بازتاب جهانی تمدید مذاکرات هسته ای
روایت رسانه های غربی از تمدید مذاکرات هسته ای امیدوار بودن به باز ماندن پنجره دیپلماسی است.
روایت رسانه های غربی از تمدید مذاکرات هسته ای امیدوار بودن به باز ماندن پنجره دیپلماسی است. با این حال در داخل ایران، منتقدان دولت معتقدند بیش از آنچه این تمدید به نفع ایران باشد به نفع غربی ها است. اندیشکده بروکینگز هم پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت:«افکار عمومی ایران بیش از افکار عمومی غرب از شکست مذاکرات تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه، به ویژه ادامه تحریم‌ها ناامید خواهند شد.»

ماههای پیش رو فرصتی برای پر کردن شکاف ها و واقع بین شدن طرف غربی است. اگر چه رسانه های غربی تلاش می کنند ادامه غنی سازی در ایران را لجبازی قلمداد کنند،اما چارچوب مشخص مذاکره کنندگان ایران و پایبندی به تعهداتش در ماههای گذشته، بهترین سند برای به نتیجه رسیدن توافق نهایی است.  در جدول ذیل می تواند بخشی از این تحلیل ها درباره دلایل تمدید مذاکرات را ملاحظه فرمائید:

رسانه

اظهار نظر

دیلی تلگراف

در شرایطی که امید به کاهش تحریم‌ها در نتیجه مذاکرات هسته‌ای شدت یافته، فشار شرکت‌های انگلیسی بر دولت این کشور برای بازگشت به ایران افزایش یافته است. این روز‌ها پروازهای دبی ـ تهران پر از تاجران بین‌المللی است که با هدف یافتن زمینه‌های مناسب اقتصادی به ایران سفر می‌کنند.

کریستین ساینس مانیتور

اگر چه دیپلمات‌های ایران و شش قدرت جهانی از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات سخن می‌گویند که موجب شده تا مدت این مذاکرات را تمدید کنند اختلافات اساسی میان طرف‌ها هنوز دستیابی به توافق نهایی را به خطر می‌اندازد.

اندیشکده بروکینگز

اکنون در ماه‌های باقی مانده فرصت زیادی برای از بین بردن شکاف‌های باقی مانده میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود ندارد اما برای مذاکره‌کنندگان بهتر است به جای عجله برای بازگشت به میز مذاکره به پایتخت‌های خود برگردند و در مورد انتخاب‌های سختی که باید بگیرند با مقامات‌شان رایزنی کنند. حتی با وجود تعیین یک ضرب‌الاجل جدید و تمدید مذاکرات تا 24 نوامبر سال 2014 دستیابی به توافق تضمین شده نیست.

نیویورک‌تایمز

پشت تصمیم باراک اوباما برای تمدید مذاکرات با ایران محاسبه‌ای است که دولت ترکیبی از فشار و انگیزه را به کار گرفته است: حفظ تحریم‌های سخت علیه ایران در کنار اجازه دسترسی به این کشور به سرمایه بلوکه شده‌اش در خارج نشان می‌دهد یک توافق محتمل است.

خبرگزاری یو.اس.ای تودی

موافقت ایران بر سر بعضی از مسائل مهم با غرب مانند کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در این کشور باعث ساکت ماندن مخالفان توافق با ایران در کنگره‌ی آمریکا شده است؛ مخالفان توافق با ایران معتقدند تنها راه صلح‌آمیز ماندن برنامه‌ی هسته‌ای ایران صدور تحریم علیه این کشور است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان

تمدید مذاکرات فرصتی است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد و باید به دیپلماسی شانسی برای رسیدن به موفقیت داد. به طور قطع جنگ‌طلبان در کنگره آمریکا با اعمال فشار برای تصویب تحریم‌های یک طرفه علیه ایران به تلاش‌های خود از خط خارج کردن مذاکرات ادامه می‌دهند اما ما نمی‌توانیم ایران را به دلیل خواسته‌های هسته‌ای‌اش تحریم کنیم. اگر چنین چیزی کارایی داشت ایران اکنون تسلیم شده بود.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir

مطالب پیشنهادی :
مثبت ترین بخش عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای در وین6
داعش زن ۲۶ ساله سوری را سنگسار کرد + عکس
توضیح حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری
سئوال جالب یک نماینده مجلس از وزیر راه...
بازهم هواپیمای مالزی با 295 سرنشین سقوط کرد+ تصاویر