لحظه به لحظه با تیم مذاکره کننده ایران در وین
جزئیات و حاشیه های مذاکرات هسته ای وین/ هر آنچه که در وین می گذرد....
دیپلمات‌ها «قلعه» مذاکرات را ترک کردند

در حالی که تلاش‌ها بر این قرار داشت که دیپلمات‌ها ماراتن هسته‌ای را تا 29 تیر به پایان برسانند اما در نهایت بازی به خاطر باقی ماندن طرف‌ها در مسیر مسابقه هم‌چنان ادامه دارد. هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پس از سه هفته تلاش فشرده و سخت بدون دستیابی به توافق جامع "قلعه" مذاکرات را ترک و به خانه باز ‌گشتند.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از 11 تیرماه در شهر وین آغاز و قرار بود تا 29 تیر آخرین مهلت اجرای گام اول توافق ژنو ادامه پیدا کند اما در نهایت برای 4 ماه دیگر تا سررسید توافق ژنو یعنی 3 آذر تمدید شد.

با وجود تلاش بسیار وخوش‌بینی، اختلاف‌نظرها درباره برخی برخی مسایل مهم و اساسی میان دو طرف از جمله موضوع ظرفیت غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و سایت فردو به ویژه ظرفیت غنی‌سازی آنقدر زیاد بود که موجب شد تا در اواسط هفته سوم مذاکرات، هیات‌ها به جای ادامه گفت‌وگوها درباره راه‌حل نهایی به مذاکره‌ درباره تمدید مذاکرات بر اساس توافق ژنو بپردازند. و در این میان حتی حضور وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی در مذاکرات و ارایه پیشنهاد‌های مختلف برای رسیدن به راه‌حل نیز فایده‌ای نداشت.

با وجود خوش‌بینی دو طرف برای رسیدن به توافق تا 29 تیرماه اما عمق اختلاف‌ها و متن پیش‌نویس پر از پرانتز و نقطه‌چین حاکی از آن بود که توافق در این تاریخ بعید است.

به گفته مقامات دو طرف به ویژه ایران و آمریکا بهترین زمان برای توافق، فرصت شش ماهه نخست بود چرا که در ماه‌های آینده در هر دو طرف تحولات سیاسی و اقتصادی می‌تواند توافق را دشوارتر از زمان فعلی کند.

پیشنهاد‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای زمان تمدید مذاکرات از چند روز و دو ماه آغاز شد تا این‌که در نهایت دو طرف تصمیم گرفتند تا 4 ماه دیگر (3 آذر 1393) مذاکرات را تمدید کنند.

ایران و 1+5 در 3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013) بر سر برنامه اقدام مشترک به توافق رسیدند. بنابراین از آن تاریخ تا سوم آذر سال جاری یک سال می‌شود که دو طرف می‌توانند در این چارچوب به مذاکرات ادامه دهند.

اما در این بین فقط زمان مذاکرات نبود که باید تمدید می‌شد بلکه ‌گام اول توافق ژنو که از 30 دی ماه سال گذشته اجرای آن آغاز و در آن چارچوب برخی اقدامات هسته‌ای از سوی ایران و در مقابل کاهش تحریم‌ها و آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفت نیز باید برای مدت حداقل چهارماه تمدید شود.

مهلت اجرای گام اول توافق ژنو 29 تیرماه پایان می‌پذیرد.

شایان ذکر است اجرای گام اول توافق در بخش‌های هسته‌ای تحت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و در همین چارچوب آژانس ماهانه اجرای توافق را گزارش می‌دهد که آخرین گزارش آن قرار است یک‌شنبه هفته آینده 29 تیر منتشر شود.

به گفته سید عباس عراقچی در مدت چهارماه تمدید مذاکرات و گام اول توافق ژنو، توافق به همان شکل که شش ماه پیش اجرا شده است ادامه پیدا می‌کند با این تفاوت که در ازای انجام برخی اقدامات هسته‌ای جدید از سوی ایران نسبت به شش ماه قبل، 1+5 مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران را در شش قسط آزاد خواهد کرد.

