بابک زنجانی
پارس جنوبی در دوره چه كسانی توسعه یافت و قطر هم در دوره چه كسانی توانست 11 برابر بیشتر از ما از ذخایر مشترك انرژی برداشت كند.
بیژن زنگنه در شروع كار دولت نهم و در شرایطی كه احمدی‌نژاد موضوع مافیای نفت را داغ می‌كرد از طرف رییس وقت قوه قضاییه به عنوان وزیری پاكدست معرفی شد. قوه قضاییه پس از بررسی وضع مالی زنگنه در شروع كار به عنوان وزیر نفت و پایان كار در همین منصب حكم داد كه زنگنه پاكدست بوده است. با این حال برخی افراد قرارداد گازی ایران با یك شركت اماراتی را كه به كرسنت مشهور بود به بهانه فقدان شفافیت بر باد دادند.

این روزها كه بار دیگر احتمال بررسی قرارداد كرسنت و زیانی كه به ایران وارد شد در كانون توجه قرار دارد برخی می‌خواهند با هیاهو كار را پیچیده كنند. رضا عبداللهی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تلاش برخی نمایندگان مجلس برای طرح دوباره موضوع قرارداد كرسنت و احتمال استیضاح وزیر نفت گفت: این تلاش‏ها نوعی فرار به جلو برای پرت كردن حواس رسانه‌ها و افكار عمومی از موضوعاتی چون موضوع پرونده بابك زنجانی است.

 نماینده مردم ماه‌نشان ضمن بیان این مطلب كه «شروع حملات جدی به آقای زنگنه در حقیقت آغاز خط تخریب دولت یازدهم است»، به تدبیر گفت: در شرایط كنونی وزارت نفت و وزارت امور خارجه دو بال دولت هستند كه می‌توانند برگ برنده را برای سیاست‌های آقای روحانی به ارمغان بیاورند. مساله اصلی كشور ما در این شرایط موضوع تحریم‌ها و فشارهای خارجی است كه وزارت امور خارجه و وزارت نفت در صف اول شكستن آن قرار گرفته‏ اند و هر دو هم تا اینجای كار موفق بوده‏ اند.

 وی ادامه داد: تلاش‏های آقای ظریف توانسته وجهه ایران را در دنیا كاملا تغییر دهد و تلاش‏های آقای زنگنه و مجموعه همكاران ایشان در وزارت نفت هم باعث شده در همین مدت كوتاه شاهد افزایش تولید نفت باشیم. عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به این مساله كه مخالفان دولت برای زدن آقای ظریف بهانه‌های زیادی دارند اما برای زدن آقای زنگنه بهانه‌ها بسیار كمتر است، ادامه داد: نیروهای تندرو خیلی راحت با استفاده از یك گفتار شبه‌انقلابی سیاست خارجی دولت را می‏زنند و به اسم سازش یا خیانت هر چیزی را به مجموعه دیپلماسی خارجی دولت نسبت می‌دهند، اما چون نمی‌توانند از وضعیت امروز وزارت نفت ایراد خاصی بگیرند سراغ پرونده‌ها و بهانه‌های تاریخ گذشته رفته‏اند تا بلكه از این طریق بال اقتصادی دولت را از كار بیندازند.

عبداللهی در پاسخ به این سوال كه آیا درباره وضعیت كنونی وزارت بحث خاصی در مجلس در مخالفت با دولت مطرح است یا خیر توضیح داد: قطعا درباره شرایط كنونی نمی‌توانند بحثی را مطرح كنند. معلوم است كه پارس جنوبی در دوره چه كسانی توسعه یافت و قطر هم در دوره چه كسانی توانست 11 برابر بیشتر از ما از ذخایر مشترك انرژی برداشت كند. وضعیت ما بین اتحادیه كشورهای صادر‌كننده نفت یا گاز هم در همین سه ماه مشخص است. ما در طول همین سه ما رییس اوپك گازی شده‏ ایم.

 وی ادامه داد: اگر بحث واقعا بر مبارزه با فساد و شفاف‌سازی بود چرا همین نمایندگان مخالف دولت یازدهم در روزی كه دولت احمدی‌نژاد یكی از بزرگ‌ترین قراردادهای نقت و گاز ایران را با شركتی بست كه یك هفته قبل با سرمایه اولیه 100 هزار تومان تشكیل شده بود، یادشان به شفاف‌سازی و طلب پاسخ نبود. عبداللهی با تاكید بر این مساله كه این دست تلاش‏ها را در جهت احقاق حقوق ملت و شفاف‏سازی اقتصادی نمی‌دانم تصریح كرد: اتفاقا معتقد هستم این تلاش‏ها یك وجه سیاسی پر رنگ برای از كار انداختن دولت دارد و یك وجه پر رنگ دیگر برای فرار از فسادهای گذشته مثل جریان پرونده بابك زنجانی عضو كمیسیون برنامه و بودجه.وی ادامه داد: الان بحث‌های زیادی درباره وضعیت وزارت نفت و فروش نفت در دوره آقای احمدی‌نژاد مطرح است كه برخی از آنها هم در دست بررسی قرار دارند و این تلاش‏ها نوعی فرار به جلو برای پرت كردن حواس رسانه‌ها و افكار عمومی از موضوعاتی چون موضوع پرونده بابك زنجانی است.

