قبح فتنه از بین رفتنی نیست!
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران اظهارداشت: احساس من این است کسانی وارد میدان شده اند و می خواهند قبح فتنه را از بین ببرند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه برخی می‌خواهند قبح فتنه را از بین ببرند گفت: با سخنرانی‌های آتشین و شعارهای هنجارشکن نه تنها مشکلتان حل نمی‌شود بلکه روز به روز بر نفرت متدینین نسبت به شما و فتنه افزوده می‌شود.

 آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران اظهارداشت: احساس من این است کسانی وارد میدان شده اند و می خواهند قبح فتنه را از بین ببرند. اما قبح فتنه از بین رفتنی نیست. آمریکا ،‌انگلیس و رژیم صهیونیستی از فتنه حمایت کرده و می‌کنند. کلینتون وزیر سابق امور خارجه آمریکا در خاطرات خود می‌گوید پشیمان است که چرا بیشتر به فتنه کمک نکرده است.

وی ادامه داد: چه کسی است که نداند سران خارجی فتنه، آمریکا و انگلیس هستند. اما معنای این حرف این نیست که آنها سرانی در داخل نداشته‌اند.

امام جمعه موقت تهران به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد فتنه و فتنه‌گران اشاره کرد و گفت: برخی این واقعیات و بیانات مقام معظم رهبری را نمی‌بینند؛ ایشان به صراحت فتنه را محکوم می‌کنند.

خاتمی خطاب به برخی افراد که نسبت به فتنه صحبت‌هایی را می‌کنند گفت: روز روشن فرمایشات رهبر معظم انقلاب را تحریف می‌کنید؛ از این کارهای خود دست بردارید؛ با سخنرانی‌های آتشین و شعارهای هنجارشکن نه تنها مشکلتان حل نمی‌شود بلکه روز به روز بر نفرت متدینین نسبت به شما و فتنه افزوده می‌شود.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در بخش دیگری از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با توجه به اهمیت ایجاد آشتی در جامعه گفت: یکی از ابعاد آشتی، ایجاد آشتی بین سلیقه های سیاسی است . ما دو نوع اختلاف سلیقه داریم؛ یکی اختلاف سلیقه در داخل نظام و بین کسانی است که اصول را قبول دارند و دیگری اختلاف سلیقه با کسانی است که خارج از نظام هستند که البته من با گروه اخیر بحثی ندارم اما باید بین کسانی که داخل نظام هستند آشتی ایجاد شود و اگر اختلاف سلیقه ای وجود دارد طوری نشود که این اختلافات ها به جدایی بیانجامد یا به وحدت جامعه ضربه بزند.

وی ادامه داد: در 37 سالی که از انقلاب می گذارد همیشه سلایقی مطرح بوده و هیچ سلیقه ای نیز حذف کردنی نیست. در این رابطه باید توجه داشت که اصول غیرقابل تغییر است اما سلیقه ها وحی منزل نیستند .

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه اختلاف سلیقه نباید عامل حذف فیزیکی شود افزود: این طور نباشد که یک سلیقه سر کار بیاید و تمام افراد سلیقه دیگر را جارو کند. این روش نادرستی است و متاسفانه در طول این 37 سال وجود داشته است. در حالی که باید در این عرصه شایسته سالاری را مدنظر قرار داد.

وی با بیان اینکه باید بر محورهای مشترک تاکید کرد، گفت:‌ باتکیه بر محورهای مشترک می توان سلیقه ها را به هم نزدیک کرد. همچنین باید مراقب نفوذی ها یعنی کسانی که نانشان تفرقه است و از تفرقه لذت می برند، بود.

خاتمی گفت: در این زمینه باید توجه داشت کسانی که تریبون دارند باید مراقب حرفهایشان باشند و هر کس نفوذ بیشتری دارد مسئولیت بیشتری نیز دارد.

