به کشور، بار دیگر تاکید کرده بود که تغییر کاربری پارک گزی استانبول قطعی است و "تندروها" نمی‌توانند مانع از اجرای طرح‌های دولت شوند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir


مطالب داغ سایر بخش ها:
فراخوان مشمولان دیپلم و زیردیپلم برای اعزام به سربازی
رحیمی: دولت احمدی‌نژاد سرآمد دولتهای پس از انقلاب است
شلیک 11 گلوله به خودرو پدر و پسر سارق
گنج مخفی میلیاردی «قذافی» کشف شد
دستور فیلتر خبرگزاری مهر صادر شد