پیشنهاد روحانی به سلطان قابوس درباره میانجیگری بین ایران و ریاض
الحیات نوشت: ایران در صدد است بر مذاکراتی که پیش بینی می‌شود با واشنگتن و ریاض انجام دهد پیشدستی کند تا در موضع برتر قرار داشته باشد و بتواند خواسته‌هایش را به آنان بقبولاند
ایران از زمان انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری می‌گوید به بهبود روابط با ریاض علاقه‌مند هستند؛ معتقد است به نتیجه نرسیدن تلاش‌هایی که تاکنون برای بهبود روابط با عربستان انجام داده‌اند آنان را نگران نمی‌کند، زیرا «مهم از نظر آنها، گفتگوی هسته ای با واشنگتن است که ادامه خواهد یافت

الحیات نوشت: تهران از بابت مذاکراتش با کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک به ویژه آمریکا درباره پرونده هسته‌ای خود آسوده خاطر است. سخنانی در پایتخت ایران شنیده می‌شود مبنی بر این که به احتمال زیاد مذاکرات با گروه پنج به اضافه یک منجر به توافق نهایی بر سر پرونده‌ هسته ای خواهد شد.

کشورهای غربی می‌خواهند چنین توافقی ساز و کار محکمی برای عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران از اهداف صلح آمیزش باشد و رهبران ایران می‌خواهند هرگونه توافقی،‌ آنان را از فناوری هسته‌ای به منظور به خدمت گرفتن آن در اقتصاد محروم نکند و موجب برداشته شدن تحریم‌ها از دوش اقتصاد این کشور شود.

با این حال، تهران نیز مانند واشنگتن اذعان دارد که این مذاکرات به پرونده هسته‌ای محدود است و در آن به اوضاع منطقه‌ای پرداخته نمی‌شود. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر اواخر ماه مارس خود به ریاض در تلاش برای اطمینان خاطر دادن به مقامات عربستان به این مسئله اشاره کرد و گفت پیشرفت در زمینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران منجر به تفاهم‌هایی درباره نقش منطقه‌ای این کشور نخواهد شد. گفتگوها در این زمینه در ماه ژوئیه آینده آغاز خواهد شد که توافق بر سر برنامه هسته‌ای به دست آمده باشد.

صرفنظر از این که مذاکرات آمریکا و عربستان برای پایان دادن به اختلافات بر سر موضع گیری در قبال ایران و دغدغه عربستان از بی‌اعتنایی واشنگتن به نقش ایران در یمن و عراق و برخی کشورهای خلیج فارس و سوریه و فلسطین و لبنان چه نتیجه‌ای داشته است؛ ایران که از زمان انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری می‌گوید به بهبود روابط با ریاض علاقه‌مند هستند؛ معتقد است به نتیجه نرسیدن تلاش‌هایی که تاکنون برای بهبود روابط با عربستان انجام داده‌اند آنان را نگران نمی‌کند، زیرا «مهم از نظر آنها، گفتگوی هسته ای با واشنگتن است که ادامه خواهد یافت».

تهران در انتظار فرصت مناسب، به حفظ همه برگه‌های خود ادامه می‌دهد و مصمم است از برگه‌های خود در همه کشورهای یاد شده دفاع کند و بر میزان نقش خود در این کشورها می‌افزاید و بر شدت عمل خود در برخی از این کشورها افزوده است. ایران در صدد است بر مذاکراتی که پیش بینی می‌شود با واشنگتن و ریاض انجام دهد پیشدستی کند تا در موضع برتر قرار داشته باشد و بتواند خواسته‌هایش را به آنان بقبولاند.

ایران به این منظور از مردد بودن آمریکا در قبال آنچه انجام می‌دهد و از اشتراک منافع دوکشور در زمینه مبارزه با تروریسم بهره برداری می‌کند. ایران در حال خرید زمان به ویژه در سوریه است و این کار را با ایجاد تغییراتی در میدان نبرد برای بهبود موقعیت رژیم سوریه انجام می‌دهد.

الحیات در ادامه ادعا کرد: رئیس جمهور ایران در عمان به مقامات این کشور پیشنهاد میانجیگری بین تهران و ریاض را داد تا هیئتی نزدیک به پادشاه عربستان به تهران سفر کند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tik.ir

مطالب پیشنهادی :
عراقچی: برای ابوطالبی جایگزین نداریم
دیدار ظریف با هاشمی + عکس
پیامک‌های سوال برانگیز نوروزی روحانی
پیام‌های یارانه‌ای صدا و سیما دردساز شد
واشنگتن: ایران باید از ابوطالبی صرف نظر کند