واکنش اتحادیه اروپا به گزارش آمانو
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از عدم پیشرفت در پاسخگویی ایران به نگرانی‌های هسته‌ای آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ابراز تأسف کرد.
پیش از ظهر دیروز بود که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد ایران نتوانسته توضیحات لازم را درباره ادعاهای مرتبط با تحقیقات احتمالی بمب هسته‌ای ارائه کند و از تهران خواست تا همکاری با کارشناسان آژانس را تسریع بخشد.

وی در بیست‌ و پنجمین نشست اعضای شورای حکام گفت: "من از ایران دعوت می‌کنم تا همکاری با آژانس را افزایش داده دسترسی به تمام اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، افراد و مواد را در موعد مناسب فراهم کند".

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که آمانو در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان دچار اشتباهاتی فاحش شده بود.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور اصلاحیه‌ای خطاب به اعضا، رقم اعلام‌شده برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران را اصلاح کرده است. «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس در گزارش به‌اصطلاح فصلی خود که با عنوان ارزیابی فصلی برنامه هسته‌ای ایران از نظر اجرای مقررات پادمان و توافق‌های مرتبط با آن تدوین شده بود، میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5درصد ایران را 8390 کیلوگرم اعلام کرده بود.

با این حال، به گزارش رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، آژانس در اصلاحیه‌ صادر شده خطاب به اعضای شورای حکام، این رقم را 8290 کیلوگرم اعلام کرده است. در این گزارش که روز جمعه دو هفته پیش منتشر شد، آمانو عنوان کرده بود میزان ذخایر اورانیوم با غنای 5درصد ایران در فاصله دوماهه بعد از انتشار گزارش فصلی قبلی (5 سپتامبر تا 7 نوامبر 2014)، 625 کیلوگرم افزایش یافته و به حدود 8.4 تن رسیده است. آژانس اما این رقم را اصلاح و عنوان کرده است که میزان افزایش ذخایر، 525 کیلوگرم بوده است، یعنی با گذشت چند روز از انتشار این گزارش، نادرستی این برآوردها آشکار شد




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی :
لحظه دگرگونی در مذاکرات فرا رسید
توضیح پزشک معالج مرتضی پاشایی درباره انتشار فیلم جنجالی از پاشایی
نامه سرگشاده زیباکلام به قضات پرونده‌اش
ژست جالب زیباکلام در کنار کاریکاتورش + عکس
شناسایی هویت 2 جلاد داعش +عکس