وزیر امور خارجه آمریکا
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، طبق توافقات صورت گرفته محتوای مذاکرات جدید میان فلسطین و اسرائیل محرمانه خواهد بود.
مذاکرات صلح خاورمیانه دوشنبه‌شب پس از سه سال‌ توقف، تحت نظارت واشنگتن در مقر وزارت خارجه آمریکا از سر گرفته شد.

در این مذاکرات صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین ریاست هیأت فلسطینی را برعهده دارد. تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل نیز مسئول مذاکره از جانب رژیم صهیونیستی است و اسحاق مولخو، معاون نخست‌وزیر این رژیم نیز در مذاکرات حضور دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با لیونی و عریقات در واشنگتن گفت: این رهبری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بود که با سفر تاریخی خود به منطقه در بهار امسال این روند را به حرکت درآورد. باراک اوباما سپس با قدرت درباره ضرورت و احتمال صلح، نه تنها برای سران بلکه برای شهروندانی صحبت کرد که در میانه یأس، امید به آینده‌ای بهتر برای کودکان و کشورشان داشتند. حمایت رئیس‌جمهور از تلاش‌های ما از جمله برقراری تماس شخصی با طرف‌های مناقشه نقشی بسیار مهم داشته است و به همین علت، من از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم.

پیش‌ از این، رئیس‌جمهوری آمریکا از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را اقدامی امیدبخش خواند و از آن استقبال کرد.

جان کری پس از این مقدمه گفت: ما جلسه مثبتی را با رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور در کاخ سفید داشتیم. می‌خواهم همچنین تأکید کنم که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هر دو رهبری شجاعانه‌ای از خود نشان دادند تا ما در اینجا دور هم جمع شویم. من از آنان تمجید می‌کنم که تصمیم‌های سختی را در عرصه سیاسی داخلی خود گرفتند.

وی ادامه داد: می‌دانم که مسیر مشکل و سخت است. تعداد افرادی که به شدت مردد هستند، کم نیست اما با داشتن مذاکره‌کنندگان توانایی همچون تزیپی لیونی و صائب عریقات که امروز در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و شب گذشته هم در افطار در کنار هم بودیم، با تلاش این افراد و تخصص آنها و تعهد آنها، من متقاعد شده‌ام که می‌توانیم به صلح دست یابیم. ما امروز اینجا هستیم چون مردم اسرائیل و مردم فلسطین هر دو رهبرانی دارند که تمایل دارند به درخواست تاریخ پاسخ بدهند؛ رهبرانی که قویا در برابر انتقادات می‌ایستند. چیزی که این افراد می‌دانند به نفع مردم کشورشان است.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: تعهد این افراد در زمینه دست زدن به انتخاب‌های مشکل، باید مایه امید همه ما باشد چون این مذاکرات این فرصت را ایجاد کرده است که به چیزی دست یابیم. من خشنودم در اینجا گزارش دهم که در گفت‌وگوهایی که ما شب گذشته و امروز داشتیم، جلسات سازنده و مثبتی برگزار شد. هم آن جلسه‌ای که آمریکا در آن حضور داشت و هم آن جلسه‌ای که دو طرف خودشان برگزار کردند، مثبت و سازنده بود. طرف‌ها قبول کردند که به مذاکراتی پایدار، مداوم و اساسی که در مورد موضوعات اصلی باشد، ادامه بدهند. دو طرف قبول کردند که در دو هفته آینده یا در اسرائیل و یا در فلسطین دیدار کنند تا روند مذاکرات رسمی را شروع کنند. طرف‌ها امروز در اینجا قبول کردند که همه موضوعات مربوط به وضعیت نهایی و همه موضوعات اصلی و همه موضوعات دیگر، در روی میز مذاکرات مطرح شوند. طرف‌ها در پای میز مذاکره هستند و یک هدف دارند که همان پایان دادن به مناقشه و ادعاها است.