مذاکره کنندگان برای ادامه ماراتن هسته‌ای قرار است تا سه هفته دیگر مجددا با انرژی بیش‌تر و بهتر به مذاکرات بازگردند تا مسیر رسیدن به خط پایان را ادامه دهند.

دو طرف اعلام کردند که آماده‌اند در صروت تفاهم زودتر از 4 ماه از خط پایان بگذرند. با این حال مشخص است که طرف‌ها با تصمیمات و کار مذاکراتی سخت در ماه‌های آینده مواجه خواهند بود.

کوبورگ "قلعه" مذاکرات هسته‌ای

به گزارش ایسنا،‌ شایان ذکر است که مذاکرات دو طرف برای رسیدن به راه حل جامع از بهمن سال 1392 در وین و مقر سازمان ملل و نیز هتل کوبورگ محل اقامت برخی از هیات‌های مذاکره‌کننده آغاز شد. در طی شش ماه گذشته بسیاری از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه و کارشناسی در این هتل برگزار شده است.

برگزاری مذاکرات بین‌المللی در هتل‌های بزرگ و معروف امری مرسوم است اما مذاکرات هسته‌ای با توجه به حضور شش قدرت بزرگ دنیا در آن و تلاش برای حل یکی از مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی که یک دهه از طرح آن محافل بین‌المللی می‌گذرد اثری متفاوت بر تاریخ این هتل‌ها می‌گذارد.

برای شش ماه است که نمای سفید با ستون‌های محکم، پنجره‌های بلند و دیوار‌هایی شیشه‌یی و آجری که متعلق به دو دوره مدرن و باستانی است صفحات تلویزیون‌ها و رسانه‌های دنیا را پر کرده است. نام هتل کوبورگ بیش از وقایع و رویدادهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و تاریخی امروز و در آینده به موضوع هسته‌ای ایران گره خورده است.

برگزاری مذاکرات بین‌المللی در هتل‌های محل اقامت هیات‌های شیوه‌ای غیر معمول در دنیا نیست اما دشواری و سختی‌های خاص خود را دارد. از دید رسانه‌ها نزدیک بودن به اعضای هیات‌های مذاکره‌کننده از ویژگی‌های مثبت و قابل توجه برگزاری مذاکرات در هتل‌ است که در مقر سازمان ملل این امکان فراهم نیست.

اما مذاکرات وین و هتل کوبورگ داستانی دیگر دارد. هتل "پله کوبورگ" که البته به آن "کاخ کوبورگ" هم گفته می‌شود در قلب وین با محیطی دلپذیر که در خود فضایی فرهنگی تاریخی و لوکس دارد و می‌توان شش قرن تاریخ ساخت و ساز را در یک قطعه معماری هنری که بر روی دیوار دفاعی سابق شهر امپراتور ساخته شده است، تجربه کرد.

این هتل محل پیشین برگزاری مجلس کوبرگ - گوتا با اتاق‌های بزرگ رسمی‌اش مثل قرن 19 همچنان محلی برای یک نمایندگی موقرانه است. کاخ کوبورگ هم‌چنین به عنوان کاخ ساکس- کوبورگ شناخته می شود، کاخی در وین، پایتخت اتریش است.

کاخ کوبورگ در سال 1839 توسط کارل شلپس، معمار با سبک نئوکلاسیک طراحی و از سال 1840 تا 1845 توسط شاهزاده فردیناند، اهل ساکس- کوبرگ و گوتا در بالای برانباستی (سنگر قهوه‌ای)، بخشی از تجهیزات دفاعی شهر وین که قدمت آن به سال 1555 برمی‌گردد، ساخته شد.

به خاطر ایوان مرکزی آن که دارای ستون‌های مستقل بسیاری است، اسپارگلبورگ (قلعه مارچوبه) لقب گرفته است. این قصر امروزه پس از بازسازی‌های گسترده یک هتل لوکس است.

