می دانیم چگونه داعش را سرجایش بنشانیم
رئیس مجلس شورای اسلامی ، آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای را تشریح کرد و با بررسی مهمترین تحولات منطقه، گفت: آینده داعش در منطقه سیاه است و آنها رو به سقوط هستند.
علی لاریجانی روز شنبه درباره ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق و اسارت برخی از آنان به دست داعش، گفت: اگر آنها در پایگاه اسپایکر نیروهای ایرانی را اسیر کرده بودند، حتما آنها را نمایش می دادند؛ بنابراین این حرفها ادعایی بیش نیست.

عراق نیازی به نیرو ندارد

لاریجانی ، افزود: عراق اکنون نیاز به نیرو ندارد، بلکه برای مقابله با این حمله ای که به ارکان نظامی و امینی این کشور شده، نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد. ما هر کمکی را که به دولت عراق به عنوان کشور دوست و برادر در این زمینه لازم باشد ارائه می دهیم، ولی آنها از ما نیرو نخواسته اند و مسأله عراق هم با نیرو حل نمی شود.

لاریجانی درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر کشته شدن ایرانی ها در خاک عراق گفت: اطلاعاتی که داده شده است، دقیق نیست؛ همانطور که گفتم عراقی ها نیازی به نیرو ندارند. "داعش می داند که نمی‌تواند با ایران وارد مصاف شود، زیرا ظرفیتش کوچک است"

می دانیم چگونه داعش را سرجای خود بنشانیم

لاریجانی در خصوص برخی خبرها مبنی بر اینکه داعش به مرزهای ایران نزدیک شده و یا اینکه داعش تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید، گفت: داعش می داند که نمی تواند با ایران وارد مصاف شود، زیرا از نظر ظرفیت کاری کوچک است و ما طبق تجربه می دانیم که چگونه آنها را سرجای خود بنشانیم. این فقط یک شعار است که آنها می خواهند در این مقطع از آن استفاده کنند.

آینده داعش سیاه است

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ولی افق آینده داعش بسیار سیاه است و از این به بعد در سرازیری قرار گرفته و این حداکثر کاری بوده که می توانسته انجام دهد؛ و از این به بعد قدرت عملیاتی بالایی نخواهد داشت.

زیاده خواهی غرب در مذاکرات 1+5

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه به افق مذاکرات ایران و 1+5 درسایه تمدید چهار ماهه آن می نگرد و آیا به نتیجه این مذاکرات خوشبین هست و عملا دستیابی به توافق با گروه 1+5 وجود دارد، گفت: نظر خیلی روشنی را نمی توان در حال حاضر بیان کرد. در مذاکراتی که در گذشته صورت گرفته است، گام های کوچک برداشته شده است اما برای حل کلیت مسأله، هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی افزود: برداشت ما از متن مذاکرات این است که یک نوع زیاده خواهی هایی در این زمینه وجود دارد. آنچه که ایران معتقد است، این است که ما دانش هسته ای صلح آمیز داشته باشیم و تولید سوخت برای نیروگاه را بتوانیم انجام بدهیم. نظارت های لازم بر این امر را قبول داریم و آژانس بیاید و نظارت خودش را انجام بدهد و مناسبات دیگری را که اطمینان بخش باشد بوجود بیاوریم. ما به سمت سلاح نخواهیم رفت و تضمین های آن را هم می توان بوجود آورد.

لاریجانی تاکید کرد: اما یک چیز، آن خطی است که نمی خواهیم از آن جدا شویم و آن هم این است که ما تولید سوخت برای نیروگاه داشته باشیم و بتوانیم انواع فناوری صلح آمیز هسته ای را داشته باشیم. این خطی است که ما باید داشته باشیم و دنبال می کنیم.

احتیاجی به نمایش و دکور نداریم

وی گفت: برخی از کشورها به نظر می آید به دنبال "عروسک بازی هسته ای" هستند. یعنی فکر می کنند که ایران می خواهد نمایشی بدهد. ما احتیاج به نمایش نداریم. ما دانش هسته ای را به دست آورده ایم و این یک پدیده واقعی است و ما بدنبال این نیستیم که مثلا یک دکوری از مسأله هسته ای بوجود بیاوریم. برخی از این پیشنهادهایی که مطرح شده است، انسان احساس می کند که این کشورها دنبال بازی هسته ای هستند؛ نه حل مسأله هسته ای. این حتی در مذاکرات هسته ای اخیر هم وجود دارد و من احساس میکنم که یا هدف را گم کرده اند یا تصور می کنند که ما با یک "عروسک بازی" مواجه هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این یک مذاکره جدی است. ایران دانش صلح آمیز هسته ای را که خودش بوجود آورده است، نیاز دارد. در واقع مقررات بین المللی نیز این اجازه را میدهد و ما دنبال سلاح هم نیستیم.

لاریجانی افزود: حالا قبول کرده اند که ایران غنی سازی دارد و می توانیم روی این مدل کار کنیم، خب مدل آن را تکمیل کنید چرا وقت می گذرانیم؟ آنها دنبال این نباید باشند که ایران را به چیزهای فرعی سرگرم کنند. یک مختصر عقلی وجود دارد که ما مسائل اصلی و فرعی خودمان را تشخیص بدهیم.

