متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم
در جلسه امروز استیضاح فرجی دانا 2 ساعت برای تشریح سخنان موافقان و 3 ساعت فرصت پاسخگویی فرجی دانا و مخالفان اختصاص یافته است.
متن طرح استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه استیضاح وی که امروز در صحن علی مجلس در حال برگزاری است قرائت شد.  سپس استیضاح کنندگان و موافقان نطق های خود را در تشریح دلایل استیضاح قرائت کردند.
 
متن کامل درخواست استیضاح وزیر علوم به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
 
با سلام و تحیت
 
احتراما همان‌گونه که مستحضرید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به‌واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاه‌ها را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی و تولید علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.
 
با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت‌مندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به‌رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی را صدچندان می‌نماید.
 
باکمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجی‌دانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملاً آشکار است.
 
ازاین‌رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی به‌دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به‌تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.
 
۱ ــ عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی‌رغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذی‌ربط دانشگاه‌ها
 
۲ ــ اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی کارشناسان ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
 
۳ ــ منصوب نمودن عناصر دارای سوابق مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی به‌ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها
 
۴- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب
 
گفتنی است، استیضاح کنندگان و موافقین استیضاح دو ساعت فرصت دارند تا درخصوص استیضاح وزیر علوم صحبت کنند و از این دو ساعت نیم ساعت آن پس از پایان صحبت‌های وزیر خواهد بود.

همچنین وزیر و مخالفان استیضاح نیز سه ساعت برای صحبت فرصت دارند که تنظیم وقت آنها و اینکه هر کدام چقدر صحبت خواهد کرد، بر عهده خود آنان خواهد بود.
 
فرجی دانا از آغاز جلسه در صحن حضور دارد.
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، گودرزی وزیر ورزش و جوانان و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی فرجی دانا را همراهی می کنند.

طرح استیضاح با امضا 62 نماینده در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

این استیضاح از تیرماه کلید خورد، اما علیرغم رایزنی های نمایندگان برای رفع دغدغه هاشان در خصوص دانشجویان ستاره دار، بورسیه ها ، مدیران جنجالی سیاسی بودن دانشگاهها، کاهش رتبه علمی ایران، با پا فشاری مواضع خود هفته گذشته اعلام وصول شد.

این استیضاح با وساطت لاریجانی رئیس مجلس شواری اسلامی یکماه به تعویق افتاده بود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com

مطالب پیشنهادی :
این استیضاح رای نمی آورد
قالیباف درباره کشته شدن یک دستفروش توضیح داد
برادر مه آفرید امیر خسروی هم محکوم شد
یک سرنوشت بسیار تلخ! + عکس
فرزند خلبان آنتونف 140: پدرم خلبان اف 5 بود