گزارش لحظه به لحظه از استیضاح وزیر علوم
رییس جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) به منظور انجام سفری دو روزه عازم اردبیل شد. به این ترتیب حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیر علوم حضور نخواهد داشت.
 پس از ماه ها تنش برای استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات دولت یازدهم، امروز جلسه استیضاح او برگزار می شود. رضا فرجی دانا اولین وزیر دولت حسن روحانی است که زیر تیغ استیضاح قرار گرفته است از این منظر استیضاح او از اهمیت سیاسی فوق العاده ای برخوردار است برخی ناظران این استیضاح را در ابعاد استیضاح های مهم دولت اصلاحات همچون استیضاح عبدالله نوری ارزیابی می کنند.

13:52 شمارش آرای نمایندگان پایان یافت. رضا فرجی دانا استیضاح شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با 110 رای مخالف استیضاح، 145 رای موافق و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.

13:34 رای گیری برای استیضاح وزیر علوم آغاز شد. کارتهای رای گیری در حال توزیع در صحن علنی است.

13:30 سخنان وزیر علوم به پایان رسید. علی لاریجانی در پایان سخنان وزیر از او درخواست کرد که چند تن از همکاران خود را جا به جا کند. او با اشاره به اینکه فرجی دانا او را حکم قرار داده است گفت: استعلام های وزارت اطلاعات نشان می دهد که فقط یکی از همکاران وزیر صلاحیت ندارند. با این حال به نظر من این است براساس پیشنهادهایی که در جلسه پیشین صورت پذیرفت جابه جایی هایی در همکارانتان صورت دهدید. لاریجانی در همین حال گفت که اقای جهانگیری پیغام داده اند که ما به نظر شما احترام می گذاریم و نظرتان را اعمال می کنیم.

13:26 وزیر علوم در دقایقی پایانی زمان خود متن را قرائت می کند. که به نوعی عهد نامه او برای ادامه احتمالی کارش است.

13:25 هر کس در ستاد وزارت علوم کار سیاسی کنند بنده با او برخورد می کنم. گفته اند من مدیریت نمی کنم، من در مدیریت مشورت می گیرم و لی اقدام نهایی و نظر نهایی با من است و آخرت خودم را به دنیای دیگران نیم فروشم.

13:23 وزیر علوم: گفته اند من لج بازی می کنم، من اساسا اهل لج بازی نیستم من معتقد به کار کارشناسیم.

13:22 فرجی دانا گفت: نشریه دانشجویی مورد اشاره آقای نوباوه در دانشگاه مشهد تعطیل شده است.

13:19 وزیر علوم گفت: اولین بار دیوان محاسبات درباره بورسیه های غیر قانونی حساسیت نشان داد و این اتفاق در زمان آقای رحمانی فضلی در دیوان محاسبات صورت گرفته است.

13:16 وزیر علوم اعلام کرد که 703 نفر از بورسیه های دکتری فاقد شرایط بورسیه شدن هستند.

13:12 فرجی دانا گفت: فراخوان بورسیه برای خارج از کشور بوده است و بعد از آن اعلام شد که نه بورس شما برای داخل کشور بوده است. او اعلام کرد در بورسیه های خارج از کشور رشته ادبیات فارسی، انقلاب اسلامی و .... داشته ایم. آیا باید دانشجو رشته ادبیات فارسی را برای اموزش به خارج از کشور بفرستیم؟

13:10 فرجی دانا گزارش ریز آماری از تعداد بورسیه شدگان، معدل آن ها و شرایط آن ها را منتشر کرد و گفت: در زمان فراخوان بورسیه حدود 250 نفر از بورسیه شدگان شرایط سنی نداشتند.

13:08 فرجی دانا گفت که انتشار اسامی بورسیه شدگان در فضای مجازی را تائید نمی کنیم و از عامل این اقدام شکایت کرده ام این اقدام از سوی وزارت علوم نبوده است.

13:05 فرجی دانا به گزارش بورسیه ها در این نیم ساعت می پردازد. این بخش از سخنان او از اهمیت ویژه ای برخوردار است. او در حال نمایش اسلاید های آماری از بورسیه هاست.

13:03 سخنان الیاس نادران در دفاع از استیضاح به پایان رسید و فرجی دانا برای نیم ساعت فرصت دفاع پایانی خود را دارد.

12:59 جریانات سیاسی انحرافی و عقده دار از فتنه 88 فرصتی پیدا کردند تا برای دانشگاه ما تعیین تکلیف کنند. آنچه که فتنه گر است جولان می دهند و حزب اللهی ها خون دل می خورند. به این خاطر دانشگاه آرام است.

