تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
دولت آمریکا چند فرد، شرکت و موسسه مالی را به بهانه نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تحریم کرد.
 به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از 25 شخصیت، شرکت و موسسه مالی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی هدف تحریم قرار داد که نام شش بانک، چند شرکت کشتیرانی و هواپیمایی در میان آنها دیده می‌شود.

آمریکا در حالی دست به چنین اقدامی زده است که ایران و شش قدرت جهانی در تلاشند تا برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای تهران به راه‌حلی جامع برسند.

ایران و گروه موسوم به 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای کاهش تحریم‌های غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورد.

این کشورها پس از آنکه نتوانستند در 20 ژوئیه به توافق نهایی دست پیدا کنند مذاکرات هسته‌ای را چهار ماه دیگر یعنی تا 24 نوامبر تمدید کردند.

طبق بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این خصوص منتشر کرده است، هشت شخصیت به علاوه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله چند نفتکش ایرانی در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند و همچنین شرکت‌های فعال در بازارهای آمریکا از هرگونه انعقاد قرارداد با این افراد و موسسات منع شده‌اند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌ها و موسساتی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند عبارتند از بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، موسسه قرض‌الحسنه رسالت، بانک قوامین، موسسه مالی گلدن تکس، شرکت جهان تک رویان پارس، بانک بین‌المللی کیش، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم و فنون هسته‌ای.

این در حالی است که کایتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از انتشار لیست جدید تحریم‌های دولت علیه ایران در بیانیه‌ای، گفت: اقدامات امروز ما و همچنین از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای با ایران بر اساس تعهداتمان طبق برنامه اقدام مشترک بوده است که منجر به کاهش تحریم‌ها علیه این کشور در ازای به تعلیق در آمدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شده است.

آمریکا و برخی هم‌پیمانان غربی‌اش ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. اما ایران همواره این ادعاها را رد و تاکید کرده است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، علاوه بر موسسات و شرکت‌های ایرانی که نام‌شان در لیست جدید تحریم‌ها آمده است نام شرکت‌های ترکیه‌ای، اماراتی، ایتالیایی و تایلندی به چشم می‌خورد که متهم به همکاری با ایرانی‌ها هستند.

همچنین شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: بانک خاورمیانه، بانک کفالت تاجیکستان که به ادعای آمریکا با بانک سرمایه در ارتباط بوده است شرکت ماندگار بسپار کیمیا، سازمان پژوهشی و نوآوری دفاعی سپند در لیست این تحریم‌ها قرار دارند.

علاوه بر این دو شرکت هوایی یاس ایر و پویا ایر نیز هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

آمریکا مدعی است که شرکت‌های هوایی معراج ایر و کاسپین در فعالیت‌های نظامی از جمله ارسال سلاح به سوریه مشارکت داشته‌اند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
روحانی: مسئولیت مذاکرات را شخصا برعهده دارم
درخواست شهروند آمریکایی از رهبر داعش
حدادعادل: روحانی نماینده اصلاح‌طلبی نیست
این تصویر از شهید رجایی، ناقص است
حادثه‌ای وحشتناک برای ۳۰ زن شرکت‌کننده در عروسی