درخواست روسیه از ایران درباره سوریه
نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خواستار جلب مشارکت جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی مساله سوریه شد.
 نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خواستار جلب مشارکت جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی مساله سوریه شد. 'ویتالی چورکین' امروز در گفتگو با خبرنگاران روس گفت که 'استفان دمیستورا' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه درصدد ایجاد گروه جدید 'دوستان سوریه' برای حل و فصل مسایل این کشور است و ما پیشنهاد کردیم که ایران و عربستان سعودی به این گروه بپیوندند.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: گروه قبلی 'دوستان سوریه' که در کنفرانس دوم برای حل مسایل سوریه در 'مونترو' سوییس در ماه ژانویه گذشته شرکت داشت، ایران و عربستان سعودی دو بازیگر مهم منطقه را شامل نمی شد.

وی با بیان این که ایران و عربستان سعودی در سوریه نفوذ دارند، اظهار داشت: این دو کشور به دلایل مختلف در روند حل و فصل سیاسی سوریه مشارکت نیافته بودند.

چورکین گفت: روسیه به نوبه خود برای شرکت در تلاش ها برای حل و فصل سیاسی سوریه در قالب های دیگر آمادگی دارد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل همچنین با تاکید بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات بین المللی برای حل مسایل سوریه و مذاکرات داخلی میان طرف های سوری، خاطرنشان کرد: مبنای اصلی روند حل و فصل سیاسی مناقشه سوریه توافقنامه سی ام ماه ژوئن 2012 ژنو است که در آن برقراری آتش بس در سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور پیش بینی شده است.

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه نیز مشارکت ایران را در مذاکرات برای حل و فصل مساله سوریه مهم و ضروری دانسته است.

لاوروف چهارم مهر ماه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: مذاکرات برای حل و فصل مساله سوریه بدون مشارکت ایران کامل و جامع نخواهد بود.

وی افزود: نباید اشتباه در خودداری از دعوت ایران به کنفرانس بین المللی حل و فصل بحران سوریه که به دلایل ایدئولوژیکی انجام گرفت، تکرار شود.

لاوروف با طرح این سوال که آیا چنین اقدامی به انجام مذاکرات جدی کمکی کرد، افزود: به نظر من خودداری از دعوت ایران به کنفرانس بین المللی سوریه به مذاکرات هیچ کمکی نکرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه با انتقاد از رفتار کشورهای غربی در مساله سوریه و مخالفت آنها با مشارکت ایران در کنفرانس بین المللی ژنو برای حل بحران سوریه، آن را اشتباه بزرگ خواند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
داعش چگونه پهپاد به دست آورده است؟
افزایش حقوق به دلیل هجوم ریزگردها
هشدار درباره انتشار ابولا توسط داعش
خبر خوش دولت برای بازنشسته های عیالوار
اسنودن: ابوبکر البغدادی اختلالات جنسی دارد