12:54 نادران اظهار کرد: اساتید اخراجی مفاسد اخلاقی داشتند و دختران دانشجوی کشور از دستشان در امان نبوده اند.

12:51 نادران از عدم انتخاب رییس دانشگاه تهران انتقاد کرد. او گفت ما سیاه نمایی می کنیم آقای فرجی دانا؟ رسانه های بیگانه از استیضاح کنندگان دفاع می کنند یا متهم شان می کنند؟

12:49 نادران گفت: مسائل وزارت علوم با رفتن یکی دو نفر حل نمی شود. ما سیاسی کاری نمی کنیم. آقای فرجی دانا شما مدیریت نمی کنید، مدیریت می شوید. فتنه گران اخراجی ها کمیته تشکیل می دهند و برای شما تصمیمی می گیرند.

12:47 الیاس نادران پس از نوباوه به عنوان موافق استیضاح سخنان خود را آغاز کرد. او گفت به موارد استیضاح پاسخی داده نشده است.

12:42 بیژن نوباوه چند مطلب از نشریات دانشجویی در مجلس را قرائت کرد. او مطلب یک نشریه دانشگاه فردوسی را خواند که در آن آمده بود "فاتحه این سپاه را باید خواند." او گفت این مطلب دانشجویی نیست کومله هم اینگونه نمی نویسد. نوباوه به برکناری ها وزیر علوم نیز شدیدا انتقاد کرد.

12:38 نوباوه گفت: چه جریانی در دانشگاه ها در حال اتفاق است که دانشجویان ما سکولار می شوند و به خارج می روند.

12:37 نوباوه به آمار دانشجویانی که به خارج از کشور رفتند اشاره کرد و گفت آقای وزیر آیا از این آمار اطلاع دارید.

12:34 علی لاریجانی به فیلم نوباوه اعتراض کرد و گفت این فیلم به ضرر جمهوری اسلامی است و حرفهایتان درباره استیضاح را بیان کنید. نوباوه گفت اگر گزارش پخش نشود من حرفی نمی زنم. نوباوه گفت: هماهنگی رسانه ای میان داخل و خارج کشور در این استیضاح صورت گرفته است. مطالبات نمایندگان را کاسبکارانه و رانتی معرفی می کنند.

12:33 پخش فیلم نوباوه با مشکل روبه رو شد و نوباوه اعلام کرد که ما نگرانیم. بحث فقط استیضاح وزیر علوم نیست مشکلات در مدیریت ها وجود دارد.

12:28 بیژن نوباوه فیلمی از تبلیغات "رسانه های بیگانه" در صحن علنی مجلس به نمایش گذاشت که درباره استیضاح وزیر علوم است.

12:25 سخنان فرجی دانا به پایان رسید اکنون بیژن نوباوه و نادران هر کدام در یک ربع به دفاع از طرح استیضاح می پردازند. فرجی دانا پس از آن نیم ساعت طمان برای پاسخگویی و دفاعیات نهایی خود دارد.

12:24 فرجی دانا درباره اساتیدی که قبلا اخراج شده اند و باز به دانشگاه برگشته اند گفت این اساتید براساس حکم دیوان عدالت بازگشته اند و ما در برابر قانون خاضعیم.

12:20 فرجی دانا: عده ای تکلیف شرعی می بینند که چهره وزارت علوم را مشوه جلوه دهند. چه سودی می برید؟ چرا این کار می شود؟ چرا اینقدر بر طبل اختلاف می کوبید؟ با اختلاف به جایی نمی رسید. وحدت کلمه رمز پیروزی بوده است. اشتباه داریم، من هم اشتباه دارم. نیاز به راهنمایی دارم. سیاه نمایی به جایی نمی رسید.

12:19 وزیر علوم اسناد زیادی در اختیار علی لاریجانی قرار داد که لاریجانی گفت: امروز صندوقچه اسرار شدیم!

12:17 درباره ایمیل منتشر شده توسط یکی از اساتید یکی از دانشگاه ها که یکی از نمایندگان گفت ایمیل ضد انقلابی به شکل گسترده از طریق دانشگاه منتشر کرده است، فرجی دانا گفت آن فرد از دانشگاه اخراج شده است و این هم حکم اخراجش. ما به ضد انقلاب باج نمی دهیم.

