مذاکرات 3 جانبه ظریف، کری، اشتون در وین
مذاکرات سه جانبه محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیرخارجه آمریکا ساعت 12 ظهر به وقت وین (13:30 به وقت تهران) در هتل کوبورگ آغاز شد.
دومین روز دور هشتم مذاکرات جامع هسته ای به منظور دستیابی به راه حل نهایی ظهر امروز با شروع مذاکره سه جانبه بین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین اتریش دنبال شد.

روز گذشته (سه شنبه) و در نخستین روز این دور از مذاکرات هسته ای ، 2 دور مذاکرات سه جانبه در سطح معاونان ظریف، اشتون و کری و دو دور مذاکرات در سطح کارشناسی بین ایران و آمریکا برگزار شد.

براساس این گزارش،سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون در طی دو نوبت صبح و عصر به گفت و گو پرداختند.

همچنین شب گذشته محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در دفتر نمایندگی ایران در وین برنامه شام کاری داشتند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان شب گذشته پس از این دیدار به اشتون در جمع خبرنگاران حاضر در دفتر نمایندگی ایران در وین از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 با حضور کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در روز پنج شنبه (فردا) خبر داد.

وی با بیان اینکه اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل و فصل است،عنوان کرد: این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و نماینده آمریکا، یک بار هم مذاکره با همه اعضای گروه 1+5 داشته باشیم، به این دلیل روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف ها است.

بنابراین، مذاکرات ایران با همه اعضای گروه 1+5 به برنامه کاری تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه شد.

وزیرخارجه کشورمان همچنین صبح امروز (9:15) در دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین با همتای اتریشی خود دیدار و درباره مسایل دوجانبه ،بین المللی و منطقه ای نیز رایزنی کرد.گفت و گو درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای از دیگر مباحث مورد بحث بین ظریف و کورتس بود.

پس از آن نیز محمدجواد ظریف در تماس تلفنی با همتای ایتالیایی خود فدریکا موگرینی و جانشین کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره موضوعات هسته ای، تحولات منطقه و گروهک تروریستی داعش به گفت و گو پرداخت.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: ما در کلیات با 1+5 اتفاق نظر داریم، البته جزئیات خیلی مهم است و راجع به جزئیات هنوز بحث های مهمی داریم اما امروز 1+5 موضوع هسته ای ایران را قبول کرده و حق ایران را به رسمیت شناخته است.

وی افزود: حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسایل مهمی است که باید حل شود ولی در کلیات مساله امروز توافق داریم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: این دور از مذاکرات می تواند راه رسیدن به توافق نهایی را هموار کند.

ایران و کشورهای عضو گروه 1 + 5 می کوشند تا روز 24 نوامبر (3 آذر) که زمان پایان توافق موقت است، به توافق جامع هسته ای دست یابند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد
ایرانی‌ها برای خارج رفتن چقدر می‌پردازند؟
ریحانه جباری فقط به این شرط از چوبه دار رها می شود که ....
محمدرضا باهنر: همه ما رانت‌خوار نفت شده‌ایم
تلاش برای دیدار احمدی نژاد و خاتمی