در باره اصل غنی سازی اختلافی وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بین ایران و گروه 5+1 تصریح کرد: اختلافات هست که در برخی از زمینه ها عمیق است و برخی از آنها قابل نزدیک شدن است. در اصل موضوع غنی سازی اختلاف وجود ندارد، بلکه درحجم آن است. اختلاف هم زیاد است.

آینده روابط ایران و آمریکا

لاریجانی در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا گفت: خیلی عوامل در این مسأله نقش دارد، من فکر می کنم در مجموع با این رفتار آمریکایی ها در منطقه، اختلاف هایمان با آنها عمیق است؛ مثلا مسأله فلسطین را در نظر بگیرید؛ ما معتقدیم باید به مردم مظلوم فلسطین کمک کنیم و هرگونه کمکی را به آنها ارائه دهیم، ولی آنها می گویند نه باید بمب های جدید به صهیونیستها بدهیم تا بر سر فلسطینی ها بریزند؛ بنابراین اختلاف کوچک نیست و ما این را مسئله کوچک نمی دانیم.

لاریجانی اظهار داشت: حتی اگر موضوع هسته ای هم حل شود، این اختلافات ادامه خواهد داشت.

رئیس مجلس شور تأکید کرد: بنابر این اختلاف کم نیست، مشکل این است که آمریکاییها منطقه را نمی شناسند؛ با تصور خاصی فتنه ای را به وجود می آورند و به دلیل آنکه بلد نیستند آن را حل کنند، آن را به حال خود رها می کنند و می روند.

"دندان نیش" آمریکا را کنده اند

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کلا پروسه رفتاری آمریکا در منطقه این گونه بوده است؛ از سال 2011 تاکنون تروریسم در منطقه رشد کرده است، این وضعی است که ما با آمریکا داریم لذا اختلافها با آمریکا در عدم واقع بینی آمریکا به منطقه ریشه دارد.

لاریجانی اظهار داشت: اکنون دیگر زمان سلطه طلبی گذشته است؛ آمریکاییها باید بفهمند این روباهی و درندگی گذشته دیگر وجود ندارد و آنان اکنون موجوداتی هستند که دندان نیششان را کنده اند و خیلی هیبت گذشته را ندارند و باید با عقل بیشتر کار بکنند تا با دندان.

دروغ آمریکا در مبارزه با تروریسم

لاریجانی تأکید کرد: این امر نشان می دهد که روش آمریکا در مبارزه با تروریسم، نادرست و دروغین است؛ زیرا همزمان که می گویند که در حال مبارزه با تروریست ها هستند، پشت صحنه با آنها "فالوده می خورند" و به آنها کمک می کنند و پول و سلاح می دهند.

لاریجانی گفت: این اشتباهی استراتژیک است که فکر می کنند می توانند از تروریستها استفاده تاکتیکی کنند؛ گاهی هم در ادبیات سیاسی آنها مطرح است که مثلا از تروریستها استفاده می کنند و در فرصت مناسب هم آنها را می کشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان ادامه داد: تروریستها وقتی وارد ذهن افراد و خانه ها شدند، مبارزه با آن با روشهای کلاسیک نظامی ممکن نیست، زیرا تروریستها سوار کار می شوند.

دیدگاه ایران در مورد دولت آینده عراق

لاریجانی در خصوص نخست وزیر و دولت آتی عراق خاطرنشان کرد: ایران به صورت مستمر در حال رایزنی با طرفهای مختلف در عراق است؛ عراق تجربه موفقی از دموکراسی در منطقه است؛ و بعد از آن فجایعی که صدام در عراق به وجود آورد و جنگ طولانی اشغال عراق، مردم این کشور اکنون تازه خود را می یابند و حکومت دموکراتیک پیدا می کنند. وی تأکید کرد: خواست ما حکومت وحدت ملی با حضور اطراف، یعنی کردها، سنی ها و شیعه بر پایه قانون اساسی است. لاریجانی در خصوص روابط ایران و کردستان عراق گفت: ما با کردها سابقه ای طولانی داریم، و از زمان رژیم صدام همیشه کردهای عراق پناهشان ایران بود. ما با رهبران کردهای عراق رابطه نزدیک و گفتگو و رایزنی نزدیکی داریم.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز حرکت بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حل بحران سوریه گفت: مسأله سوریه، چیزی نبود که با انتخابات حل شود؛ زیرا آن جریانی که در سوریه در حال تخریب است نه به انتخابات کار دارد و نه آینده اقتصادی این کشور؛ رفتار آنها با مردم سوریه در مناطق تحت سیطره خود نشان می دهد که نظم آنان در بی نظمی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این اعتقاد که با انتخابات همه مشکلات سوریه حل شود، درست نیست. این انتخابات یک راه و آغاز یک حرکت است؛ برای هر راه حلی در سوریه، باید پایه های دموکراسی جدی گرفته شود.