بر این اساس این هتل از ساختمان‌های بسیار تاریخی و قدیمی وین است که در این شهر به قلعه وین مشهور است و مسوولان سعی کردند آن را با وجود قدمت زیاد مرمت و حفظ کنند. دیوارهای بیرونی این هتل، دیوار قدیمی وین است که به همان شکل باقی مانده است. در زیرزمین آن سرداب‌هایی با سقف‌های بلند و آجرهای بزرگ و دالان‌های تو در تو قرار دارد که در حال حاضر از آن‌ها برای برگزاری مراسم‌ها و میهمانی‌ها و غیره استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که کنفرانس خبری محمد جواد ظریف با خبرنگاران در دور ششم مذاکرات در یکی از همین سرداب‌ها برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اما این‌که چرا این هتل برای مذاکرات و اقامت هیات‌ها انتخاب شد مشخص نیست، اما برخی دلایل قابل حدس است؛ در نظر گرفتن شان و جایگاه مقامات عالی‌رتبه کشورهای مذاکره‌کننده که در طی مذاکرات به این هتل رفت و آمد دارند، تامین امنیت آن‌ها و نیز میزبانی اتریش.

هتل کوبورگ به دلیل لوکس و خاص بودن از همان ابتدا شرایط سختی را برای دسترسی رسانه‌ها به مقامات مذاکره‌کننده ایجاد کرد و برخلاف مذاکرات ژنو دسترسی رسانه‌ها به هیات‌ها بسیار محدود شد و این محدودیت هنگام ورود وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی به وین در هفته جاری بیشتر شد.

در مذاکرات ژنو خبرنگاران در لابی هتل اینترکنتیننتال مستقر بودند و فضایی آرام توام با امنیت حاکم بود به نحوی که هنگام حضور وزیران خارجه کشورها آن‌ها به راحتی در میان خبرنگاران رفت و آمد داشتند. اما در مذاکرات وین و در هتل کوبورگ خبرنگاران و رسانه‌ها مجبور به استقرار در لابی اول هتل کوبورگ بودند و لابی دوم که با در شیشه‌یی از بخش اول جدا شده است، به روی خبرنگاران بسته بود و فقط میهمانان هتل یا هیات‌های دیپلماتیک اجازه ورود به خان دوم را داشتند. علاوه بر این آسانسورهای هتل با ماموران امنیتی محافظت می‌شدند تا مبادا از گوشه کناری فردی متفرقه به فضای مذاکرات و هیات‌ها وارد نشود.

هم‌چنین تصمیم مقامات مذاکره‌کننده دو طرف برای محرمانه نگه داشتن روند و جزییات مذاکرات از جمله دلایل دیگر محدودیت‌های اعمال شده در هتل کوبورگ بود.

به گزارش ایسنا جمعه شب و در حالی که هیاهوی رسانه‌های و خبرنگاران لابی کوچک کوبورگ را فرا گرفته بود مذاکرات هسته‌ای برای مدتی متوقف و بالاخره دیپلمات‌ها پس از سه هفته از کوبورگ خارج شدند.

آن‌ها سه هفته دیگر دوباره به کوبورگ باز خواهند گشت.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir

.............................................................................................................................

بیانیه کاخ سفید درباره تمدید توافقنامه ژنو
سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای تأکید کرده چشم‌انداز روشن توافق با ایران تمدید مهلت مذاکرات را ضروری کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران بر سر برنامه هسته‌ای با این کشور وجود دارد که تمدید مهلت این مذاکرات را ضروری کرد.



آقای ارنست در این بیانیه تأکید کرد: «تمدید مهلت این مذاکرات به ما اجازه می‌دهد مذاکره با ایران را در حین اطمینان از تعلیق برنامه هسته‌ای این کشور در خلال گفت‌وگوها ادامه دهیم.»

وی افزود: «ما فرصتی برای دست‌یابی به راه حلی ماندگار و دیپلماتیک برای حل و فصل یکی از حساس‌ترین موضوعات امنیت ملی زمان خودمان را داریم. ما هیچ چیز غیر از راه حل جامعی که اهداف ما را برآورده می‌کند را نمی‌پذیریم و به همین دلیل است که ضروری است مذاکرات را ادامه دهیم.»

