ادعای شرط ایران برای همکاری با آمریکا
این مقام ایرانی ادامه داد: ممکن است برای قدرتهای غربی بسیار دشوار باشد که مذاکرات هسته‌ای را جدا از مسائل منطقه ای بررسی کنند.
 خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام ارشد ایران مدعی شد که تهران آماده است با آمریکا و متحدانش برای توقف شبه نظامیان دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) همکاری کند، اما در مقابل خواهان انعطاف بیشتر درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم است.

این مقام ایرانی ادامه داد: ممکن است برای قدرتهای غربی بسیار دشوار باشد که مذاکرات هسته‌ای را جدا از مسائل منطقه ای بررسی کنند.

به ادعای این خبرگزاری اگرچه ایران نشانه های مختلفی درباره تمایل و یا عدم تمایل برای همکاری با آمریکا در مبارزه با دولت اسلامی(داعش) نشان می‌دهد اما در جلسات خصوصی مقامات ایرانی تمایل خود را برای همکاری با آمریکا در این باره بیان می‌کند که این همکاری لزوما همکاری در میدان جنگ نیست.

این مقام ارشد ایران که نخواست نامش فاش شود، گفت: ایران کشور پرنفوذی در منطقه است و می تواند در مبارزه با تروریست های دولت اسلامی(داعش) کمک کند اما این یک مسیر دو طرفه است. یک طرف شما می دهید و طرف دیگر شما می گیرید.

وی ادامه داد: دولت اسلامی(داعش) نه برنامه هسته‌ای ایران یک تهدید برای امنیت جهانی است زیرا برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

دو مقام ایرانی اعلام کردند که ایران می خواهد آمریکا و متحدان غربی اش انعطاف پذیری بیشتری در مورد تعداد سانتریفیوژهایی که ایران می خواهد تحت توافق بلندمدت نگه دارد داشته باشند و تحریم ها را لغو کنند.

همچنین یک مقام دیگر ایرانی گفت: هر دو طرف می توانند انعطاف نشان دهند و به یک تعداد قابل قبول برای هرکس برسند.

در مقابل یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما اکنون به پایان زمان مذاکرات نزدیک می شویم و ایرانیان تلاش می‌کنند که پرونده‌های دیگری بر سر میز مذاکره مطرح کنند.

اگر به توافق هسته‌ای دست نیافتیم در این صورت پرونده های دیگر منطقه با پیچیدگی هایی روبرو می‌شوند . شش کشور جهان (1+5) تصمیم گرفته اند که موضوعات دیگر را بر سر میز مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح نکنند.

مذاکرات ایران و 1+5 از 19 سپتامبر در نیویورک آغاز شده و انتظار می رود تا 26 سپتامبر ادامه یابد.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
زمان تشییع پیکر حجت‌الاسلام دعاگو
بذل و بخشش میلیاردی در دولت قبل
قالیباف و چمران در مترو +عکس
دستورالعمل عجیب و غریب اجرایی گشت ارشاد و انصار
زیباکلام: نمی گذارند روحانی با اوباما دیدارکند