12:13 وزیر علوم گفت: امیدوارم بحث دانشجویان ستاره دار از فضای مطبوعاتی کشور خارج شود.

12:11 فرجی دانا درباره دانشجویان تحصیلات تکمیلی ستاره دار گفت درباره حدود 126 مورد آنها استعلام از وزارت اطلاعات صورت گرفته است. فرجی دانا متن نامه استعلام را در صحن مجلس قرائت کرد و پاسخ آن را تحویل رییس مجلس داد.

12:04 وزیر گفت اگر من ماندم، پس از پایان این جلسه، جلسه ای برگزار می کنیم و  آقای علی لاریجانی رییس مجلس به جای من با بررسی نامه ها استعلام ها درباره برخی همکاران مورد مناقشه من در وزارت علوم قضاوت کنند.

11:59 فرجی دانا گفت: مصلحت انقلاب و نظام بر هر چیزی مقدم است. نمی شود لوکوموتیو را به دست آدم ناشی داد. عزیزان وزارت علوم که مورد حساسیت نمایندگان هستند عمرشان را صرف نظام کرده اند. من بر روی آن ها گواهی می دهم. امروز نیز این عزیزان که طی فرآیند استعلامشان مشخص شد فتنه ای در کار نیست. این عزیزان اگر ببینند باعث اختلاف بین دو قوه می شوند قطعا کنار می روند.

11:54 وزیر گفت:‌«در مورد معاونان و دانشگاه ها ادعا شده است که با فتنه در ارتباط اند،نامه ای به وزیر اطلاعات آقای علوی نوشتم که اگر در حوزه ستاد و دانشگاه ها افراد عدم صلاحیت دار وجود دارند به ما معرفی شود.» وزیر پاسخ برخی استعلام ها را در اختیار رییس مجلس قرار داد. فرجی دانا گفت چون که نامه ها محرمانه است متن آن ها را نمی خواند و تقدیم رییس مجلس می کند تا مبادا متهم به انتشار اسناد محرمانه شود.

11:49 همه روسای دانشگاه ها با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم می خورند. با همه آن ها مشورت می شود و در صدور حکم آن ها شورای عالی رای می دهد. همه روسا با رای گیری شورای عالی رییس شده اند. سرپرست ها همگی زیر شش ماه هستند و پس از آن برای صدور حکم به شورای عالی می روند اما ما سرپرستی داشتیم که 90 ماه سرپرست دانشگاه بود ولی هیچ کس برای آن سوالی از وزیر نپرسید. هیچ کس نگفت این خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

11:46 فرجی دانا از انتصابات روسای دانشگاه به شدت دفاع کرد و گفت تمام مشورت ها در این رابطه مخفی بوده است با اعضای هیات علمی مشورت می گیریم. انتخاباتی در کار نبوده است. مشورت بوده است. انتخابات بدون کاندیدا و بدون اعلام نتیجه نمی شود.

11:44 وزیر گفت: آیا دولت های قبلی روسای دانشگاه ها را تغییر ندادند؟ ما تنها دولتی بودیم که اعلام کردیم روسای دانشگاه ها بر اساس پایان حکم آن ها تغییر می کنند.

11:40 فرجی دانا گفت: هیات های تشکیل شده برای تعیین روسای دانشگاه با مراتب بسیار بالا بوده اند. اعضای این هیات ها باتجربه و بسیاری از ان ها سابقا رییس دانشگاه بوده اند.

11:38 وزیر گفت: دغدغه این عزیزان (استیضاح کنندگان) این بوده است که بنده با ترکه ای چیزی راه بیافتم و دانشجویان متخلف را تنبیه کنم.

11:37 وزیر علوم گفت: بنده با وجدان راحت اینجا هستم. چه بمانم و چه بروم می دانم از هیچ کوششی فروگذار نکردم.

هم اکنون رضا فرجی دانا وزیر علوم در حال دفاع از عملکرد خود در مجلس شورای اسلامی است. دفاعیات او قاطع توصیف می شود.

11:31 فرجی دانا آماری از میزان تجمات در سال های گذشته و 9 ماه دوران وزارت خود ارائه کرده است این آمار نشان می دهد که تجمعات دانشجویی در یک سال گذشته نسبت به سال های قبل به نصف رسیده است.

11:29 فرجی دانا گفت: اساتید دانشگاه ها پشتیبان دانشگاه هستند. ما از بی اخلاقی طرفی نمی بندیم اساس دین ما اخلاق است نمی دانم این افشاگری در کجای دین ما قرار دارد.  آبروی کسی را بردن وقتی که مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست.

