ظریف از راه نرسیده، با وین 6 به مجلس رفت
آقای وزیر از گرد راه نرسیده، راه بهارستان را کوبیده است تا در دقایق پایانی صحن علنی به دستور علی لاریجانی در جلسه غیر علنی مجلس را در جریان جزئیات دور آخر مذاکرات قرار دهد.
 آقای وزیر از گرد راه نرسیده، راه بهارستان را کوبیده است تا در دقایق پایانی صحن علنی به دستور علی لاریجانی در جلسه غیر علنی مجلس را در جریان جزئیات دور آخر مذاکرات قرار دهد. جزئیات اظهارات وزیر امور خارجه البته منتشر نشده است، اما آن طور که محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس می‌گوید: «وجدان عمومی مجلس این کار را تحسین و قبول کرد که تیم مذاکره کننده در راستای منافع ملی اهتمام کرده است.»

به گفته برخی نمایندگان، با وجود این که جلسه صبح دیروز با هدف پرسش و پاسخ نبوده است اما وزیر به دو سوال مطرح شده طوری پاسخ داده است که جای ابهام باقی نمانده است.

بر اساس گزارش آقای ظریف اگر همان‌طور که تاکنون به تعهدات‌مان در توافق ژنو عمل کرده‌ایم، در چهار ماه آینده نیز به این تعهدات عمل کنیم و اعضای 1+5 هم متعاقبا تعهداتشان را عملیاتی کنند می‌توانیم پیش از پایان دوره چهار ماهه به توافق همه‌جانبه‌ای دست پیدا کنیم.

تابش همچنین با اشاره به این که تیم‌های قبلی مذاکره ایران در پرونده هسته‌ای هر چند سال یک بار به مجلس می‌آمدند تاکید کرده است که شاید انتقادهایی از طرف نمایندگان وجود داشته باشد اما «آقای ظریف گزارش خوبی دادند که مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت.»

یک عضو هیات رییسه مجلس خبر داده است که وزیر امور خارجه در جریان توضیحاتش برای نمایندگان، گفته است که تیم مذاکره کننده از ابتدا براساس نیاز کشور پیگیر دستیابی به 190 هزار سو غنی‌سازی بوده است.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس هم بعد از پایان جلسه به خبرنگاران گفت که طبق گزارش ارائه شده عمده بحث اختلافی تنها در مورد ظرفیت غنی‌سازی بوده است و با توجه به توضیحاتی که وزیر امور خارجه ارائه کرد به نظر می‌رسد که 1+5 پذیرفته‌اند که باید خواسته‌های به حق ملت ایران را درنظر بگیرند.

وی همچنین گفته است که «تولید 190 هزار سو غنی‌سازی مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده است.»

منصور حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در مورد جلسه غیر علنی صبح امروز علاوه بر «خوب» ارزیابی کردن گزارش آقای ظریف، اظهار کرده است که «روند مذاکرات در آینده بستگی به شرایطی که در آینده اتفاق می‌افتد دارد، اگر طرف مقابل بخواهد بداخلاقی کند و حقوق ما را قبول نکند روند مذاکرات به نحو دیگری پیش خواهد رفت.»

جزئیات گزارش ظریف به مجلس منتشر نشده است، احتمال دارد که چنین گزارش‌هایی از تکرار فشارهای بعدی به وزارت خارجه که بعد از دور قبلی مذاکرات ایجاد شد جلوگیری کند، علاوه بر این نتیجه ملموس و منتشر شده دیگر جلسه غیرعلنی امروز مجلس این بود که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه درخواست کرد که در مقاطع یکی دوماهه گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای به مجلس ارائه کند.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
این کنایه تند و تیز ناطق نوری به هاشمی بود!؟
سئوال جالب یک نماینده مجلس از وزیر راه...
مشاجره ساده دو خواهر رنگ خون گرفت!
روایتی خواندنی از آخرین روز مذاکرات وین
چرا دیوان محاسبات اصراری بر پیگیری تخلف متهمان دانشگاه ایرانیان ندارد؟؟؟