ایران و گروه 1+5 بامداد شنبه برای تمدید مهلت مذاکرات تا 24 نوامبر (سوم آذرماه) توافق کردند.
ششمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 از پنجشنبه 12 تیرماه در شهر وین، پایتخت اتریش آغاز شده است. طرفین در این دور از مذاکرات برای نگارش متن تواق جامع هسته‌ای تلاش کردند، اما پس از باقی ماندن برخی اختلافات تصمیم خود برای تمدید مهلت مذاکرات را اعلام کردند

ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان در 24 نوامبر 2013 در ژنو به یک توافق موقت هسته‌ای دست یافتند.

بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند و تا شش ماه تحریم هسته‌ای جدیدی علیه تهران اعمال نکنند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند. این توافق از 20 ژانویه (دی ماه) به اجرا درآمد.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com

................................................................................................................................

مذاکرات هسته‌ ای ایران و 1+5 تمدید شد
مذاکرات ایران و 1+5 بدون دست یافتن به توافق جامع به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.

یک منبع مطلع اعلام کرد که مذاکرات در مورد تمدید توافق ژنو به نتیجه رسید.شایان ذکر است دو طرف از روز چهارشنبه هفته جاری تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتند. در ادامه اما دو طرف برای تمدید گام اول توافق ژنو مذاکرات را شروع کردند چرا که اقدامات متقابل هسته‌ای و کاهش و لغو تحریم‌ها به علاوه آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران تحت تاثیر تحریم‌ها باید برای مدت تمدید مذاکرات نیز تمدید و تفاهم می‌شد.

به گفته منابع مطلع مذاکرات ایران و 1+5 تا 3 آذر ماه سال جاری تمدید شده است اما هر زمان که دو طرف به توافق برسند مذاکرات پایان می‌یابد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir

................................................................................................................................
تمدید مهلت مذاکرات امروز اعلام می شود
رسانه های خارجی از اعلام تصمیم تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران در امروز جمعه خبر دادند.

منابع دیپلماتیک که خواستند نام آنها فاش نشود، اعلام کردند احتمالا امروز جمعه طرفین مذاکرات هسته‌ ای ایران و 1+5 تصمیم خود را درباره تمدید مهلت مذاکرات پس از 20 جولای (29 تیرماه) اعلام می کنند.

درحالیکه برخی رسانه ها از تمدید چند روزه مهلت مذاکرات خبر داده اند، برخی منابع دیگر اعلام کردند که احتمال تمدید چند ماهه و حتی شش ماهه مهلت مذاکرات وجود دارد.

در همین رابطه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم خود برای تمدید مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده و اعلام کرده است که با کنگره درباره تمدید این ضرب الاجل مذاکره می کند.

اوباما درحالی در پی تمدید مذاکرات هسته ای با ایران است که دو نفر از سناتورهای افراطی و سرشناس آمریکایی شرایط جدیدی را برای توافق هسته ای با ایران تعیین کرده اند که می تواند اوضاع را پیچیده تر و شکننده تر کند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com

...............................................................................................................................
ظریف: مذاکرات فرصت تاریخی برای همه است

ˈمحمد جواد ظریفˈ به ˈکریستین امانپورˈ مجری شبکه خبری سی ان ان گفت: مذاکرات میان ایران کشور و شش کشور غربی در باره برنامه هسته ای، فرصتی تاریخی برای همه ما به منظور پایان دادن به فصلی بسیار طولانی است که در آن برای حل نشدن مسایل تلاش می کردیم.

وی افزود:برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریم های ضد ایرانی به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

ظریف افزود: به نظر من، ما به اندازه کافی مذاکرات جدی برگزار کرده ایم تا در باره امکان پذیر بودن ادامه این مذاکرات فکر کنیم.



وی گفت: ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا و من در این باره توصیه کرده ایم.
محمد جواد ظریف همچنین بعد از ظهر پنج شنبه بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود تاکنون مذاکرات دشواری را پشت سر گذاشته ایم و برای رسیدن به فهم مشترک نیاز به تمدید مذاکرات داریم و زمان تمدید مشخص است و بر اساس توافق ژنو تا 24 نوامبر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از وین ظریف اظهارکرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که در همه زمینه ها صحبت و کار شده و در واقع فکر اساسی شروع شده اما هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده ایم .

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه می شد بدون توافق های سیاسی و دستیابی به فهم مشترک تدوین کرد، انجام شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است و شاید به همین دلیل است که نیاز به تمدید مذاکرات باشد.

ظریف افزود:من در صحبت های قبلی خود هم، بارها گفته ام که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و ما فقط باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که در حال حاضر نیز صحبت ها درمورد آن در حال انجام است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:اگر در رایزنی های خود به توافق برسیم آن را اعلام خواهیم کرد؛ البته هنوز دو سه روز فرصت داریم .

ظریف با اشاره به دیدار خود با خانم اشتون که به منظور بررسی آخرین وضعیت و تحولات مذاکرات ایران و 1+5 انجام شد گفته بود:مذاکرات دشواری است زیرا کاری که می خواهیم انجام دهیم بسیار سخت است و می خواهیم یک راه 10ساله را در دوره ای که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده است، تغییر دهیم .

وی در عین حال کارهای انجام شده در مذاکرات را خوب توصیف کرد و افزود: البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در طرف مقابل، کار بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز کار زیادی داریم ولی این بدان معنا هم نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

ظریف ادامه داد: احساس من این است که طرف مقابل برای اینکه چگونه به هدف مورد نظر دست یابیم ، یک دیدگاه جدیدی داشته باشد زیرا حرف ها و بحث های خوبی در چند روز گذشته بخصوص در حضور وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی مطرح شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برای نخستین بار بود که وزیران خارجه در وین به روند مذاکرات جامع می پیوستند،گفت: در ژنو دو بار وزرای خارجه برای دستیابی به توافق به روند مذاکرات پیوستند.

ظریف افزود:به نظر من، تغییر نگاه سیاسی به قضیه، از اینکه صرفا بخواهیم یک تعداد مواضع را تکرار بکنیم تا اینکه بخواهیم به نتیجه برسیم، بسیار مهم بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی،تاکید کرد: نکته ای که رهبر معظم انقلاب درمورد نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند بسیار راهگشا بوده است زیرا به خوبی نشان داد که برنامه هسته ای ما با یک هدف مشخص از روز اول برنامه ریزی شده است.

ظریف با بیان اینکه قابل فهم بودن این موضوع برای طرف های ما نیاز به بحث داشت، گفت: آنها متوجه شدند ما که می گوییم یک تعداد مشخص سانتریفیوژ یا سو نیاز داریم، برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه سوخت تولید کنیم؛ این خودش باید ایجاد اطمینان کند اما تا اینکه به این مرحله برسد، مقداری طول می کشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و از نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد.

ظریف افزود: البته در حوزه های دیگر نیز ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم. آنها هم با دیدگاه ها و رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما در این مذاکرات فقط درمورد موضوع هسته ای بحث می کنیم و امیدوارم با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود.

وزیر امور خارجه درخصوص مدت زمان تمدید احتمالی مذاکرات ایران و 1+5،گفت:این زمان تقربیا مشخص است و براساس توافق ژنو تا 24 نوامبر(آذرماه) می باشد فقط نیاز است که در مذاکرات به این نتیجه برسیم که نیاز به تمدید مذاکرات داریم و اینکه روش تمدید را اعلام کنیم .


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com

..............................................................................................................................

 دیدار شرمن با تیم مذاکراه‌کننده ایران
 وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز به منزله ادامه رایزنی ها برای تمدید توافق ژنو با سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این گفتگوها در ادامه رایزنی های دیروز است.

ایران و آمریکا دیروز چندین بار مذاکرات در سطح کارشناسی و معاونان داشتند، این رایزنی ها به منظور تصمیم گیری درباره نحوه تمدید مذاکرات است.

پیش از این شنیده شده بود این دور از مذاکرات پس از دو هفته با توافق طرفین احتمالاً برای 4 ماه دیگر تا 24 نوامبر که زمان یک سال تعیین شده در توافق ژنو برای مذاکره برای نگارش توافق جامع است تمدید می شود.

