ظریف و اشتون اوایل سپتامبر دیدار می‌کنند
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با 1+5 گفت: اوایل سپتامبر دیداری میان کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار خواهد شد.
مجید تخت روانچی در حاشیه همایش ملی واکاوی پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی در جمع خبرنگاران درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: بر اساس توافق انجام شده میان آژانس و ایران کارمان را جلو می‌بریم. تا کنون چند مرحله از این توافق گذشته و سفر آمانو هم بر اساس همین توافق است که چگونه بتوانیم این توافق را اجرایی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بحث اجرای پروتکل الحاقی در کار نیست، گفت: بر اساس توافق انجام شده که به صورت مکتوب به امضای آقای صالحی و آقای آمانو رسیده است این توافق مرحله، مرحله است و اکنون در یکی از مراحل آن قرار داریم. بر همین اساس گاهی مذاکرات در وین و گاهی در تهران انجام می‌گیرد و سفر اخیر آمانو نیز در این چارچوب است.

وی درباره تحریم‌های لغو شده از سوی گروه 1+5 بر اساس توافق ژنو، گفت: از لحاظ اجرایی صادرات پتروشیمی آزاد شدن دارایی‌ها انجام گرفته است که اکنون نیز این توافق 4 ماه تمدید شده است.

روانچی درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، گفت: هنوز تاریخ دقیق بازگشایی سفارت انگلیس در تهران مشخص نشده است که ان‌شاألله در آینده نزدیکی انجام می‌گیرد. از آنجایی که این سفارت مدتی تعطیل شده به مقداری مقدمات نیاز دارد که در حال انجام است. در این میان کاردارهای ترددی دو کشور تا زمانی که سفارت‌ها به حالت عادی خود بازگردند به کارشان ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: البته سفارت ما در لندن خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی مقیم انگلیس ارائه می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک سایر خدمات سفارت نیز انجام خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که قرار بود سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شود، گفت: این‌ها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ‌است و هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است و درصورت معلوم شدن آن را به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. همچنین درباره پرداخت خسارت هنوز بحث جدی انجام نشده است و تنها صحبت‌های جزئی در این زمینه انجام گرفته است و بحث پرداخت خسارت نیز در زمان معین خود انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: مذاکرات کارشناسی میان دو طرف به زودی انجام می‌گیرد ولی هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست. همچنین از اوایل سپتامبر مذاکراتی را به صورت دوجانبه با کشورهای مختلف گروه 1+5 خواهیم داشتم. همچنین اوایل سپتامبر دیداری میان کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه در ماه آگوست بیشتر کشورهای غربی در تعطیلی به سر می‌بردند مذاکرات چندان انجام نشد اما اواخر آگوست و اوایل سپتامبر برنامه‌های متنوعی داریم.

روانچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مهمترین چالش میان ایران و گروه 1+5 چیست، گفت: اختلافات همان اختلافات قبلی است. ما مسائل مختلفی را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار می‌دهیم. برخی از مسائل هنوز حل نشده است. ما به دنبال حل این مسائل از جمله مسأله غنی سازی و تحریم‌ها هستیم. همه این مسائل مهم هستند.

وی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران‌، گفت: اگر نگاهی به گزارش اخیر بیندازیم مشاهده می‌کنید که ایران تمام آنچه را که انتظار می‌رفت بر اساس توافق انجام دهد را انجام داده است و نشان می‌دهد که ایران جدی است و هر آن‌چه که لازم بوده را انجام داده است.

روانچی اضافه کرد: ما معتقد هستیم که می‌توان به توافق پیش از زمان مقرر یعنی 24 نوامبر دست یافت. ایران به نوبه خود اعلام کرده است که هر تلاشی که برای دستیابی به توافق لازم باشد انجام دهد اما طرف مقابل نیز باید چنین تعهدی داشته باشد و گام‌های لازم را بردارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزرای خارجی چند کشور اروپایی به ایران گفت: در آینده نزدیک چند وزیر خارجه به ایران سفر می‌کنند اما هنوز زمان آن مشخص نیست. در مقابل وزیر امور خارجه کشورمان نیز سفری به چند کشور اروپایی خواهد داشت.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
تنها دفعه‌ای که صدام به ایران دروغ نگفت
باز هم مجلسی ها ، بازهم بی حجابی
سقوط هواپیما و ...همگی به روح پاک این دختر ایرانی تعظیم میکنیم
اولین ساحل مخصوص خانم ها در آنتالیا + عکس
ماجرای بورسیه دختر وزیر سابق علوم + سند