ادعای احتمال دیدار اوباما و روحانی
دوشنبه هفته آینده نشست دو جانبه وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود.
ظریف و اشتون روز 10 شهریور در شهر بروکسل دیدار می‌کنند. قرار است در این نشست، در مورد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای که گفته می‌شود پیش از آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود، گفت‌وگو کنند.

یک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست هفته آینده وی با وزیر امور خارجه ایران را ملاقاتی مهم جهت آمادگی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، توصیف کرده است.

وی در مورد نشست بروکسل به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته است: «این ملاقاتی مهم در راستای آماده‌سازی شرایط جهت دور بعدی مذاکرات جامع است.»

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 در خصوص دیدار "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "کاترین اشتون" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفته است: در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و نحوه پیگیری این مذاکرات بررسی می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه معاونان ظریف و اشتون نیز در بروکسل آخرین وضعیت مذاکرات را ارزیابی خواهند کرد، تصریح کرده است: دیدارهای دوجانبه دیگری نیز قبل از نشست نیویورک برگزار خواهد شد که در حال تنظیم زمان و سطح آن هستیم.

نشست نیویورک
برخی کارشناسان معتقدند هنوز اختلافات اساسی در مسیر رسیدن به توافق وجود دارد و دو طرف به نشست های بیشتری نیاز دارند .از اینرو حساسیت ها به مذاکرات ژنو و همچنین نشست بعدی ایران و1+5 با توجه به اینکه احتمالاً در نیویورک (مقر سازمان ملل) برگزار خواهد شد؛افزایش یافته است.

روزنامه وال استریت ژورنال، در این باره نوشت؛ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در آینده نزدیک بازنشسته می‌شود. با این حال گفته شده که برنز و همچنین جک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رییس‌جمهور حتی پس از ترک پست‌های کنونی خود در کاخ سفید ، به حضور خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه خواهند داد.

رابرت اینهورن، مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه سلاح های اتمی، در این باره گفته است این تمایل وجود دارد که بیشترین تلاش انجام شود تا مذاکرات در پایان تمدید چهارماه به سر انجام برسد.

تلاش نمایندگان ایران و امریکا برای رسیدن به توافق در حالی مطرح است که خبرهای تایید نشده ای وجود دارد که برخی تلاش ها در راستای تشکیل جلسه در سطح سران گروه 1+5 و ایران در نیویورک در حال انجام است.البته برخی منابع خبری نیز از احتمال نشست دوجانبه روحانی و اوباما خبر می دهند.

به هرحال شهریورماه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همچون سالهای گذشته تشکیل جلسه می دهد جلسه ای که در سال گذشته با گفتگوی تلفنی روحانی رییس جمهور ایران و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به اتمام رسید و حواشی بسیاری به دنبال داشت.

سال گذشته پس از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حالی كه رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حركت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورك بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یكدیگر گفت وگو كردند.

اکنون منابع غیررسمی خبری از احتمال اعلام رسمی توافق نهایی و حتی امضای توافقنامه جامع هسته ای در ایستگاه نیویورک خبر می دهند؛ خبری که احتمال دارد پس از دیدار دو جانبه روحانی و اوباما اعلام شود. برخی تحلیل ها احتمال انتشار این خبر را قوت می بخشد.

به نظر می رسد دیدار دوجانبه ظریف و اشتون پیش از نشست نیویورک که "مهم" توصیف شده است، در همین راستا صورت می گیرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: مجله ایده آل

مطالب پیشنهادی :
واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد اسرائیل
فروش اجساد، منبع درآمد جدید داعش!
قطارمسافربری مشهد-تهران جان نوجوان 16 ساله را گرفت
سرنگونی پهپاد جاسوسی اسرائیل توسط سپاه
وضعیت پرونده مقام ارشد دولت دهم به کجا رسید؟