11: 27 تحرکات دانشجویی غیر قانونی کاهش یافته است و فضای دانشگاه ها آرام است. چرا سیاه نمایی می کنید. چرا القا می کنید دانشگاه ها در مقابل نظام اند. این چه سودی دارد.

11:26 وزیر به دفاع از دانشجویان پرداخت و گفت دانشجویی که در سن 22 سالگی حکم سنگین انظباطی دریافت می کند آیا می تواند به حیات ادامه دهد.

11:25 وزیر علوم اسلایدهایی از وضعیت فضای دانشگاه از سال 88 تا پایان تیر ما امسال را به نمایش گرفت. اسلایدهایی که به گفته وزیر توسط حراست وزارت علوم تدوین شده است و نشان می دهد تجمعات و اعتراض ها در دوره او به شدت کاهش یافته است.

11:23 وزیر با اشاره به سخنان یک نماینده که گفت 40 تشکل مجوز گرفته اند گفت این آمار 18 تشکل است که 9 مورد آن انجمن های مستقل و بسیج دانشجویی است. فرجی دانا گفت: چگونه ساختار به ما اجازه می دهد که تشکل آشوب طلب تشکیل دهیم.

11:17 وزیر علوم درباره وضعیت دانشگاه ها به بیانیه از بسیج دانشگاه علامه در سال 88 اشاره می کند که در آن بسیج دانشجویی به وضعیت دانشگاه ها به شدت اعتراض کرده بود. او سپس به بیانیه بسیج دانشگاه تهران درباره وضعیت عمومی دانشگاه در دولت گذشته اشاره می کند که در این بیانیه نیز وضعیت دانشگاه ها در دولت گذشته ناگوار توصیف شده است. وزیر علوم  مفاد این بیانیه های را نشان دهنده وضعیت عمومی دانشگاه ها در دولت گذشته است. او گفت آیا به خاطر این حرف ها کسی استیضاح شد؟ آیا به خاطر این مسائل حتی یک سوال مطرح شد؟

11:12 وزیر علوم گفت: دانشگاه هایی که تحویل گرفتیم هزارو سیصد میلیارد تومان بدهی داشتند. روسای دانشگاه که مسئولیت پذیرفتند به من مراجعه می کنند و اشک می ریزند. دانشگاه کوچک ما 30 میلیارد تومان بدهی دارد.

11:11 فرجی دانا گفت ما باید نگران آینده باشیم ما مورد قضاوت تاریخ قرار داریم من اینجا ایستاده ام تا گام های اصولی خود را تشریح کنم. ببینم آیا سخنانی که به عنوان نقاط ضعف مطرح شد واقعا نقاط ضعف بوده است یا چیز دیگری بوده است.

11:05 رضا فرجی دانا گفت: آنچه که من با آن در وزارت علوم دست و پنجه نرم می کنم نتیجه عملکرد چهار تا شش سال گذشته است. اگر رکودی هست، که هنوز نیست اما من خوف آن دارم که نتیجه عملکرد گذشته باعث رکود در علم ایران شود. تمام تلاشم را برای مبارزه با آن به کار گرفته ام.

10:56 فرجی دانا گفت فرصت را غنیمت می شمارم و گزارشی از عملکرد یک ساله خود را ارائه می دهم. او از درگذشتگان حوادث غزه یاد کرد.

10:54 رضا فرجی دانا وزیر علوم دفاعیات خود را در صحن علنی جلس آغاز کرد. او دو ساعت و پانزده دقیقه فرصت دارد که البته می تواند در اختیار دیگران قرار دهد.

10:54 جعفر زاده در پایان سخنان خود به نمایندگان گفت: هشت سال به دولت قبلی کمک کردیم، بیاید یکسال هم به این دولت کمک کنیم.

10:48 جعفر زاده گفت امروز فرجی دانا مظلوم واقع شد. یک عده می خواهد بین دولت و مجلس شکاف بیاندازند. در بیرون ببینید از نتیجه استیضاح چه کسانی خوشحال می شوند. امروز مجلس نشان دهد که از وزیر ولایتمدار و انقلابی خودش دفاع می کند.

