در روزهای گذشته در وین چه خبر بود؟
ظریف پس از دیدار با اشتون در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بحث‌های جدی در مذاکرات بین طرفین صورت گرفته، اما به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم، البته معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به توافق ممکن است.
 وین در ۳ روز گذشته میزبان رایزنی‌های ایران و ۱+۵ و هشتمین دور مذاکرات جامع بود و قرار شد ظرف یکی ـ دو هفته آینده نشست کارشناسی برگزار و در سه ـ چهار هفته آینده نیز ظریف، کری و اشتون بار دیگر بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشینند.

پس از برگزاری هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در نیویورک که حدود 10 روز به طول انجامید و دو دور نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون قرار شد که مذاکرات درباره راه‌حل جامع هسته‌ای دو هفته بعد در یک پایتخت اروپایی برگزار شود و در نهایت اعلام شد که سه‌شنبه و چهارشنبه 22 و 23 مهر ماه قرار است وین میزبان رایزنی‌های ایران و آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در 1+5 باشد.

در همین راستا ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران (سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی) بامداد سه‌شنبه به منظور انجام رایزنی‌های دو و سه جانبه با هیأت آمریکایی و کاترین اشتون راهی وین شدند.

وزیر خارجه ایران در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند، یادآور شد: امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیات برنامه هسته‌ای ایران، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است.

همان روز نشست سه جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران،‌ ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون طی دو نوبت صبح و عصر برگزار و در نهایت توافق شد که هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای پنجشنبه 24 مهر ماه در وین برگزار شود.

سه‌شنبه نیز کاترین اشتون در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین به دیدار ظریف آمد و گفت‌وگوهایشان یک ساعت و نیم طول کشید و این رایزنی‌ها بر سر میز شام نیز ادامه یافت.

ظریف پس از دیدار با اشتون در جمع خبرنگاران عنوان کرد: بحث‌های جدی در مذاکرات بین طرفین صورت گرفته، اما به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم، البته معتقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به توافق ممکن است.

صبح چهارشنبه نیز سباستین کورتس وزیر خارجه اتریش در محل اقامت ظریف حضور یافت و با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا نیز چهارشنبه در تماس تلفنی با ظریف در خصوص تحولات منطقه،‌ موضوع هسته‌ای و گروهک تروریستی داعش به رایزنی پرداخت.

 نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون نیز بعدازظهر  -چهارشنبه- 23 مهر ماه آغاز و تا شب ادامه یافت که حدود شش ساعت و نیم به طول انجامید.

صبح پنجشنبه نیز سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه گفت‌وگو کردند و نشست عمومی هشتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 و به ریاست ظریف و اشتون ظهر پنجشنبه برگزار شد که حدود یک ساعت به طول انجامید.

ظریف پیش از شروع نشست عمومی در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد که هنوز اختلافات وجود دارد و قرار است نشست کارشناسی ظرف یک تا دو هفته آینده در جایی به جز وین برای بررسی نحوه رفع اختلافات برگزار شود و ضرورت دارد درباره موضوعات مختلفی صحبت شود و موضوعاتی هم نیاز به یک حرکت سیاسی دارند.

او همچنین از برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در سه تا چهار هفته آینده باز هم در جایی به غیر از وین خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین عنوان کرد: در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای همه طرف‌ها بر این اعتقادند که پیشرفت‌هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلوست. پس از مذاکرات نیویورک نیز اعتقاد بر این بود که در مذاکرات هسته‌ای حرکت به سمت جلو بوده هر چند که این حرکت کند است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم حرکت در همه زمینه‌ها به سمت جلو بوده و راهکارهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است، افزود:اما من هنوز فکر می‌کنم مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند موضوع تحریم است.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم همه این موانع باید با یک دیدگاه واقع بینانه قابل عبور باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 40 روز به پایان مهلت باقی نمانده و با توجه به اینکه کسی در میان مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی‌بیند و ما هم این دیدگاه را داریم و فکر می‌کنیم که ضرورتی ندارد که اصلا راجع به تمدید فکر بکنیم.