جان کری: من تنها کسی خواهم بود که اجازه دارم به صورت علنی درباره گفت‌وگوها اظهارنظر کنم

جان کری افزود: هدف ما دستیابی به توافقنامه وضعیت نهایی طی نه ماه آینده است. طرف‌ها همچنین توافق کردند که محتوای مذاکرات را محرمانه نگهدارند. تنها اعلامی که شما درباره دیدارها خواهید شنید، مطالبی است که من گفته‌ام. طبق توافقنامه، من تنها کسی خواهم بود که اجازه دارم به صورت علنی درباره گفت‌وگوها اظهارنظر کنم که البته روشن است صحبت‌های من از طریق مشورت با دو طرف خواهد بود. معنی این گفته این است که هیچ کس نباید هیچ گزارش، مقاله یا شایعه‌ای را بپذیرد؛ جز این که مطالبی که می‌گویند مستقیما از طرف من باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا در نقش یک تسهیل‌کننده در تک‌تک گام‌های مسیر، به کار با دو طرف ادامه خواهد داد. همه ما هدفی را که به سویش حرکت می‌کنیم، درک می‌کنیم. هدف ما تشکیل دو کشور است که در کنار یکدیگر در صلح و امنیت به سر برند. هدف ما دو کشور است چون مردم بالنده هر کدام شایسته داشتن کشوری هستند که آن را کشور خود بنامند. هدف ما دو کشور است چون کودکان هر دو ملت شایسته برخورداری از فرصت‌ها جهت محقق کردن آرزوهای مشروع و رسیدن به امنیت و آزادی هستند. هدف ما دو کشور است چون زمان صلح نهایی فرا رسیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: باور کنید که همه ما، چالش‌های پیش رو را درک می‌کنیم اما حتی با وجود آن که به جاده سخت پیش روی خود نگاه می‌کنیم و حتی با وجود آن که گزینه‌های پیچیده را مد نظر قرار می‌دهیم، با این همه نمی‌توانیم چشم از چیزی برداریم که اغلب در خاورمیانه فراموش می‌شود. آنچه که فراموش می‌شود چیزی است که باعث می‌شود همه برای رسیدن به موفقیت انتظارش را بکشند. لازم است که ما تفکر خود را در مورد مصالحه تغییر دهیم تا به موفقیت دست یابیم.

وی ادامه داد: مصالحه صرفا به معنی دست کشیدن از چیزی یا از دست دادن یک چیز نیست بلکه یک مصالحه معقول و اصول‌مند برای رسیدن به صلح به این معنی است که همه برای رسیدن به دستاورد بایستند. هر یک از طرف‌ها در موفقیت طرف مقابل سهم و منافع دارد و همه می‌توانند از سود این سهم بهره‌مند شوند. اگر رهبران یعنی محمود عباس و بنیامین نتانیاهو و مذاکره‌کنندگان دو طرف و همه ما اعتقاد نداشتیم که می‌توانیم به هدف برسیم، خیلی ساده باید بگویم که اکنون دیگر ما اینجا نبودیم.

جان کری خاطرنشان کرد: ما می توانیم روزی را تصور کنیم که فلسطینی ها در نهایت می توانند آمال و آرزوهای خود را برای داشتن یک کشور پررونق و شکوفا که متعلق به آنها باشد، محقق کنند. ابتکار عمل اقتصادی متحول‌کننده که ما با کمیته چهارجانبه و تونی بلر و دیگران روی آن کار می‌کنیم، با کمک بخش خصوصی می‌تواند اقتصاد فلسطین را متحول کند. نباید فراموش کنیم که مشاغل جدید، خانه‌ها و صنایع جدید که می‌توانند در یک کشور جدید فلسطینی رشد کنند، به نفع اسرائیل هم هست که در همسایگی آن قرار دارد.

وی مدعی شد: ما همچنین می‌توانیم روزی را تصور کنیم که اسرائیلی‌ها بتوانند واقعا در صلح زندگی کنند. منظورم از صلح، فقط نبودن مناقشه و درگیری نیست بلکه وجود یک صلح پایدار و کامل با عرب‌ها و کشورهای اسلامی است. منظورم از صلح پایان یک‌باره به حملات تباه‌کننده و زیانبار علیه مشروعیت اسرائیل است. اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هر دو نگرانی‌های مشروع امنیتی دارند. تعهد ما به امنیت اسرائیل عاملی است که باعث شده است دولت باراک اوباما بیش از هر دولت دیگری پیوندهای ناگسستنی ما را تقویت کند. به همین علت است که جان آلن در آنجا حضور دارد تا اطمینان حاصل کند که به نیازهای امنیتی اسرائیل پاسخ داده می‌شود.