الان سرنوشت چند ده میلیارد دلار از درآمدهای نفتی كشور در دولت سابق نا مشخص است و هیچ تلاشی برای روشن شدن آن انجام نمی‌شود. اگر واقعا دغدغه آقایان شفاف‏سازی است آنها را هم باید بررسی كنند. رضا عبداللهی یادآور شد: پرونده كرسنت را خود آقای روحانی در دولت اصلاحات مطرح كرده بودند و موضوع تا حدود زیادی روشن شده و اینقدر ابعاد تاریك ندارد. اگر این موضوع همچنان مطرح بود قطعا رییس‌جمهوری آقای زنگنه را به عنوان وزیر نفت به مجلس پیشنهاد نمی‌كرد.

صنعت گاز دود شد
از حدود 10 سال قبل تاكنون، یك جریان سیاسی با سیاسی كردن موضوع قرارداد گازی كرسنت، قصد داشت از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری كند. اما تنها در این مدت توانست هزینه‌های سنگینی به كشور تحمیل كند و موجب شود ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر گازی كشور در میدان سلمان یا بسوزد یا توسط كشور امارات برداشت شود. عوامل این جریان افراطی كه در كنار به راه انداختن موج‌های تبلیغاتی وانتشار شایعات سعی داشتند خود را بر این موج اقتصادی سوار كرده و دیگران را از میدان به در كنند.

 نتیجه این اقدام، آن شد كه قرارداد كرسنت كه با اصلاحاتی قابل اجرا بود و طرف مقابل پذیرفته بود تا 90 درصد قیمت مورد نظر ایران در آن تغییر به وجود‌ آید، هیچ گاه عملیاتی نشود و به جای اجرایی شدن، سر از محاكم قضایی و بنگاه‌های تبلیغاتی دربیاورد. طی 10 سال گذشته صدها عنوان گزارش و مطلب توسط عوامل رسانه‌یی جریان افراطی درباره این موضوع نوشته شد تا با بزرگان سیاسی و اجرایی كشور تسویه حساب شود، اما هیچ گاه به واقعیات و پشت پرده این هیاهو كه همان سوءاستفاده اقتصادی و سیاسی از یك پروژه فنی است، اشاره نشد. در طول 10 سال گذشته اجازه داده نشد قرارداد مذكور اصلاح و اجرا شود و در مقابل عایدی كشور این شد كه موضوع قرارداد یعنی مخازن گازی حوزه سلمان، بدون دریافت یك دلار، خالی شود!

اكنون بخش عمده مخازن سلمان در طول 10 سال گذشته یا سوخته شده یا توسط طرف اماراتی برداشت شده و به فروش رسیده است و تقریبا این مخازن به حالت خالی درآمده است.

اكنون آیا وظیفه مدعی العموم یا دادستان كل كشور نیست كه همچنان كه یك نویسنده یا رسانه را به جهت انتشار مطلبی مورد پیگرد قرار می‌دهد، كسانی كه با 10 سال هیاهوی تبلیغاتی و زدن اتهام و فضاسازی، این خسارت بزرگ را به كشور وارد كردند، بازخواست كند؟

درآمدی كه كشور طی این مدت می‌توانست از میادین گازی فوق ببرد كه نبرد و دیگر گازی هم وجود ندارد كه این درآمد را ایجاد كند، بیش از مبلغی است كه قرار است احتمالا در مذاكرات ژنو و در صورت دادن امتیازهای مهم هسته‌یی، عاید كشور شود. جریانی كه اكنون به خاطر زدن خسارت ده‌ها میلیارد دلاری به كشور باید محاكمه شود، تشویق شده و با دادن اطلاعات غلط همچنان قصد باج‌گیری از وزارت نفت و حفظ مافیای نفتی را دارد.



گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:روزنامه اعتماد


مطالب پیشنهادی:
روحانی: تبعیض را نمی‌پذیریم
امروز به روایت روزنامه ها 92/08/30
گزارش فیسبوکی ظریف از مذاکرات ژنو
خبر خوش برای سربازان و مشمولان
افشاگری احمدی‌مقدم علیه مرتضوی