وی افزود: لذا آنچه که نیاز است با توجه به همه این واقعیات اینکه ما به سمت راه حل حرکت و از برخی موانع روانی عبور کنیم و واقعا هم فرصت کم است و نیاز دارد شتاب حرکت ما قدری بیشتر شود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که طرف روسی گفته است که بحث اراک هنوز هم نیاز مذاکره دارد ،گفت: همه بحث ها نیاز به مذاکره دارد، یعنی ما به سمت طرح راه حل های مختلف پیش رفتیم ولی روی راه حل مشخصی برای هیچ کدام از این موارد توافق صورت نگرفته است.یکی از موضوعاتی که قرار است کار کارشناسی صورت گیرد همین بحث است  که بتوانیم به نتیجه برسیم و تصمیم گیری کنیم.

بعد از پایان نشست عمومی، عراقچی و نماینده چین در گروه 1+5 به گفت‌وگو پرداختند و کمی بعد از آن نیز نشست کارشناسی ایران و سه کشور اروپایی (آلمان،‌فرانسه و انگلیس) برگزار شد.

بعد از پایان رایزنی با هیات چینی،‌ سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با نمایندگان سه کشور اروپایی به گفت‌وگو پرداختند.

علاوه بر آن معاونان وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان آلمان و انگلستان نیز به طور جداگانه رایزنی دوجانبه داشتند.

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از پایان این مذاکرات،‌وین را ترک و بامداد امروز -جمعه- وارد تهران شدند.

پس از پایان این مذاکرات خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک غربی از پیشنهاد جدید واشنگتن به ایران خبر داد و اعلام کرد: «ایران در حال بررسی پیشنهاد آمریکا درباره حفظ قسمت بیشتر زیرساخت برنامه هسته‌ای خود در ازای کاهش توانایی هسته‌ای خود است.»

این خبرگزاری همچنین خبر داد: «ایران اخیرا گفت‌وگوهایی را با مسکو آغاز کرده تا بخشی از اورانیوم با غنای کم را به روسیه منتقل کند و مسکو برای ایران سوخت رآکتور تامین می‌کند».

در همین زمینه یک منبع مطلع این خبر را تأیید نکرد و گفت: هیچ یک از جزییاتی که رسانه‌ها براساس حدس و گمان خود منتشر می‌کنند، واقعیت ندارد.

«مایکل مان» سخنگوی کاترین اشتون نیز در گفت‌وگو با روزنامه وال‌ استریت‌ ژورنال، گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به مرحله حساسی رسیده و طرفین تلاش می‌کنند تا ضرب‌الاجل از پیش‌ تعیین‌ شده (سوم آذر ماه) به توافق نهایی دست یابند.»

ایران و گروه 1+5 پیش از این هفت دور درباره راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند که شش دور در وین و هفتمین دور آن دو هفته قبل در نیویورک برگزار شد.

وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه کاترین اشتون در سوم آذر سال گذشته (1392) در ژنو درباره موضوع هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و از آن زمان تاکنون گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای ادامه دارد.

در ششمین دور مذاکرات در وین زمانی که طرفین به این نتیجه رسیدند که حصول توافق تا 29 تیر ماه عملی نیست این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید کردند.

اینکه آیا تا ضرب الاجل تعیین شده، توافقی حاصل خواهد شد بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل به خصوص آمریکایی‌ها دارد که در مذاکرات جدی باشند و دست از زیاده خواهی بردارند. زیرا مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که از حقوق هسته‌ای ملت ایران ذره‌ای عقب نشینی نخواهند کرد.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com

مطالب پیشنهادی :
دلایل مخالفت ایران با سفر احمد شهید
پیامک بزنید، پرچم سیاه رایگان دریافت کنید
مذاکرات 3 جانبه ظریف، کری، اشتون در وین
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد
ایرانی‌ها برای خارج رفتن چقدر می‌پردازند؟