10:46 جعفر زاده گفت: فرجی دانا به این خاطر استیضاح می شود که از جامعه ای که بر آن مدیریت می کند برای انتصاباتش نظر خواهی کرده است. آیا ما باید این وزیر را تشویق کنیم یا استیضاح؟

کیهان با به کارگیری واژه اهانت آمیز "مهره مسلوب الاختیار" برای فرجی دانا در سرمقاله  امروزخود نوشت: آنها که استیضاح مهره مسلوب‌الاختیار سازمان فتنه را دعوای موافق و مخالف دولت یا محل اختلاف دو فراکسیون مجلس جا می‌زنند، اصرار دارند در هر دو صورت برکناری یا ابقای وزیر فاقد صلاحیت، دو فراکسیون انقلابی مجلس و خود مجلس و حتی دولت را بازنده کنند. افراطیونی که صراحتا دولت را رحم اجاره‌ای برای تجدید حیات رفتارهای طفیلی و ساختارشکنانه خود توصیف کرده‌اند، حتما به قابله‌هایی در وزارت علوم و ارشاد و برخی مراکز مشابه نیاز دارند و مطلقا نمی‌توانند نگران کارآمدی و خدمت‌رسانی دولت باشند. حذف حاشیه‌سازان و حامیان ترویج افراطی‌گری از وزارت علوم کمک راهبردی به دولتی است که نمی‌خواهد سم تشنج و تنش به دانشگاه- سنگر پیشرفت علمی کشور- تزریق شود؛ همچنان که حساسیت نمایندگان متدین در این زمینه نشانه سلامت و سرزندگی و کفایت و استقلال مجلس است. نمایندگان محترم مجلس نباید اجازه دهند دغلبازان سیاسی صیانت از اصول انقلاب و خط قرمزهای نظام را به دعواهای قبیله‌ای حیدری- نعمتی فرو بکاهند. اکنون نوبت آزمون مجلس به عنوان خط مقدم صیانت از نظام و کشور است هرچند که دغلبازان اصرار دارند با گشودن انواع جبهه‌های فرعی و انحرافی، نمایندگان را از عمل به مسئولیت شرعی و قانونی بازدارند.

 10:45 جعفر زاده درباره بورسیه ها گفت در پرونده 270 نفر از بورسیه ها حتی یک برگه هم ندارند. چگونه می توان از آن ها و این اقدام دفاع کرد.

10:42 جعفر زاده نماینده رشت گفت اگر فرجی دانا رای بیاورد او باید بداند که او با رای نمایندگان اصولگرا رای اورده است و کسی حق مصادره آن را ندارد.

10:33 علی لاریجانی صحن علنی مجلس را ترک کرد و ابوترابی فرد نایب رییس مجلس ریاست جلسه را هم اکنون بر عهده دارد.

10:33 نیم ساعت سخنرانی جواد هروی در دفاع از وزیر علوم به ژایان رسید و جعفر زاده نماینده رشت به دفاع از وزیر و مخالفت با استیضاح می پردازد.

10:29 هروی گفت دو تخلف بارز در بورسیه ها صورت گرفته است: 1- آزمون ندادن 2- استخدام شدن بدون ضابطه است.

10:29 هروی گفت دو تخلف بارز در بورسیه ها صورت گرفته است: 1- آزمون ندادن 2- استخدام شدن بدون ضابطه است.

10:27 جواد هروی به روشن کردن رانت های صورت گرفته در بورسیه های وزارت علوم پرداخت. او گفت: «چگونه سه هزار نفر بدون آزمون بورس شده اند و وزیر وقت بی اطلاع بوده است. تا این زمان فقط نخبگان بورس می شدند اما از دوره ای با تغییر ضوابط، نور چشمی ها بورسیه شدند. این یک رانت ناعادلانه بوده است. چرا که برای ورود به دوره دکترا دیگر نیاز به آزمون نبوده است. افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی اش زیر 12 بوده است و بورس دکتری شده است.»

10:13 جواد هروی در دفاعیات خود از وزیر ریز عملکرد مثبت فرجی دانا را شرح داد و اعلام کرد که کارهای مهمی در وزارت خانه صورت گرفته است او ادعای عملکرد سیاسی وزیر را رد کرد.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه و عضو فراکسیون رهروان در گفت گویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که  "در جلسه امروز در مورد موضع فراکسیون در قبال استیضاح وزیر علوم رأی‌گیری انجام و موضع فراکسیون در این ارتباط مشخص نشد." این جلسه ساعت هفت صبح و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس برگزار شده بود. فراکسیون روهروان ولایت فراکسیون اکثریت مجلس است و نظر ان اهمیت فراوانی در رای اعتماد دارد

10:05 اکنون جواد هروی به عنوان نماینده موافق وزیر و مخالف استیضاخ سخنان خود را در دفاع از فرجی دانا آغاز کرد. وزیر علوم سه ساعت فرصت دفاع از خود دارد که می تواند آن را بین نمایندگان مجلس و دولت تقسیم کند.

