اشتیاق جان کری برای رسیدن به توافقی با ایران !
ضرب الاجل 24 نوامبر بسرعت نزدیک می شود و آمریکایی ها همه تلاش خود را برای دستیابی به توافق با ایران به کار می گیرند.
پایگاه اینترنتی العربیه : آمریکایی ها اشتیاق 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا را برای رسیدن به توافقی با ایران بر سر برنامه اتمی اش اینگونه توصیف می کنند؛ دقیقه های سفرهای او به کشورهای جهان برنامه ریزی شده است، حتی کسانی که قرار است با وزیر سلام و احوال پرسی کوتاهی داشته باشند در دستور کار قرار می گیرند، اما کری شش ساعت با وزیر امور خارجه ایران در وین می نشیند و برای ایجاد راه حلی برای پرونده اتمی تلاش می کنند.

'وندی شرمن' مدیرکل وزارت امورخارجه آمریکا در سخنانی در این باره گفته است 'اکنون زمان پایان دادن به ماموریت جدا سازی هسته ای از نظامی فرا رسیده است'.

در همین زمینه یک مسوول در وزارت امور خارجه آمریکا در گفت وگو با 'العربیه.نت' درباره محتوا و روش مذاکرات گفت: می توان گفت بر سر مسائل مهم اختلاف وجود دارد.

این مسئول آمریکایی در اشاره به هدف طرف ها برای رسیدن به راه حل نیز گفت: ما معتقدیم چنان چه طرف ها به جای ارائه خواست های حداکثری برای راضی کردن افکار عمومی، پیشنهادهای جدی ارائه دهند، می توان در مدت زمان باقیمانده به راه حلهای عملی دست یافت.

این رسانه ادامه داد: درباره جزئیات فنی خبرهای زیادی درز نمی کند، اما روشن است که آمریکایی ها به دنبال وضع راهکاری برای نظارت شدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.

این مسوول در وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه گفت وگوی خود با این رسانه تاکید کرد که تحقیق و شفافیت از جمله راهکارهایی است که باید در پیش گرفت.

پایگاه اینترنتی العربیه در ادامه نوشت: به نظر می رسد این مساله باعث شکاف میان دولت کنونی آمریکا، کنگره و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شده است.

منتقدان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا معتقدند که ایالات متحده، دیگر درخواست تعطیلی نیروگاه اتمی فوردو را مطرح نمی کند، با غنی سازی اورانیوم موافقت کرده و نسبت به ادامه راه اندازی نیروگاه آب سنگین اراک نظر مثبت داده است همچنین ایالات متحده دیگر نمی خواهد مساله موشک های ایران را با پرونده اتمی مرتبط کند. در حالی که همه این ها، خواسته های اسرائیل است.

این پایگاه خبری در ادامه افزود: مخالفان ایران و منتقدان دولت آمریکا نگران آن هستند که دستیابی به چنین توافقی باعث باز کردن راه برای رقابت تسلیحاتی در منطقه شود، همچنین این توافق راه را برای ایران باز می کند تا از نظام تحریم ها خارج شود.

اعضای بلندپایه ای در کنگره آمریکا به دولت این کشور نسبت به دستیابی به چنین توافقی بدون موافقت کنگره، هشدار داده اند.

اما به نظر نمی رسد دولت آمریکا بخواهد در برابر فشارها کوتاه بیاید، این دولت زمینه سازی ها را برای از میان برداشتن تحریم های ایران با دستوری اجرایی در صورت دستیابی به توافق فراهم کرده است. کاخ سفید هفته گذشته برنامه ای برای دیدار 'موشه یعلون' وزیر دفاع اسرائیل با 'جو بایدن' معاون رئیس جمهوری آمریکا فراهم نکرد و تنها به دیدار او با 'چاک هیگل' همتای آمریکایی اش اکتفا کرد.

شاید هفته های آینده شاهد رفت وآمدهای داغی میان کاخ سفید، کنگره و اسرائیل به دلیل اختلاف ها و دیدگاه ها درباره ایران باشیم در عین حال عدم توافق با کشورهای گروه 1+5 دارای پیامدهایی است.

این مسوول در وزارت امور خارجه آمریکا در پایان گفت وگوی خود با این رسانه همچنین گفت: ایران پیامدهای دست نیافتن به توافق را می داند و این به معنی بازگشت روابط میان تهران و ایالات متحده به گذشته است آن هم در حالی که آمریکایی ها و ایرانی ها بشدت درباره نظام 'بشار اسد'،'حزب الله لبنان' و 'حوثی ها' در یمن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
طرح کسر حقوق از کارمندان بدحجاب
دیلما روسف، بار دیگر رئیس جمهور برزیل شد
آیفون 6 بعد از خم شدن آتش می گیرد! +عکس
امکان توافق بزرگ هسته ای در یک ماه آینده
ویتامین D به مدارس دخترانه راه پیدا کرد