فقدان تحرک بین المللی قوی برای حل مسأله سوریه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحرک بین المللی قوی را برای حل مسأله سوریه نمی بینم؛ که یکی از آنها به دلیل حوادثی است که در عراق روی داد و آمریکا برخی کشورهای دیگر را مبهوت کرد. از طرفی اوضاع غزه اولویتهای جدیدی را به وجود آورده است.اکنون راه حلهایی را برای مسأله سوریه که روی میز باشد، نمی بینیم.

لاریجانی افزود: با این حال فکر می کنم که زمینه ها برای حل مسأله سوریه بهتر شده است.

سازمان ملل یک ظرف توخالی شده است

لاریجانی درپاسخ به سوالی درباره نوع نگاه ایران به "دی میستورا" فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در امور سوریه گفت: نگاه خیلی منفی به این مسئله نداریم. ولی خیلی امیدوارهم نیستیم. وی تأکید کرد: من متاسفم که این مطلب را باید بگوییم؛ وقتی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره غزه این گونه موضعگیری می کند، انسان را بسیار ناامید می کند. چطور ایشان فقط یک طرف را می بیند؟

لاریجانی افزود: برای سازمان ملل خجالت آور است که درباره حادثه ای به این روشنی از رژیم صهیونیستی حمایت کنند، و آنها را به خاطر چهار موشک کوچک غزه که به آنجا خورده است، دلداری بدهند؛ و آن همه جنایت در بیمارستان، مدرسه، بازار و خانه را نبینند. این بخشی است که نشان می دهد سازمان ملل یک ظرف توخالی شده است.

روابط ایران و عربستان در وضعیت سکون قبلی است

وی درپاسخ به سوالی درباره احتمال وجود نشانه های گشایش در روابط ایران و عربستان و نگاه ایران به عملکرد سیاسی عربستان در عراق و سوریه و سایر مناطق گفت: فکر نمی کنم تغییر مهمی رخ داده باشد. وضع همان حالت سکون قبلی دارد. هر شرایطی قبلا بوده، الان هم هست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از منظر ما، در شرایط فعلی همه کشورها باید اختلافات خود را کنار بگذارند و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرمودند؛ برخی از اشتباهات و برخی از اختلافاتی که وجود داشت باید صرف نظر شود و روی مسئله فلسطین و آینده این منطقه تمرکز پیدا کنند. امیدواریم که این توجه به وجود بیاید. نگاه ما این است.

وی تصریح کرد: ما برای سعودی ها و عربستان و کشورهای دیگر به عنوان فرزندان امت اسلامی ارزش زیادی قائل هستیم و برخلاف این حرف هایی که گاهی در رسانه ها می زنند که مثلا رقابت هایی هست. ما (رقابت) نداریم. ما معتقد به این حرف ها نیستیم. آن چیزی که امام خمینی (ره) مبنای حرکت انقلاب اسلامی قرار داد؛ وحدت کلمه و وحدت امت اسلامی بود.

راه حل بحران بحرین

لاریجانی در خصوص مسأله بحرین گفت: اگر در مسأله بحرین دخالت نظامی نمی شد و برخی سرکوب هایی که همیشه کینه ها را افزایش می دهد صورت نمی گرفت، می توانست زودتر و راحت تر از اینها حل شود.

وی افزود: جریان اکثریتی در بحرین است که می گوید از حقوق سیاسی اجتماعی محروم است؛ مسیری که ایران توصیه می کرد این بود که از طریق مذاکره به نتیجه برسند، ولی برخی آن را نخواستند.

لاریجانی تأکید کرد: این بحران ادامه یافت و کهنه شد و اکنون که این جراحت کهنه شده، حل آن هم مقداری مشکلتر شده است. اما باز هم ما توصیه ما این است که مشکلات را از طریق گفتگوهای سیاسی حل کنند، و حقوق افراد را رعایت کنند و حقوق سیاسی برابر داشته باشند؛ امیدواریم به این راه حل برسند.

نگاه ایران به تحولات یمن

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحران یمن اظهار داشت: امیدواریم یمنی ها از طریق گفتگوهای سیاسی به راه حل هایی که وفاق در آنها وجود داشته باشد برسند؛ تمایل ما همکاری همه گروه ها با یکدیگر است، مانند آنچه درباره عراق گفتیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که سعه صدر تفکر اسلامی در تحمل عقاید مختلف زیاد است، و تنگ نظری کشورها را به آشوب می کشاند؛ لذا ما همه این گروه ها را دعوت می کنیم که با گفتگو و روابط سالم به سمت وحدت بروند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fa.alalam.ir

مطالب پیشنهادی :
دلایل تهدید نبودن ایران هسته‌ای...
تصاویر برهنه زنان،انگیزه توحش سربازان + تصاویر
حضرت آیت‌الله دیگر چرا دچار لکنت زبان در مقابل قدرتمندان است!!!
واکنش‌ آمریکا به بازداشت خبرنگار واشنگتن‌پست
بالاخره یکی گفت ، راهپیمایی کافی نیست ...