ادعاهای گستاخانه معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، درباره ایران
معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 باید موجب دسترسی کامل آژانس به تاسیسات هسته‌ای این کشور شود.
 اولی هاینونن، معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی در آمریکا مدعی شد حتی با وجود یک توافق بین‌المللی اولیه میان ایران و گروه 1+5، این کشور هنوز قادر است در طول چند ماه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

هاینونن در ادامه ادعاهایش گفت: اگر ایران به یک توافق بین‌المللی که خواستار محدود کردن ظرفیت هسته‌ای‌اش است، نرسد این مساله می‌تواند موجب بروز رقابت بر سر سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شود.

معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به داشتن تاریخی گمراه‌کننده متهم کرد و مدعی شد این کشور تمام مواد هسته‌ای‌اش را نشان نداده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ورلد نت دیلی، وی همچنین گفت: گزارشات آژانس نشان می‌دهد ایران به تعهداتش طبق توافق اولیه ژنو که نوامبر سال گذشته پس از مذاکرات با شش قدرت جهانی به دست آمد عمل می‌کند اما آژانس از زمانی که بازرسانش به برخی سایت‌ها دسترسی ندارند تصویر کاملی از ظرفیت هسته‌ای این کشور ندارد.

معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: آیا این همه اورانیوم تولید شده در ایران است؟ آژانس تنها توانسته است آنچه را که ایران اعلام کرده راستی‌آزمایی کند. آژانس همچنین قادر نبوده است تاکنون یک ارزیابی دقیق از میزان اورانیومی که در طول این سال‌ها در ایران تولید شده ارائه دهد.

وی که پیش از این به عنوان رییس دپارتمان پادمان‌های آژانس فعالیت می‌کرده است، مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران و سطح پیشرفت تجهیزات هسته‌ای این کشور در سایت‌های مخفیانه‌اش اطلاع دقیقی ندارد.

معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این گفت‌وگو با تکیه بر این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است، تصریح کرد: از نظر من این احتمال ناراحت‌کننده وجود دارد که اگر این کشور یا هر کس دیگری در خاورمیانه سلاح هسته‌ای داشته باشد دیگر کشورهای منطقه به دنبال راهی برای محافظت از امنیت‌شان خواهند رفت. سپس لازم است که آنها تصمیمات سختی بگیرند.

معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: زیربنای هسته‌ای کنونی ایران، این کشور را از دیکر کشورهای منطقه که ممکن است درصدد آغاز برنامه هسته‌ای باشند بسیار بالاتر قرار داده است.

وی در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 متذکر شد: توافق نهایی میان این کشور باید به گونه‌ای باشد که موجب لغو گام به گام تحریم‌ها علیه ایران در صورت همکاری‌اش با آژانس و پایبندی به تعهداتش باشد و اجازه دهد که بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند.

معاون سابق مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش گفت که غرب نیازمند توافقی است که دسترسی کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم کند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی :
طرح کسر حقوق از کارمندان بدحجاب
فروش قسطی آپارتمان در منطقه 22+ جدول
ایرانسل سالانه چه قدر به دولت پول می‌دهد؟
طلسم تحریم‌های 35 ساله شکسته شد
نجفی درمورد نپذیرفتن مسئولیت وزارت علوم ،عذر خواهی کرد