سفر دو منظوره ظریف به ایتالیا
سومین مقصد سفر اروپایی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، ایتالیاست که این سفر روز چهارشنبه پس از سفر به بروکسل و لوکزامبورگ برای دومین بار در راستای روابط دوجانبه انجام می‌شود.
این بار ظریف با دستان پر به ایتالیا سفر می‌کند و تقارن این سفر با انتخاب موگرینی، وزیر امور خارجه این کشور به عنوان رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا اهمیت این سفر را دو چندان کرده است. فدریکا موگرینی، سیاستمدار نسبتا جوانی است که جایگزین «اما بونینو»ی رادیکالیست شده است که اکنون به یکی از مهم‌ترین پست‌های اتحادیه اروپا دست یافته در حالی که فقط چند ماه از انتخاب وی به عنوان وزیر خارجه ایتالیا می‌گذشت.

این دیپلمات تنها 41 سال دارد و متولد رم است. او در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و نکته قابل توجه در تحصیلات او، موضوع پایان نامه وی با عنوان «رابطه بین دین و سیاست در اسلام» است که توجه و علاقه او به موضوع «اسلام سیاسی» را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود که رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مواجهه اروپا با مسلمانان، طرز فکری متفاوت داشته باشد. وی در گذشته روی پرونده‌های مربوط به عراق، افغانستان و به طور کلی در مورد روند صلح در خاورمیانه به طور جدی کار کرده است.

اگر چه کاترین اشتون تا پایان مذاکرات ایران با گروه 1+5 حضور دارد اما قطعا یکی از پرونده‌های حساس پیش روی موگرینی موضوع هسته‌ای ایران است و این دیپلمات تازه‌کار همواره بر نقش ایران در منطقه تاکید کرده است. با این وصف، مذاکرات ظریف با همتای ایتالیایی‌اش در سفر روز چهارشنبه بسیار حائز اهمیت است زیرا به طور حتم یکی از محورهای گفت‌و‌گو مساله هسته‌ای ایران خواهد بود.

اما برخی محافل از جمله صهیونیست‌ها، موگرینی را فردی بی‌تجربه می‌دانند. در همین راستا یک مقام رژیم صهیونیستی گفته است: وی تقریبا در میان کشورهای جهان ناشناخته است و مشخص نیست که تا چه اندازه آمادگی دارد تا با پرونده‌های پیچیده‌ای همچون مذاکرات هسته‌ای ایران برخورد کند.

اولین سفر ظریف در اواخر آبان‌ماه پیش از سفر به ژنو و حضور در مذاکرات ایران و 1+5 به رم 3 ساعت به طول انجامید که در این سفر کوتاه و چندساعته از فرودگاه رم مستقیما به اقامتگاه سفیر ایران در رم رفت و در آنجا یک مصاحبه 20 دقیقه‌ای با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایتالیا داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با اما بنینو، وزیر امورخارجه ایتالیا بیش از یک ساعت دیدار داشت و سپس در نشست مشترک مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی و ایتالیایی شرکت کرد. وی پس از آن، رم را به مقصد ژنو ترک کرد.

ایتالیا پس از پیروزی حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری بلافاصله در مردادماه معاون وزیر خارجه خود را در راس هیاتی برای ابلاغ تبریک مقامات این کشور به رئیس جمهور ایران به تهران فرستاد.

رفت و آمد مقامات ایرانی و ایتایایی به همین جا ختم نشد بلکه سفر ظریف به رم آغاز دور جدید روابط دو کشور بود و ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای مهم اروپایی برای گسترش هرچه بیشتر روابط و جلو زدن از رقبای دیگر اروپایی و آسیایی برای حضور در بازار پر رونق ایران پیش‌قدم شد.

سپس در دی‌ماه هیاتی از پارلمان ایتالیا برای توسعه روابط پارلمانی وارد تهران شد و در نهایت اما بنینو وزیر امورخارجه ایتالیا در راس هیاتی بلندپایه برای دیدار با مقامات عالی ایران به تهران آمد و در جریان این سفر بر عزم ایتالیا برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد.

به نظر می‌رسد که ایتالیا در بهار دیپلماسی ایران و با توجه به مجموعه تحولات اخیر، گام در یک مسیر تازه ارتباطی گذاشته‌ است، مسیری که بسیاری از کشورهای اروپایی امروز تلاش می‌کنند در آن قدم بردارند و به سرعت از یکدیگر پیشی بگیرند. از سوی دیگر، برخی ناظران معتقدند که ایتالیا برای دستیابی به یک نقش تاثیرگذار در بحران‌های خاورمیانه، چاره‌ای جز عبور از کریدور رابطه با ایران به عنوان قدرت بلامنازع منطقه‌ای ندارد.

گفته می‌شود ظریف همزمان با سفر به ایتالیا به واتیکان نیز سفر خواهد کرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
ادعای اسرائیل درباره مذاکرات ایران و 1+5
ادعای زیباکلام درباره منشا پیامک‌های جسارت‌آمیز
حاشیه های چَت مرد تُرک با زن داعشی + عکس
وام 80 میلیون تومانی مسکن نهایی نشده
روح الله ای دیگر نتیجه روح الله خمینی +عکس