همچنین به گزارش مهر ، برخلاف شایعات منتشر شده مبنی بر توافق بر سر بازگشت هیات ها به وین در چند هفته آینده هنوز توافقی حاصل نشده است.

قرار بود مذاکرات بین آمریکا و ایران دیروز به اتمام برسد و وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری در خصوص جزئیات گفتگو کند. مذاکرات آمریکا با ایران شب گذشته به نتیجه نرسید و رایزنی ها به امروز موکول شد.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com

..........................................................................................................................
اوباما: در حال بررسی تمدید مذاکرات هستیم

این مهلت برای رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای با ایران کمتر از چهار روز دیگر در بیستم ژوئیه سر می‌آید. اوباما بعدازظهر روز چهارشنبه درباره روند مذاکرات تا کنون گفت: "واضح است که در زمینه‌های مختلفی پیشرفت واقعی داشته‌ایم و یک مسیر قابل اعتماد در پیش داریم."

رئیس‌جمهوری آمریکا که در کاخ سفید با خبرنگاران سخن می‌گفت، بر "شکاف‌های قابل‌توجه بین ایران و جامعه جهانی" تاکید کرد و در عین حال گفت: "در چند روز آینده همچنان به رای‌زنی با کنگره ادامه می‌دهیم و مذاکره‌کنندگان ما هم به گفت‌وگو با ایران و هم‌پیمانان ما ادامه می‌دهند تا در یابیم که آیا تمدید این مذاکرات ضرورت دارد یا نه."

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا، گزارش‌هایی از احتمال تمدید این مهلت منتشر شده است. از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر سه‌شنبه و بعد از چند دور مذاکره با همتای آمریکایی‌اش در وین گفته بود که در طرف‌های مذاکره این تمایل را می‌بیند که صرف زمان بیشتر برای گفت‌وگوها "شاید مفید و لازم باشد".

باراک اوباما پس از آن سخن می‌گفت که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار کرد.کری در این جلسه درباره مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهان به رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داده است. برخی ناظران این سخنان اوباما را به چراغ سبز آمریکا برای تمدید مهلت مذاکرات تعبیر کرده‌اند.

'امید به توافق'
منابع ایرانی می‌گویند قرار بوده جان کری، پیشنهاد ایران را با باراک اوباما در میان بگذارد

نمایندگان رسانه‌های ایران در وین به نقل از مقام‌های ایرانی گفته بودند که در نشست باراک اوباما با جان کری در واشنگتن، بسته پیشنهادی ایران بررسی می‌شود.

هنوز جزئیاتی درباره این پیشنهاد منتشر نشده است.

ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان) در آذر سال گذشته در ژنو توافق کردند که تا روز ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) متن توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را نهایی کنند.

طبق این توافق، فرصت مذاکره‌کنندگان برای شش ماه دیگر هم قابل تمدید است.

مذاکرات هسته‌ای در وین یک هفته پیش با گفت‌وگوهای معاونان روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا دنبال شده است.در جریان این مذاکرات، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با هم‌تای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار کرده است.

موضع‌گیری قانون‌گذاران آمریکا
هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای در وین، قانون‌گذاران در ایران و آمریکا در این باره موضع گرفته‌اند.

گزارش شده است که چند سناتور در کنگره آمریکا در حال تنظیم نامه‌ای خطاب به باراک اوباما هستند که در آن از آمریکا خواسته شده است هر گونه توافقی با ایران، مهلتی ۲۰ ساله داشته باشد و در این مدت، بازرسی‌هایی "دقیق و موشکافانه" از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شود. در این نامه خواسته شده است که تحریم‌های ایران هم به‌تدریج و در یک بازه زمانی طولانی لغو شوند.

کنگره آمریکا موضعی سرسخت در قبال برنامه هسته‌ای ایران داشته است و برخی از اعضای آن، در ماه‌های گذشته بارها از سیاست باراک اوباما در مذاکره با ایران انتقاد کرده‌اند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com
................................................................................................................................
 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به او
 اطمینان داده تا روز اخر اکتبر مسئولیت خود را در قبال مذاکرات ایران و 1+5 با جدیت دنبال کند.

