دستگیری بابک زنجانی اشتباه بود
حسن خسروجردی : در دولت قبلی تلاش كردیم دولت را قانع كنیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده كند
22 ماه پیش بود كه مجلس به بخش خصوصی اجازه ورود به بحث فروش نفت را با اما و اگرهایی داد آن هم در شرایطی كه فروش نفت ایران در تشدید تحریم‌های غربی قرار داشت این مجوز كه به مذاق بخش خصوصی خوش آمده بود موجب شد تا اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفتی كه ید طولایی در مراودات فرآورده با سایر كشورها داشتند سریعا اقدام به تاسیس كمیسیون مربوط به فروش نفت كنند و به تشكیل كنسرسیوم‌های بپردازند كه قرار است از این پس به پای میز مذاكره برای فروش نفت بنشینند.

 این خوشحالی اعضا اگر چه قابل تقدیر بود اما بودند اعضایی از انجمن كه از همان ابتدا به اخذ این مجوز با دیده شك و تردید نگریستند و این مجوز را تنها مهری بر ادامه فعالیت‌های اتحادیه قلمداد كرده و معتقد بودند كه دولت هیچگاه نمی‌گذارد بخش خصوصی هم پای خود در قراردادهای نفتی حاضر شود. با این حال نیمه سال گذشته بود كه خبر از فروش نخستین محموله نفت بخش خصوصی در دایره و كرنا قرار گرفت تا این كنسرسیوم‌ها خشنود شود.

اما چندی بعد برخی فعالان همین بازار كه در كنسرسیوم فروش نفت در بخش خصوصی بودند محموله فروش رفته را وابسته به یكی از نهادهای دولتی خواندند كه هیچ ارتباطی با اتحادیه ندارد به این ترتیب اتحادیه صادر‌كنندگان همچنان در سكوت اما امیدوار برای فروش نفت به پیش رفت تا اینكه در مهر ماه به یكباره خبرهایی از عدم موافقت وزیر نفت برای فروش نفت توسط بخش خصوصی به گوش رسید؛ خبری كه چند ساعت بعد توسط رییس اتحادیه و البته تحت شرایط خاص تكذیب شد و به نظر رسید شرایط بیرونی رییس را مجاب به عنوان این تكذیبیه كرده است. به هر حال هنوز هم اعضای اتحادیه صادر‌كنندگان نفتی معتقد به فروشنده بودن نفت هستند اما تحت شرایط جدید شرایطی كه بنا به گفته رییس اتحادیه صادر‌كننده‌ها، این اتحادیه را در حد یك كارچاق كن مالی نفت مطرح می‌كند.

حسن خسروجردی، رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به «اعتماد» درباره وضعیت فروش نفت توسط بخش خصوصی با پیشینه‌یی كه ذكر شد با لبخندی كه بر لب داشت، گفت: در دولت قبلی تلاش كردیم دولت را قانع كنیم تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده كند. در گذشته این اختیار به ما داده شد تا 27 درصد از صادرات نفت خام و فرآورده‌ها را بر عهده بگیریم اما متاسفانه ابزارهای لازم برای این كار فراهم نبود. اگر چه مجوز فروش 20 درصد از نفت خام را در اختیار داشتیم اما نتوانستیم این مقدار از نفت تولیدی را به فروش برسانیم ولی باید اعلام كنم كه هر چقدر نفت فروختیم پول آن را به دولت پرداخت كردیم. كنسرسیوم‌ها و صندوق توسعه فرآورده‌های نفتی در این اتحادیه تشكیل شد و حتی بخشی از حمل و نقل دریایی را نیز بر عهده گرفتیم. هنوز مشكلات ما به طور كامل برطرف نشده بود كه دولت تغییر پیدا كرد و مجبور شدیم از ابتدا رایزنی‌های خود را با دولت جدید آغاز كنیم، به همین دلیل تاكنون به طور كامل مشكلات ما درباره صادرات نفت خام برطرف نشده است اما در حال حاضر به دنبال برطرف كردن این مشكلات هستیم.

خسروجردی ادامه داد: در دولت قبلی البته اخیرا با وزیر نفت درباره ادامه همكاری درباره فروش نفت مذاكراتی داشته‌ایم و مقرر شد تا از این به بعد این اتحادیه به صورت حق‌العمل‌كاری كار فروش نفت را بر عهده بگیرد. از آنجا كه ذهن مدیران سیستم بانكی كشور و شركت ملی نفت ایران با فعالیت بخش خصوصی آشنا نبود عملا نتوانستیم همكاری لازم را از نفت بگیریم و یكی از بخش خصوصی هم كه همكاری با آنها را بلد شد و فعالیت كرد به جای تشویق مورد تنبیه قرار گرفت.

خسروجردی كه در طول مصاحبه‌اش بارها از بابك زنجانی سخن گفت؛ معتقد است كه دستگیری بابك زنجانی اشتباه بود چرا كه با ابزارهای مختلفی كه دولت و بانك مركزی در اختیار دارند می‌توانستند به صراحت مشخص كنند آیا پولی در حساب وی ریخته شده است یا خیر. وی البته در اینجا به صراحت اعلام كرد كه بابك زنجانی را تاكنون ندیده و از اعضای انجمن نیست و حتی گفت: بابك زنجانی بزرگ نمایی كرد و با طرح موضوعات مختلف و سرمایه‌گذاری‌هایی كه كرد به ناگهان خود را مطرح كرد من نمی‌دانم واقعا پولی ریخته شده یا نه، ولی مجلس تنها استدلالش از وی این است كه وی می‌گوید بدهی را ریخته‌ام و بانك مركزی این امر را تكذیب می‌كند.

رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاكید مجدد بر اینكه بابك زنجانی عضو این اتحادیه نیست، گفت: باید قبل از رسانه‌یی شدن مسائل مربوطه در این زمینه، سیستم‌های نظارتی كشور وارد می‌شدند و بسیاری از مسائل به جای قضاوت در رسانه‌ها به صورت دقیق در نهادهای مربوطه بررسی می‌شد چرا كه اكنون حدود 50 تا 60 شركت در دنیا هستند كه كارهای دولت را كه به نوعی دولت در انجام آن گیر دارد انجام می‌دهند و اگر این افراد احساس كنند در صورت برملا شدن بخشی از فعالیت‌شان هم در خارج از كشور در لیست سیاه قرار می‌گیرند هم در داخل هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود این خوب نیست و طرح این مسائل نیاز به بررسی‌های عمیق دارد.

خسروجردی با بیان اینكه این صحبت‌ها را به دفاع از بابك زنجانی مرتبط ندانید، گفت: بهتر بود مسوولان دولتی به جای دستگیری وی به تحقیقات بیشتر دست می‌زدند چرا كه وقتی با یك سرمایه‌گذار بخش خصوصی این گونه رفتار می‌شود اگر دنیا احساس كند یكی برملا شده دیگر بقیه هم پشتیبانی خوبی از سرمایه‌گذاران ایرانی نمی‌كنند و به شكل دیگری به آنها نگاه می‌شود كه این خوب نیست. به این جهت است كه می‌گویم كاش برای این كار كمی بیشتر تحقیق می‌شد و قبل از دستگیری كسی كمی بیشتر تحلیل‌های مرتبط را انجام می‌دادند و با محرز شدن خلاف حتی آنها را به سینه دیوار می‌گذاردند.

رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفتی در ادامه به قول وزیر نفت برای فروشنده ماندن بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: اینكه از قول وزیر نفت بیان شده بود كه ایشان گفته به بخش خصوصی كالا نمی‌دهیم، این خبر از ریشه غلط بود، با جلساتی كه با وزیر نفت داشتیم، ایشان نظرش برای همكاری با بخش خصوصی مثبت بود اما نظر ما این بود كه نفت را به صورت اعتباری به ما بفروشند كه وزارت نفت عنوان كرد ما نمی‌توانیم نفت را بفروشیم و تكلیف پولش مشخص نباشد از این رو آقای زنگنه پیشنهاد داد كه بخش خصوصی به صورت حق‌العمل كاری در فروش نفت وارد شود.

وی در پاسخ به این سوال كه با این كار اتحادیه در حد یك دلال نفتی یا كارچاق‌كن نفت مطرح خواهد شد با لبخند به ذكر مثال‌هایی از شركت‌های بزرگ نفتی بخش خصوصی در دنیا زد كه همین كار را انجام می‌دهند و این گونه استدلال كرد كه كه كارچاق‌كنی در خارج از نفت امری مرسوم است. خسروجردی درصد حق العمل كاری بخش خصوصی در فروش نفت را یك درصد اعلام كرد و گفت: وزارت نفت صراحتا گفت چون مساله بابك زنجانی بلاتكلیف است ما به امثال ایشان نفت نمی‌فروشیم اما نگفت كه به بخش خصوصی نفت نمی‌فروشیم.

وی با اشاره به اینكه این اتحادیه بزرگ‌ترین تولید‌كننده قیر كشور است اما قیمت آن 55 درصد از ارزش نفت خام را شامل می‌شود، خاطرنشان كرد: با یك كار جمعی و با حمایت دولت از ما می‌توان قیمت قیر را افزایش داد به طوری كه حتی پنج كشور تولید‌كننده قیر در جهان نیز حاضر هستند با ما یك كنسرسیوم واحدی را تشكیل دهند تا بتوانیم هم در تولید قیر و هم در صادرات به یك نتیجه مطلوبی برسیم. دولت باید باور كند در شرایط تحریم هستیم و این شرایط به زودی قابل برطرف شدن نیست، ما می‌توانیم با تشكیل كنسرسیوم با كشورهای كوچك و به ویژه كشورهای مسلمان بخش زیادی از مشكل تحریم را برطرف كنیم.

 متاسفانه كار جمعی در كشور ما بسیار ضعیف است كه باوجود دو مزیت بخش خصوصی در داخل و ایجاد كنسرسیوم‌های بین‌المللی می‌توان تا حد زیادی مشكل تحریم را برطرف كرد. وی در پایان با اشاره به واگذاری شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به بخش خصوصی گفت: در حال حاضر ما توانایی در اختیار گرفتن این شركت را به طور كامل نداریم اما می‌توانیم به صورت خرد بخشی از كارهای این شركت مانند حمل و نقل و ذخیره‌سازی را برعهده بگیریم. خسروجردی ادامه داد: قبل از واگذاری این شركت باید اعتماد دولت را به خود جلب كنیم و تا این اعتماد ایجاد نشود نمی‌توان همه فعالیت‌های این شركت دولتی را در اختیار گرفت.




گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:اعتماد

مطالب پیشنهادی:
روایت کیهان از منشا پدیده بابک زنجانی
پرسشنامه جالب و خواندنی گاردین درباره ایران
تصحیح قیمت دلار و سکه در ایران
سن روابط پیش از ازدواج به راهنمایی رسید
امروز به روایت روزنامه ها 92/10/14 + تصاویر