جان کری گفت: تأکید می‌کنم که ما همکاری نزدیکی با دوستان فلسطینی خود داشته‌ایم تا ظرفیت امنیتی فلسطین را افزایش دهیم. نمی‌توانیم فراموش کنیم که امنیت اسرائیل نیز باعث خواهد شد که فلسطینی‌ها که در همسایگی اسرائیل قرار دارند، منتفع شوند. دولت اسرائیل این مسأله را درک می‌کند و به همین علت است که دولت اسرائیل در روزها و هفته‌های آینده گام‌هایی خواهد برداشت تا وضعیت کرانه باختری و غزه را بهبود بخشد. نیروهای امنیتی فلسطین هم این مسأله را درک کرده‌اند. به همین علت است که ما شاهد بهبود بسیار چشمگیر نظم و قانون و کاهش شدید حملات تروریستی هستیم که از کرانه باختری نشأت می‌گیرند. مردم اسرائیل و فلسطین منافع مشترک خود را درک می‌کنند و به همین علت است که همچنان در میدان عمل برای بهبود روابط بین خودشان گام‌های مثبت برمی‌دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: من همچنین می‌خواهم خاطرنشان کنم که اتحادیه عرب نیز این مسأله را درک می‌کند و به همین علت است که اتحادیه عرب بر ابتکار عمل عربی تأکیدی دوباره و از این روند حمایتی حیاتی کرده است. نکته پایانی این است که من هرجا که می‌روم، سران کشورها درک می‌کنند که آنها درموفقیت این تلاش سهم و منافع دارند. همه آنها نقشی برای ایفا کردن دارند. به همین علت این کشورها همچنان به این تلاش کمک می‌کنند، مشاوره می‌دهند، برای کمک تعهد می‌دهند و دو طرف را در هر گام از مسیر ترغیب می‌کنند.

جان کری اضافه کرد: من و باراک اوباما از همه آنها به علت نگرانی‌هایی که دارند و نیز به علت ابتکار عملی که ارائه کردند، تشکر می‌کنیم. هم‌اکنون هم اتفاقات زیادی درحال رخ دادن است. وقتی کسی به شما می‌گوید که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نمی توانند به زمینه‌های مشترک دست یابند یا این که نمی‌توانند موضوعات اختلاف برانگیز را حل کنند، شما این حرف‌ها را باور نکنید و فقط به کارهایی نگاه کنید که این‌ها در کنار یکدیگر انجام می‌دهند یا این که تلاش می‌کنند با کمک یکدیگر انجام دهند.

وی گفت:‌ به دلایل بسیاری، ما نیاز به حل این مناقشه داریم اما هیچ کدام مهم‌تر از امنیت و کرامت نسل بعدی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. امیدواریم یهودیان، مسلمانان، مسیحیان و نسل‌های بعدی از این مذاکرات منتفع شوند. فکر می‌کنم همه کسانی که در این روند نقش دارند، معتقدند که نمی‌توانیم مسئولیت خاتمه دادن به مناقشه را به نسل دیگر واگذار کنیم؛ آن هم درحالی که قدرت حل کردن این مناقشه را در زمان فعلی داریم . از نسل بعدی انتظار نمی‌رود که این بار را به دوش بکشند. ما نباید این بار را روی دوش آنها بگذاریم. انتظار نمی‌رود که آن‌ها درد و رنج و ادامه مناقشه یا جنگ همیشگی را تحمل کنند. پس درحالی که من تردیدها را درک می‌کنم، در این تردیدها سهیم نیستم. معتقدم که سران، مذاکره‌کنندگان و شهروندانی که در این تلاش سرمایه‌گذاری کردند، فقط به یک علت ساده می‌توانند صلح بکنند و آن علت ساده این است که آنها باید صلح بکنند. راه ممکن و شدنی برای تشکیل دو کشور تنها خاتمه دادن به این مناقشه است. زمان زیادی برای دست یافتن به این هدف وجود ندارد و هیچ گزینه دیگری هم وجود ندارد . لازم است که همه ما در عقاید خود به احتمال صلح راسخ باشیم و به اندازه کافی شجاع باشیم که در این مسیر حرکت کنیم و به اندازه کافی جسارت داشته باشیم تا به چیزی دست یابیم که هر دو ملت مدت‌های طولانی آرزویش را دارند و شایسته آن هستند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
اوقات شرعی
نامه سرگشاده وزیر اقتصاد به دیوان عدالت
راز مرگ کودکان 500 سال یخ زده کشف شد
پرونده اتهام به 3 نماینده مجلس در فساد بزرگ روی میز مجلس
در صورت عدم کاهش مصرف آب، نوبت‌دهی اعمال می‌شود