وی عصر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی درباره تغییر کاترین اشتون و تعیین جانشین او و تاثیر ان بر مذاکرات ایران و 1+5 گفت: خانم اشتون تا اول نوامبر مسئول این کارخواهند بود. من یقین دارم که زمان کافی تا ان موقع برای رسیدن به نتیجه وجود دارد.

ظریف گفت: البته ما شنیدیم که امروز و فردا ممکن است در مورد جانشین ایشان بحث شود اما بحث در این باره با تغییر ایشان فرق می کند. ایشان به ما اطمینان دادند که تا روز اخر اکتبر مسئولیت خودشان را به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جدیت دنبال می کند.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir
.................................................................................................................................
اوباما پس از امضای توافق باید به ایران برود

هیلاری مان لورت استاد دانشگاه و مذاکره کننده سابق امریکا با ایران گفت: مذاکرات هسته ای فعلی بهترین شانس آمریکا برای توافق هسته ای با ایران است.

وی افزود: اگر توافق هسته ای با ایران منعقد شود، آمریکا مجبور به کنار گذاشتن و باطل اعلام کردن دکترین بوش و پذیرش حق هسته ای ایران از جمله غنی سازی می شود.

این مقام سابق آمریکایی اضافه کرد: مسئله ی اصلی تعداد سانتیرفیوژ یا میزان غنی سازی که مذاکره کنندگان در حال گفتگو در مورد آن هستند، نیست. از نگاه من، مسئله ی کلیدی آن است که با کشوری که بوش از آن به عنوان عضو محور شرارت یاد می کرد رفتاری عادی داشته و حقوق آن را به رسمیت بشناسیم.

مذاکره کننده سابق امریکا با ایران بیان داشت: بهترین سناریو ممکن، آن است که توافق هسته ای به کاتالیزوری برای از سرگیری روابط ایران و امریکا به مانند رفتار نیکسون در قبال چین تبدیل شود.

وی افزود: در این سناروی، پرزیدنت اوباما به تهران می رود و جایگاه امریکا در خاورمیانه را به حالت سابق خود بازمی گرداند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir
................................................................................................................................
 
مایکل مان: درباره توافق تا یکشنبه آینده تردید دارم


مایکل مان، سخنگوی اشتون، پیش از آغاز نشست خبری وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: همه تلاش می کنند و مذاکرات ادامه دارد تا با کاهش اختلافات توافق نهایی تا تاریخ 20 جولای حاصل شود.
 
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا تاریخ 20 جولای به توافق نهایی برسیم افزود: من درباره دستیابی به توافق نهایی در زمان تعیین شده تردید دارم.
 
مان درباره برخی گمانه زنی های رسانه ای از وجود اختلاف نظر میان اعضای گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران عنوان داشت که این موضوع اصلا صحت ندارد و گروه 1+5 با یکدیگر متحد هستند و متحد باقی خواهند ماند.
 
سخنگوی اشتون همچنین درباره حملات روزهای گذشته رژیم صهیونیستی به باریکه غزه که به کشته شدن بیش از 100 نفر انجامید نیز گفت من سخنگوی اتحادیه اروپا هستم و اتحادیه اروپا در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل پیوسته است و نظر مشابه با این شورا را در زمینه حوادث این روزهای غزه دارد.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir
................................................................................................................................
نتایج یک نظرسنجی درباره توافق ایران و 1+5

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می دهد که بیش از 60 درصد مردم این کشور از حصول توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند.

واشنگتن پست نوشت: بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی نهاد برنامه مشاوره عمومی و مرکز مطالعات بین‌ المللی و امنیتی دانشگاه مریلند در ایالات متحده آمریکا انجام شده نشان می دهد که ۶۱ درصد از مردم آمریکا خواهان توافق مشروط هسته ای واشنگتن با ایران هستند.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۱ درصد از شرکت کنندگان بر این عقیده اند که باید در مقابل رفع برخی تحریمها، ظرفیت غنی سازی ایران محدود و بازرسی های سرزده اضافی از فعالیت هسته ای این کشور اعمال شود.

