ماراتن مذاکرات هسته ای در ایستگاه پایانی
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در هوای بارانی وین اتریش دهمین دور مذاکرات را آغاز می کنند تا گرمای مذاکرات در ایستگاه نهایی از سردی هوا بکاهد.
 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در هوای بارانی وین اتریش دهمین دور مذاکرات را آغاز می کنند تا گرمای مذاکرات در ایستگاه نهایی از سردی هوا بکاهد. این دور از مذاکرات، حساسترین و مهمترین مرحله مذاکرات جامع است چرا که سرنوشت 10 دور مذاکرات رسمی در وین، نیویورک و مسقط را رقم می زند.

طرفین اصلی این مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که 35 سال است رابطه سیاسی با یکدیگر ندارند، بیش از یک سال است رو در رو و مستقیم برای پایان دادن به یک مناقشه مذاکره می کنند؛ مذاکراتی که تمایل برای آغاز آن در سال پایانی دولت دهم در ایران با مذاکرات غیر رسمی و غیرعلنی رقم خورد.

دو طرف برای رسیدن به توافق جامع در تلاشند اما به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات ها، دستیابی به چنین توافقی به اراده سیاسی تهران – واشنگتن بستگی دارد تا بتوانند یکی از چالش ها میان خود را حل و فصل کنند.

میزان غنی سازی ایران و جزییات این مرحله از تولید سوخت هسته ای و برنامه بلند مدت تهران در این زمینه، چگونگی لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران اعم از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به ویژه کنگره و نیز مدت زمان توافق از گره های اصلی هستند که با اراده سیاسی طرفین می تواند در 10 روز پیش رو باز شود تا دنیا در سالروز توافق اولیه ژنو شاهد توافقی بزرگ در وین باشد .

طرفین آخرین بار هفته گذشته در مسقط پایتخت عمان دو روز در سطح وزرای امور خارجه با حضور اشتون بر سر موارد اختلافی مذاکره کردند. مذاکرات مسقط که هفته گذشته انجام شد، به گفته منابع آگاه یادآور میانجیگری عمانی ها در سایر موضوعات و نیز قبل از شکل گیری توافق ژنو است.

پس از مذاکرات مسقط ، یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان شنبه شب به تهران آمد و پس از مذاکره با ظریف و دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه (25 آبان ماه) تهران را به کشورش ترک کرده بود.

بن علوی پس از مذاکرات سه روزه مسقط و پیش از سفر غیر رسمی اش به تهران، میزبان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود که پس از دو روز مذاکرات فشرده با ظریف به پکن رفت تا به باراک اوباما رییس جمهوری کشورش بپیوندد.

قرار است ظریف بامداد سه شنبه در صدر هیات مذاکره کننده هسته ای ایران عازم وین شود تا نخستین مرحله از دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای را با ناهار کاری با اشتون آغاز کند.

طرفین قرار است آخرین روند مذاکرات را با یکدیگر مرور و ارزیابی کرده و پس از آن درباره نحوه ادامه مذاکرات تصمیم گیری کنند.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب پیشنهادی :
پیام هسته‌ ای وزیرخارجه عمان برای ایران
داعش یکی از اعضای خود را کشت + عکس(+18)
اراذل و اوباش به دو بیمارستان اردبیل حمله کردند
گفتگوی روحانی و ظریف با یوسف بن علوی
انتقاد از برخورد پلیس در تجمع هواداران مرتضی پاشایی