اما با تغییر دولت، سیاست «روان‌سازی سفر اتباع خارجی به ایران» در رأس هیئت دولت و از سوی رییس‌جمهور مطرح شد
  به اعتقاد برخی فعالان حوزه‌ی گردشگری، گرفتن ویزای ایران برخلاف تصور عموم مردم جهان، خیلی هم سخت نیست‌، آن هم در مقابل مصائبی که ایرانی‌ها برای گرفتن ویزای برخی کشورها متحمل می‌شوند. با این حال، یکی از شعارهای اولیه‌ رییس‌جمهور، روان‌سازی سفر اتباع خارجی، بویژه گردشگران به ایران بود.

تسهیل صدور و لغو ویزای ایران، داستانی است که از دولت قبل شروع شد، آن زمان که رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد لغو ویزای ایران را با 60 کشور ارائه کرد؛ ولی این طرح به‌دلیل مخالفت‌هایی که بیشتر از سوی دستگاه‌های امنیتی دخیل در صدور ویزا وارد شد، به سرانجام نرسید.

اما با تغییر دولت، سیاست «روان‌سازی سفر اتباع خارجی به ایران» در رأس هیئت دولت و از سوی رییس‌جمهور مطرح شد. پس از آن، کارگروه «تعیین کشورهای هدف برای اعمال مقررات لغو ویزا و تسهیل صدور ویزای گردشگران خارجی» با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه،‌ کشور و سازمان‌های توسعه و تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد. اواخر سال گذشته هم پیشنهادها و توافق‌های صورت‌گرفته در این کارگروه به رییس‌جمهور داده شد تا پس از بررسی، نتیجه را اعلام کند.

در این‌باره، معاون گردشگری کشور اواخر سال گذشته گفت، «خبرهای خوشی را از تسهیل صدور ویزا تا نوروز 93 اعلام می‌کنیم» اما آن خبرهای خوش هنوز اعلام نشده است.

بسته پیشنهادی تسهیل صدور و لغو ویزا که محتوای آن تا به حال به‌صورت کامل اعلام نشده، اسفندماه 1392 به حسن روحانی - رییس‌جمهور - داده شد. حالا مرتضی رحمانی‌موحد - معاون گردشگری کشور - به خبرنگار ایسنا گفته است:‌ «طرح یادشده در هیئت دولت و در جلسات متعدد در حال بررسی است.»

بیشتر از این، تا امروز خبر دیگری درباره‌ی صدور ویزای ایران و تصمیم‌ نهایی دولت برای روان‌سازی سفر اتباع خارجی به کشورمان منتشر نشده است. این تصمیم را در نهایت، رییس دولت خواهد گرفت.

پیشنهادهایی که تا کنون درباره‌ی تسهیل صدور و لغو ویزای ایران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان عضو آن کارگروه منتشر شده، شامل این موارد است: افزایش فهرست برخی کشورها برای دریافت ویزای فرودگاهی، لغو ویزا برای گردشگران سلامت در صورت توافق دستگاه‌های دخیل، صدور ویزای رایگان برای تورگردانان خارجی که با هدف آشنایی به ایران سفر می‌کنند، کاهش مدت زمان صدور ویزا، تعیین کشورهایی برای لغو ویزا، راه‌اندازی E -Visa و افزایش مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی از دو هفته، به یک ماه.

ایران در حال حاضر امکان صدور ویزای فرودگاهی را که دو هفته اعتبار دارد، برای تمام کشورها به‌جز 10 کشور کلمبیا، سومالی، آمریکا، انگلیس، کانادا، بنگلادش، اردن، عراق، افغانستان و پاکستان دارد.

تسهیل و لغو ویزا همواره شاخصی برای تأمین امنیت در کشور متبوع بوده است. در عصر رقابت گردشگری میان کشورها، بسیاری در حال دست کشیدن از سیاست‌های سخت‌گیرانه نسبت به صدور ویزا هستند و این تسهیلات معمولا برای بازارهای هدف گردشگری سریع‌تر فراهم می‌شود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
این عکس که بدتر از سر بریدن داعشی هاست (18+ !!!)
پوشش عجیب فلسطینی ها در نبردهای غزه +عکس
تهران ، منطقه 18 ، محله نسیه برها
داعش زن ۲۶ ساله سوری را سنگسار کرد + عکس
توضیح حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری