امکان توافق بزرگ هسته ای در یک ماه آینده
سفیر جدید نروژ اظهارداشت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح آمیز بوده و صلح آمیز باقی خواهد ماند.
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری: رییس جمهوری با تاکید بر این که ایران در زمینه موضوع هسته ای گام های بسیار مثبتی در مذاکره با 1+5 برداشته است، گفت: اگر طرف های مذاکره کننده نیز از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند، در یک ماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان پذیر است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه پس از دریافت استوارنامه خانم «اودیسه نورهیم» سفیر جدید نروژ اظهارداشت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً صلح آمیز بوده و صلح آمیز باقی خواهد ماند.

وی افزود: ما در چهارچوب ان پی تی و با نظارت و حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت می کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر حقوق ملت ایران در بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای خاطرنشان کرد: تلاش برای دستیابی به توافق نهایی و راهبرد برد – برد موجب خواهد شد تا روابط ما با همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ هر چه بیشتر گسترش یابد.

روحانی همچنین با یادآوری روابط دیرینه ایران و نروژ تصریح کرد: ظرفیت های فراوانی برای گسترش و تقویت روابط دو کشور در عرصه های دوجانبه و بین المللی وجود دارد که باید مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر از فرصت ها و ظرفیت های فراوانی که برای ارتقای روابط دو کشور وجود دارد، کمتر استفاده شده و امیدواریم در دوره جدید، شاهد حرکت و اقدامات خوبی در روابط تهران – اسلو باشیم.

رییس جمهوری همچنین به همکاری و رایزنی ایران و نروژ در مسایل منطقه ای و بین المللی اشاره کرد و گفت: دو کشور در کنار همکاری های دوجانبه، می توانند در مسایل بسیار مهم منطقه ای از جمله مقابله با افراطی گری و تروریسم و بسیاری از مسایل مورد توجه در عرصه بین المللی رایزنی و به حل و فصل آنها کمک کنند.

روحانی با ابراز خرسندی از این که برای اولین بار یک زن به عنوان سفیر نروژ در ایران برگزیده شده است، این انتخاب را مثبت و موثر ارزیابی کرد.

وی به جایگاه زنان ایرانی در جامعه اشاره کرد و اظهارداشت: شما با مشاهده تصویر واقعی از شرایط و جایگاه زنان ایرانی و انتقال صحیح آن، می توانید در اصلاح برداشت های نادرستی که گاهی از موقعیت زنان ایرانی در دنیای غرب ایجاد می کنند، مؤثر باشید.

رییس جمهوری همچنین با یادآوری ظرفیت های علمی و صنعتی دو کشور برای افزایش سطح همکاری ها خاطرنشان کرد: ایران در بخش های علمی و فرهنگی می تواند روابط خوبی با دانشگاه ها و مراکز علمی نروژ داشته باشد و امیدواریم تسهیلات لازم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته ها و سطوح مختلف علمی در نظر گرفته شود.

*سفر قریب الوقوع وزیر خارجه نروژ به تهران

سفیر جدید نروژ در تهران نیز در این دیدار ایران را دارای فرهنگ و تمدن غنی و جایگاهی مناسب در منطقه دانست و اظهار داشت: نروژ مصمم است با ایران رایزنی های خود را گسترش دهد و اسلو به این رایزنی ها برای حل و فصل مسایل منطقه ای و ایجاد ثبات، احساس نیاز می کند.

خانم «اودیسه نورهیم» با یادآوری سفر قریب الوقوع وزیر خارجه نروژ به تهران، گفت: انجام این سفر پس از 12 سال، نشان می دهد که خواسته و آرزوی ما این است که روابط تهران – اسلو گسترش یابد.

وی با تاکید بر این که کشور نروژ حق ایران را در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت می شناسد، اظهارامیدواری کرد: مذاکرات هسته ای تا 24 نوامبر به توافق جامع منجر شود و راه برای استفاده از تمام ظرفیت های دو کشور برای افزایش روابط باز شود.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

مطالب پیشنهادی :
طرح کسر حقوق از کارمندان بدحجاب
پایان 13 سال حضور آمریکا در افغانستان
طرح کسر حقوق از کارمندان بدحجاب
فروش قسطی آپارتمان در منطقه 22+ جدول
ایرانسل سالانه چه قدر به دولت پول می‌دهد؟