10:04 نمایندگان موافق استیضاح از یک و نیم ساعت زمان خود برای اعلام دلایل مخالفت خود استفاده کرده اند آن ها نیم ساعت باقی مانده از زمان خود را به بعد از دفاع وزیر موکول کردند.

10:02 علی لاریجانی درباره سخنان علیرضا زاکانی توضیحاتی داد. زاکانی در سخنان خود ادعا کرده بود که رییس جمهور نیز از بورس تحصیلی استفاده کرده است. اما لاریجانی در توضیحات خود گفت این امر صحت ندارد و رییس جمهور از بورس تحصیلی استقاده نکرده است.

9:46 آصفری سخنان یکی از منصوبان وزیر را نقل کرد. او ادعا کرد که این منصوب وزیر گفته است "ریش مال انسان نیست، مال حیوان است!"

9:42 آصفری نماینده اراک به عنوان مخالف وزیر همچون دیگر نمایندگان مخالف از انتشار نشریات دانشجویی خاص، فعالبت سیاسی در دانشگاه ها و برخی انتصابات در دانشگاه انتقاد کرد.

9:38 قاسم جعفری به عنوان یکی از مخالفان وزیر علوم اعلام کرد که وضعیت علمی در دانشگاه های کشور افت کرده است. او همچنین درباره بورسیه های غیر قانونی گفت اصل بر صحت بورسیه هاست مگر خلاف آن ثابت شود.

9:32 استیضاح کنندگان 2 ساعت برای تشریح دلایل استیضاح فرصت دارند و فرجی دانا می تواند در مهلت 3 ساعته از خود دفاع کند.

9:18 نقوی حسینی یکی از نمایندگان مخالف در سخنان تند علیه فرجی دانا اعلام کرد فرجی دانا در وزارت خانه هیچ کاره است و توفیقی در حال اداره وزارت علوم است. این نماینده همچنین تصاویر و فیلم هایی از تصمیم گیرندگان در وزارت علوم در اختیار نمایندگان قرار داد.

 جعفر زاده عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به خبرگزاری ایرنا گفته است: در جلسه صبح روز چهارشنبه این فراکسیون با حضور «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، قاطبه نمایندگان شرکت کننده مخالفت خود را با استیضاح وی اعلام و خواستار ابقای وزیر علوم شدند.

 رییس جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) به منظور انجام سفری دو روزه عازم اردبیل شد. به این ترتیب حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیر علوم حضور نخواهد داشت.

 جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،‌ سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه علنی حضور دارند.


8:48 زاکانی گفت: عده ای به دنبال تطمیع نمایندگان برای رای اعتماد به وزیر هستند. در 11 سال گذشته که من نماینده بوده ام هیچ وقت فشار بر روی نمایندگان استیضاح کننده اینگونه نبوده است.

8:45: زاکانی از انتخاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان معاون و مشاور وزیر علوم انتقاد کرد و فرجی دانا را متهم به "لج بازی" کرد.

8:42 علیرضا زاکانی گفت که برخی عناصر فعال در "فتنه88" به دانشگاه بازگشته اند.

8:36 علیرضا زاکانی نماینده تهران در حال اعلام دلایل خود برای استیضاح وزیر علوم است. او از وضعیت نشریات دانشجویی و گسترش تجزیه طلبی در دانشگاه ها انتقاد کرد. او نحوه تعیین روسای دانشگاه ها را نادرست دانست.

 در متن طرح استیضاح وزیر علوم آماده است: باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملا آشکار است.

در نظرسنجی که در چند روز اخیر در سایت فرارو انجام شده است بیش از 95 درصد از کاربران معتقدند استیضاح وزیر علوم سیاسی است.



8:28 علیرضا زاکانی نماینده تهران به عنوان اولین نماینده مخالف سخنرانی خود را آغاز کرد.

8:22 دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد. و استیضاح وزیر آغاز شد.

8:16 جلسه امروز 29 مرداد مجلس شورای اسلامی با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
عذرخواهی احمد توکلی از فرجی‌دانا
دفاع سید محمد خاتمی از فرجی‌دانا
پشیمانی عضو هیات رییسه درباره شبنامه علیه روحانی
یک سرنوشت بسیار تلخ! + عکس
فرزند خلبان آنتونف 140: پدرم خلبان اف 5 بود