وی با بیان اینکه دعواها نیازمند فصل الخطاب است افزود: قرآن برای حل و فصل دعاوی می‌گوید فاعتصموا‌ بحبل الله . حبل الله در تفاسیر معانی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها امیر المومنین علی (ع) است و امروز تجلی ولایت در عصر زمان ولی فقیه است که ولایتش قطره ای از دریای ولایت امیر المومنین است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله دستغیب، ادامه داد: حضور بیش از 20 میلیون زائر در کربلا گویای این حقیقت است که حق گم شدنی نیست. چنانکه یک روز در همین سرزمین حسین (ع) تنهای تنها بود اما امروز بیش از 20 میلیون نفر برای زیارت به کربلا می روند.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد گفت: در این همایش روسای سه قوه حضور داشتند و سخنرانی کردند ولی من در اینجا می خواهم هشت نکته را در این رابطه بیان کنم. اول اینکه اصل این دغدغه ستودنی است و کسانی که نسبت به مبارزه با فساد اداری اهتمام دارند را تحسین می کنم. دوم اینکه باید باور کنیم که فساد اداری خوره هر نظام است ؛ چنانکه شهید بهشتی فرمودند مهمترین عامل سقوط رژیم شاه فساد نظام اداری بود.

خاتمی ادامه داد:‌ سومین نکته این است که مبارزه با فساد اداری برنامه ریزی و قاطعیت برای مبارزه با فساد می خواهد یعنی با همایش ، تحلیل و مچ‌گیری از این نهاد و آن نهاد مشکلی حل نمی شود. مطلب چهارم این است که این مسئله ملی است و اختصاصی به یک قوه ندارد بلکه همه برای آن باید بسیج شوند.

وی اظهار کرد: مطلب پنجم این است که باید دقت کرد در این زمینه افراط و تفریط نشود. اینکه فساد وجود دارد جای انکار ندارد اما اینکه طوری حرف زده شود که انگار فساد تمام تاروپود نظام را گرفته خودش فساد است.

خاتمی در بیان ششمین مطلب ، عزل و نصب های باندی و جناحی را از جمله عوامل فساد دانست و گفت: تا وقتی عزل و نصب جناحی باشد با کمال تاسف باید بگوییم که فساد ادامه دارد. باز هم تاکید می کنم که این نکته تعریض به کسی نیست بلکه آسیبی است که طی 37 سال ما شاهد آن بوده ایم و دوای این درد نیز شایسته سالاری است.

وی تصریح کرد: نکته هفتم این است که بی نظارتی طغیان می آورد. نظارت اولین و اساسی‌ترین راه مبارزه با فساد است.امام علی (ع) هم نظارت علنی و هم نظارت مخفی داشت و مسوولین مانیز باید علاوه برنظارت علنی نظارت غیر علنی نیز داشته باشند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: هشتمین نکته در این زمینه این است که مسوولین در مقابله با فساد و مفسد باید قاطع باشند و هیچ مفسدی نباید در حاشیه امر باشد. مفسد را باید به طور عبرت آموزی به مجازات برسانند تا دیگران نیز حساب کار خود را بکنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز دانشجو و هفته وحدت حوزه و دانشگاه یاد شهید دکتر مفتح را به عنوان پیشگام در امر وحدت حوزه و دانشگاه گرامی داشت.

خاتمی گفت: این یک واقعیت است که مدیران کشور از نهادهای علمی دانشگاه بر می خیزند و هیچ کسی نیست که اهمیت این نهاد را نداند. آنچه مهم است این است که دانشگاه باید سیاسی باشد چون طبع دانشجویی این اقتضا را دارد اماباید مراقب بود که دانشگاه باشگاه سیاسی نشود چرا که اگر این طور شد به علم ضربه می خورد.

وی با بیان اینکه روشن فکری طبع دانشجویی است افزود: روشنفکری با خفقان خود ساخته جور نیست. دانشجو باید روشنفکر قرآنی باشد یعنی حرفها را بشنود و حرف خوب را انتخاب کند. 16 آذر امسال اگرچه کفه یک سلیقه سنگین تر بود که البته این امر مهم نیست اما باید گفت حدود 6 دانشگاه افرادی را برای سخنرانی راه ندادند. من یقین دارم که این دستور از بالا نبوده و مسئله‌ای فرعی است.

خاتمی افزود:‌ دانشگاه هایی که این کار را کردند صمیمانه عذرخواهی کنند و البته منتقدان هم به گونه ای انتقاد کنند که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند یعنی نقد منصفانه داشته باشند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی:
دیدار سید محمد خاتمی با خانواده های شهدا
26 آذر، دور بعدی مذاکرات هسته ای
انتخاب و مهرنامه در راه دادگاه!!!
دخیل بودن 5 بانک در اختلاس 12هزار میلیاردی
مردی همسرش را از طبقه دوم به پایین پرتاب کرد!!!