۶۲ درصد از جمهوریخواهان، ۶۵ درصد از دموکرات ها و ۵۱ درصد از کسانی که مستقل از این جناح ها هستند، موافق این نظر هستند.

در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی یاد شده، تنها ۳۵ درصد موافق ایده ادامه اعمال فشارهای روزافزون بر ایران برای وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف غنی سازی اورانیوم بوده‌اند، لازم به ذکر است که این تفکر مورد حمایت برخی از اعضای کنگره نیز هست.

اما اکثریت بر این نظر هستند که ایران می تواند غنی سازی را در سطح مورد نیاز برای تولید انرژی هسته‌ای انجام دهد و امکان بازرسی های سرزده برای ممانعت از ساخت بمب هسته‌ای در کشور را فراهم سازد، به این ترتیب برخی تحریم ها بسته به عمل جمهوری اسلامی به تعهدات خود می تواند به تدریج برچیده شود.

در این نظرسنجی خلاصه‌ای از استدلال اعضای کنگره برای تعامل با ایران یا‌‌ رها کردن مذاکرات و بیشتر کردن فشار‌ها بر این کشور برای کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، توضیح داده شد.

"استیون کول" مدیر نهاد برنامه مشاوره عمومی، می گوید که مردم آمریکا هر دو استدلال مطرح شده درباره تعامل با ایران یا سنگین کردن وزنه تحریمها را قانع کننده تشخیص داده اند، اما وقتی سوال نهایی پرسیده شد، اکثر آنها حامی گزینه تعامل با ایران بودند.

همچنین ۶۱ درصد از رای دهندگان حامی تعامل بر سر همکاری مشترک آمریکا با ایران برای بحران عراق بوده اند.

این گزارش در ادامه می گوید که ۷۰ درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی، حامی دیگر ابزارهای اعتماد سازی میان ایران و آمریکا از قبیل همکاری های ورزشی و فرهنگی یا مذاکره برای رفع نگرانی ها بوده اند.

"نانسی کالجر" مدیر تحقیقات مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند، نیز می گوید که اگرچه هیچ پاسخ آسان و مشخصی برای مناقشه برنامه هسته ای ایران وجود ندارد، اما بیشتر آمریکائی ها به روشنی خواستار رویکرد دیپلماتیک و همکاری بر سر گزینه‌های جایگزین هستند و اکثریت جمهوریخواهان، دموکرات ها و افراد مستقل بر این عقیده‌اند که مصالحه و سازش بهتر از اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران جوابگو خواهد بود.

انتشار این نظرسنجی در زمانی صورت می گیرد که که ایران و 6 قدرت جهانی  پنج روز دیگر به پایان ضرب الاجل 6 ماهه توافق هسته‌ای ژنو نزدیک می‌شوند.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com
...............................................................................................................................

جن ساکی: تمدید مذاکرات یک گزینه است

 جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود در واکنش به اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه این کشور که گفته بود پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات هسته‌ای ایران حاصل شده است، گفت: من به طور دقیق به اظهارات وی اشاره می‌کنم که گفته بود ما در حال تلاش هستیم و تیم ما روی این مسئله کار می‌کند. در طول چند روز باقیمانده تا ضرب‌الاجل باقی‌مانده مذاکراه‌کنندگان آمریکا به کار خود ادامه می‌دهند.



سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: پیشرفت‌هایی حاصل شده است و این پروسه ادامه دارد. وزیر امور خارجه قرار است در روزهای آینده با رئیس‌جمهور و کنگره رایزنی کند و به طور قطع تمدید یکی از گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود اما من این موضوع را به تیم مذاکره‌کننده‌مان می‌سپارم تا در این خصوص اطلاعات بیشتر را بدهد.

جن ساکی در پاسخ به این سوال که آیا منظور جان کری از پیشرفت واقعی و محسوس یک چیزبوده است، اظهار کرد: ‌بله این دو معنای مشابهی دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در این مورد که آیا وزیر امور خارجه تمدید مذاکرات را پیشنهاد خواهد داد یا نه، بیان کرد: همان طور که گفتم من در این